richardtenggren
Purre Purre skrev:
Beröringssäkert och skapligt smidigt så är väl typ denna eller liknande lösning bland de bättre.
[länk]

Annars gillar jag Ensto förgreningsradklämmor men dom är högst troligen för stora, även de minsta. Men inom industrin är dom lagom stora.
[länk]

Annars bara vanlig genomgångsplint med jackbar brygga så kan man också lösa det men lär inte klara samma strömmar.
Jag kan bekräfta att den övre får plats även om det är tight... :)

• Gilla
Purre och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det fallererar ju rimlighetstestet i det att jag då borde fått den i handen när jag kopplat om, flyttat och krympt slang på den. (Jag böjde/kände naturligtvis på den när jag frilagt skadestället. Den verkade inte skadad.)

Men det väcker ju den intressanta frågan (som jag inte vet svaret på), nämligen hur ser standarder och resultatvärdering ut för milliOhm-mätning? Någon som kan/vet?
Kan du inte sticka in två nålar på var sin sida av skadan och bara mäta några centimeter? Fast då måste du nog ta bort den yttre isoleringen.

• Haha
pacman42
  • Laddar…
Purre
C cbrolin skrev:
Kan du inte sticka in två nålar på var sin sida av skadan och bara mäta några centimeter? Fast då måste du nog ta bort den yttre isoleringen.
Fluke TL910 kan ibland gå att sticka igenom isoleringen. Dom är som nålar, väldigt bra att ha i vissa fall.

Är ni medvetna om att en 2,5 mm2 tråd inte är 2,5 mm2, snarare 2,32 mm2.
Varför då?
Jo förr så drog man koppartråden till ca 2,5 mm2 men ibland så blev den lite tunnare och då var det resistansen som var gräns. I dag är precisionen bättre och man kan ligga mycket nära maxgränsen för resistansen.

Protte

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Fluke TL910 kan ibland gå att sticka igenom isoleringen. Dom är som nålar, väldigt bra att ha i vissa fall.
De finns även att köpa lösa. Jag har ett set för bananplugg. De är som sagt användbara i vissa speciella fall, men har nackdelen att man naturligtvis bryter isoleringen. Så det kan vara svårt att uppnå fullgott skydd för exv. väder och vind efteråt.

Men låt oss kalla det plan D så långt. Först tänker jag mig experiment på extern skadad kabel för att få en bild av hur resistansen påverkas i de fallen.

Och nu har jag filat på lite kablar och här är resultaten.

Jag tog och klippte mig en bit 2,5mm2 kabel och fick fem bitar EK att experimentera med.

Jag lade dem på bänken och körde ca 1A genom dem. 100mA-källan är ju trevlig för mobil mätning, men eftersom dessa ledare är så korta så ville jag ha högre upplösning:

Musmatta med SteelSeries-logo; fem färgade böjliga kablar eller stänger överst; på ett skrivbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är ett resultat ur högen:

Elektronikutrustning på bord, multimeter visar spänning och ström, komponenter kopplade med testkablar.
Skapa konto

Mao, mäter jag 2,522mOhm för en hel enkel-ledare. Detta var ett stabilt värde för alla fem.

Sedan tog jag fram diamantfilen:

Två krokiga kroknålar på vitt papper, en blå och en guldglittrig, skugga och brutna spetsar synliga.
Skapa konto

Först tog jag ca 50% av diametern, det gav mätvärdet: 2,550 mOhm. Sedan filade jag lite till:

Hand håller elkomponent, tång håller koppartråd, blå krympslang, elektronikarbete, suddig bakgrund, testutrustning.
Skapa konto

Nu har vi tagit uppskattningsvis 2/3 av diametern och motståndet ökar till 2,559 mOhm.

Vad med alternativen då?

Jo, jag klipte av samma ledare och klämde en hylsa på den:

Två multimeters mäter elektriska värden, verktyg och komponenter ligger på ett bord.
Skapa konto

Som ni ser så landar vi då på 2,692 mOhm!! :) Det var ju iaf inte vad jag väntade mig. (Gjorde även om med en röd hylsa på en annan kabel. Det gav 2,654 mOhm. Så ungefär samma. Använder bra tång med returspärr och hela midevitten. Går inte att dra ur kabeln ur skarven även med mycket stor handkraft.)

