F fribygg skrev:
Till sylt är det nog både bra tillåtet och vettigt att använda atamon, till trädgårds bruk är det säkert inte listat som en godkänd produkt.
Ska kolla upp det.

R Renoveringstjejen skrev:
Bra att du påpekar det. Ska nog kolla upp med kommunen.
De har nog inget med saken att göra, Kemikalieinspektionen borde vara rätt instans att kolla med om du är oroligt lagd eller intresserad av om och vad du eventuellt skulle kunna få behandla gräsmattan med

F fribygg skrev:
skulle jag prova med ett par kilo vanligt grovsalt från livsmedelsaffären.
Tror du inte det även dräper gräset?

F fribygg skrev:
Jag tror inte vanligt salt är tillåtet eller godkänt mot häxringar, om det vore tillåtet eller jag inte brydde mig om reglerna skulle jag prova med ett par kilo vanligt grovsalt från livsmedelsaffären.
Jag tror inte det är ”farligt” med vanligt salt vad gäller vattentäkten, men kanske det inte är tillåtet ändå. Jag är inte en sådan som bryter mot lagar som vissa här tycker är ”rimligt”.

Jag tror inte det är ”farligt” med vanligt salt vad gäller vattentäkten, men kanske det inte är tillåtet ändå. Jag är inte en sådan som bryter mot lagar som vissa här tycker är ”rimligt”.
Om du använt atamon i trädgården har du sannolikt brutit mot vad som är tillåtet även om det kanske inte finns en lag speciellt mot atamon

Alfredo Alfredo skrev:
Tror du inte det även dräper gräset?
Möjligt, om någon råkat spilla nått kilo grovsalt eller tösalt nära nån parkslide har jag inte märkt några negativa effekter på gräset runtomkring året efteråt. Just när grovsaltet och det kokande vattnet spillts verkar dock all växtlighet gulna och dö, men det beror kanske på vattnet ( vilket är ett farligt gift som enligt berättelsen omger Visby stift)

Vid Trafikverkets vägar verkar gräset trivas ordentligt, men det är ju knappast vanligt grovsalt som sprids på de vägarna..

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om du använt atamon i trädgården har du sannolikt brutit mot vad som är tillåtet även om det kanske inte finns en lag speciellt mot atamon
Jag har inte använt det. Det är därför jag frågade innan.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Jag har inte använt det. Det är därför jag frågade innan.
Jag har använt atamon, till äppelmos är det både bra och tillåtet

Vi ska odla ekologiskt och organiskt.
Finns det ekologisk atamon?

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag har använt atamon, till äppelmos är det både bra och tillåtet
Jo, men det finns nog bara en sorts ”trädgårdsmästar”-användning som man lutar sig mot i övrigt.

T
Jag är nog mer ”rimlig” i så motto att jag A. Följer de lagar och regler jag skrivit under på när jag ingått ett avtal med i detta fallet en samfällighet, och B. Har min egen kompass när det handlar om bekvämlighet kontra miljöpåverkan. Men vi är alla olika.
Ang. b) Är du säker på att det är din "egen kompass" och inte något du sugit upp utifrån, givet massiv miljö-klimatologisk predikan och dess relaterade undergångsprofetior?

Jo, men det finns nog bara en sorts ”trädgårdsmästar”-användning som man lutar sig mot i övrigt.
Har kemi.se nu listat den användningen som tillåten bör det vara okej för kommunen, föreningen och dej personligen oxå kan jag tycka.

T tobiast skrev:
Ang. b) Är du säker på att det är din "egen kompass" och inte något du sugit upp utifrån, givet massiv miljö-klimatologisk predikan och dess relaterade undergångsprofetior?
Oavsett personlig ideologi så står det i stadgarna att vi ska odla ekologiskt och med organiskt gödsel. Så det gör jag. Hade det stått något i stadgarna som jag inte sympatiserar med så hade jag naturligtvis valt ett annat ställe. Som tur är finns den valfriheten - för dig också.

Farstatjej90
Jag fattar inte att det finns personer som bosätter sig i kollektiv med regler om att man måste odla ekologiskt men sen blir arga för att det dyker upp häxringar. Jag hade trott att det är precis så man lockar fram häxringar...

• Gilla
  • Haha
Tubes och 2 till
  • Laddar…
Tror ni det hjälper?
Jag tror Atamon är värt att prova, funkar inte det kan du testa salt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.