Fick blodad tand och klämde på en Wago.

Ett SD-kort, svart kabel, röd kabelskarv på vit bakgrund med anteckningar och skugga.
Skapa konto

På samma kabelsnutt, utan att ha ändrat klämmor för ström-matning/spännings-mätning så fick jag:

Hel opåverkad: 2,534 mOhm
Wago: 2,763 mOhm
Röd skarv: 2,642 mOhm

(Det var för 355mm mellan innerkant matnings-klämmorna och 340mm innerkant mät-klämmorna här ifall någon vill kolla mot nominella värden).

Så vad drar man för slutsatser av det här? Det är bättre att nästan fila av en EK än att skarva den, vare sig man använder Wago eller klämskarv? ;)

Nej, hur värmen kan avledas i punkten spelar ju naturligtvis roll. Även om Wagon eller skarvhylsan skulle värmas upp mer så har de ju större massa/yta att sprida och göra sig av med värmen på. Det har inte ett jack i en kabel. Något mer jag missar?

Baserat på det här så lutar jag dock fortfarande åt att låta det vara som det är. (Om inte annat för att jag måste släcka hela huset igen för att fixa det.) Belastningen är som sagt max 10A.

I vilket fall så verkar milliOhm-mätning vara ett litet trubbigt verktyg när det kommer till att kontrollera skador på ledningar. Är det någon som har litteratur, eller annan visdom inom ämnet? Det är ju en inte helt okänd metod trots allt.

• Gilla
  • Älska
Alfredo och 7 till
  • Laddar…
Mycket intressanta resultat. För att relatera till trådarna som handlar om att använda Schuko-uttag för att ladda bilen, så är det ju (nästan) alltid skarvarna (eluttagen eller Wago/toppklämmor/skruvklämmor inne i huset) som ger problem. Jag tror att jag har läst om ett fall vid elbilsladdning där en skada på en kabel (skruv genom VP-röret tror jag att det var) lett till en brand.

En sak man kan fundera på är ju om det inte är så att kablarnas dimension egentligen inte är baserad på resistansen i kabeln utan på resistansen vid anslutningarna i ändarna. Ju grövre ledare, desto lättare att hålla nere resistansen i anslutningarna. Jag googlade lite snabbt och hittade inga bra källor på hur man tänkt. Någon som vet mer?

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
F

Jag tog och klippte mig en bit 2,5mm2 kabel och fick fem bitar EK att experimentera med.

Jag lade dem på bänken och körde ca 1A genom dem. 100mA-källan är ju trevlig för mobil mätning, men eftersom dessa ledare är så korta så ville jag ha högre upplösning:

[bild]

[bild]

Mao, mäter jag 2,522mOhm för en hel enkel-ledare. Detta var ett stabilt värde för alla fem.

[bild]

Först tog jag ca 50% av diametern, det gav mätvärdet: 2,550 mOhm. Sedan filade jag lite till:

[bild]

Nu har vi tagit uppskattningsvis 2/3 av diametern och motståndet ökar till 2,559 mOhm.

Vad med alternativen då?

[bild]

Som ni ser så landar vi då på 2,692 mOhm!! :) Det var ju iaf inte vad jag väntade mig. (Gjorde även om med en röd hylsa på en annan kabel. Det gav 2,654 mOhm. Så ungefär samma. Använder bra tång med returspärr och hela midevitten. Går inte att dra ur kabeln ur skarven även med mycket stor handkraft.)

[bild]

På samma kabelsnutt, utan att ha ändrat klämmor för ström-matning/spännings-mätning så fick jag:

(Det var för 355mm mellan innerkant matnings-klämmorna och 340mm innerkant mät-klämmorna här ifall någon vill kolla mot nominella värden).

Så vad drar man för slutsatser av det här? Det är bättre att nästan fila av en EK än att skarva den, vare sig man använder Wago eller klämskarv? ;)

Nej, hur värmen kan avledas i punkten spelar ju naturligtvis roll. Även om Wagon eller skarvhylsan skulle värmas upp mer så har de ju större massa/yta att sprida och göra sig av med värmen på. Det har inte ett jack i en kabel. Något mer jag missar?

Baserat på det här så lutar jag dock fortfarande åt att låta det vara som det är. (Om inte annat för att jag måste släcka hela huset igen för att fixa det.) Belastningen är som sagt max 10A.

I vilket fall så verkar milliOhm-mätning vara ett litet trubbigt verktyg när det kommer till att kontrollera skador på ledningar. Är det någon som har litteratur, eller annan visdom inom ämnet? Det är ju en inte helt okänd metod trots allt.
Har liknade erfarenheter på jobbet där man oavsett hur man gör ser mer eller mindre värmeutveckling i skarvning, även om man lyckas åstadkomma 500 kvmm kontaktarea.

Krokodilklämmorna i din fyrtrådsmätning är väldigt nära varandra. Är du säker på att de inte nuddade varandra? Om de gjorde det så försvann nog precisionen.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Vad med alternativen då?

[bild]

[bild]

Resistansen i en kabel är proportionell mot dess längd och omvänt proportionell mot dess ledningsarea.

Så om du halverar arean fördubblas resistansen. Likaså om du fördubblar längden fördubblas resistansen.

Nu halverade du ju arean på en ytterst kort sträcka. Samma ökning av resistansen skulle du få om du istället för att fila ett jack, förlängde kabeln med jackets längd.

På motsvarande sätt ökar resistansen lika mycket om du filar bort tre fjärdedelar som om du förlänger kabeln med tre jacklängder.

Att förlänga kabeln gör ingen större skada, men att fila ett jack gör att den tål lägre strömstyrka, trots att båda åtgärderna ökar resistansen lika mycket. Om kabeln tål 10A hel så tål den bara 5A med halva arean och 2,5A med en fjärdedel.

B b_hasse skrev:
Krokodilklämmorna i din fyrtrådsmätning är väldigt nära varandra. Är du säker på att de inte nuddade varandra? Om de gjorde det så försvann nog precisionen.
Jag är inte med på hur du tänker då?

C cbrolin skrev:
Att förlänga kabeln gör ingen större skada, men att fila ett jack gör att den tål lägre strömstyrka, trots att båda åtgärderna ökar resistansen lika mycket. Om kabeln tål 10A hel så tål den bara 5A med halva arean och 2,5A med en fjärdedel.
Tja, det är naturligtvis som första approximation inte riktigt sant eftersom en kopparledare inte bara är en bra ledare av ström, utan även en bra ledare av värme. (Elektronmolnet skiter änna i vad som får det att röra på sig).

Det som sätter begränsningen för hur mycket en ledare "tål" är uppvärmningen, inget annat (när vi rör oss med de strömstyrkor och spänningar som man hittar i ett hus; utanför mikrovågsugnens innanmäte då om vi skall vara petiga).

Så frågan är fortfarande hur en mycket begränsad skada (t ex ett "jack" som här) på en kabel skall anses påverka belastningsförmågan, jmf. t ex med en skarv, när vi bara har milliohm-mätning att tillgå som diagnosverktyg.

När man ser belastningstester av exv. Wago på Youtube, så smälter t ex ledarisoleringen långt innan Wagon brinner upp, och detta alltså i ljuset av att den mäter lika illa som när ledaren är nästan av. Men värmeledningsförmågan/kylningen pga geometri och metall ser naturligtvis annorlunda ut.

Det skulle vara intressant att simulera, men tyvärr har jag nytt jobb och inte längre tillgång till varken tjänstvilliga fysiker, eller de dyra simuleringsprogram de håller sig med...

Så jag anser inte frågan tillräckligt utredd, men vet inte riktigt hur jag skall ta mig vidare. Tips, tankar?

tommib
Byt jobb igen. Till ett som har rätt labresurser.

Vadå? Det är väl helt rimligt.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
richardtenggren och 4 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Byt jobb igen. Till ett som har rätt labresurser.

Vadå? Det är väl helt rimligt.
Tja, jag har ju bytt jobb av sämre skäl... ;)

Men, det går kanske att göra ett ex-jobb eller åtminstone en projektuppgift av det. Watch this space...

• Älska
tommib
  • Laddar…
Jag är inte med på hur du tänker då?
Om det kan gå ström direkt mellan krokodilklämmorna är det inte en korrekt fyrtrådsmätning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.