5 462 läst ·
165 svar
5k läst
165 svar
Jag blir galen på min häxring!
Kanske ska betrakta dem som andra saker som man aldrig kommer vinna mot som t ex den kirskål som jag kämpar med 😉Z z_bumbi skrev:Svamparna är ofta ett tecken på att man har ett bra nätverk under jorden så varför inte bara slappna av och se naturen arbeta? Det brukar dessutom synas på gräset som är grönare vid cirkeln än runt omkring (om man inte övergöder sin gräsmatta).
Vad atamon skulle tillföra och i så fall i vilka mängder har jag ingen aning om.
Jag förstår egentligen inte problemet med häxringen?
Är problemet att det är "fult"?
Annars så är ju en häxring endast en egenskap i marken/jorden som är synlig på ytan, och i princip oskadligt.
Oönskade växter, ogräs, i en rabatt eller ett trädgårdsland/odling, stjäl ju näring och hindrar det önskade från att växa, medan en häxring i en gräsmatta egentligen inte stör något alls, utan istället är en del av nyttig biologisk mångfald.
Annars så är ju en häxring endast en egenskap i marken/jorden som är synlig på ytan, och i princip oskadligt.
Oönskade växter, ogräs, i en rabatt eller ett trädgårdsland/odling, stjäl ju näring och hindrar det önskade från att växa, medan en häxring i en gräsmatta egentligen inte stör något alls, utan istället är en del av nyttig biologisk mångfald.
Du menar att jag ska omfamna häxringen som en del av en biologisk mångfald? Jag är en riktig ”galen tant” när det kommer till biologisk mångfald, jag planterar växter som drar pollinatörer och odlar i form av potager som naturligt skydd mot insekter. Men häxringen i den lilla gräsmatta på 20 kvm jag har är jag rätt trött på. Jag vill gärna bli av med den.S skogaliten skrev:Jag förstår egentligen inte problemet med häxringen?
Vi är lika så tillvida att vi har en egen kompass i alla fall. Lagar och regler ser jag mer som rekommendationer..R Renoveringstjejen skrev:
Hur ofta kommer den och hur länge blir den kvar och syns. Det är ett naturligt fenomen i naturen och blir nog svårt att hejda. Allt finns under ytan och tror inte ens att gräva ur det hjälper.R Renoveringstjejen skrev:Du menar att jag ska omfamna häxringen som en del av en biologisk mångfald? Jag är en riktig ”galen tant” när det kommer till biologisk mångfald, jag planterar växter som drar pollinatörer och odlar i form av potager som naturligt skydd mot insekter. Men häxringen i den lilla gräsmatta på 20 kvm jag har är jag rätt trött på. Jag vill gärna bli av med den.
Det är den inställningen som du har som gjorde att jag inte längre kommer att ingå i en styrelse för någon gemensamhetsanläggning. Folk skriver på om att följa reglerna som är uppsatta av den samfällighet de vill ingå i men sen följer de inte reglerna. Varför gör man så? Förstår man inte vad som står i avtalet man skriver under? Om man inte vill rätta sig efter regler så är det väl bättre att man köper något där det inte är reglerat vad man får göra och inte göra?Farstatjej90 skrev:
Jag håller med om att man ska försöka undvika att avtala saker som man sedan bryter, helt klart. Men ibland tas beslut i majoritet som inte passar.R Renoveringstjejen skrev:Det är den inställningen som du har som gjorde att jag inte längre kommer att ingå i en styrelse för någon gemensamhetsanläggning. Folk skriver på om att följa reglerna som är uppsatta av den samfällighet de vill ingå i men sen följer de inte reglerna. Varför gör man så? Förstår man inte vad som står i avtalet man skriver under? Om man inte vill rätta sig efter regler så är det väl bättre att man köper något där det inte är reglerat vad man får göra och inte göra?
Jag kör för fort ibland t.ex. inte jättefort. Men lite för fort. Använder effektiva medel i trädgården. Sådana som man får använda i Finland men inte i Sverige t.ex. och Finland är ju ett civiliserat land.
Jag sorterar inte plast, det finns ingen nytta med det. Nästan all plast bränns ändå upp.
Förhåller mig kritisk och tänker själv är väl sammanfattningen. Det kanske finns sådana i din samfällighet också. Sådana som kör för fort ibland...
R Renoveringstjejen skrev:Det är den inställningen som du har som gjorde att jag inte längre kommer att ingå i en styrelse för någon gemensamhetsanläggning. Folk skriver på om att följa reglerna som är uppsatta av den samfällighet de vill ingå i men sen följer de inte reglerna. Varför gör man så? Förstår man inte vad som står i avtalet man skriver under? Om man inte vill rätta sig efter regler så är det väl bättre att man köper något där det inte är reglerat vad man får göra och inte göra?
Du är inte ensam. Jag ser hur efterlevnaden av t o m lagar som är beslutade av riksdagen ses som ”rekommendationer” och sen hur den ertappade personen står där helt häpen när den blir påkommen. Om du vill ha ett samhälle helt byggt på libertarianism så fine. Men då hoppas jag på att du har en fet pensionsförsäkring och sjukförsäkring. Off topic, moderator kan ta bort inlägget.Farstatjej90 skrev:
Men du måste ändå förstå att det är väldigt få som aldrig bryter mot några lagar?🤔R Renoveringstjejen skrev:Du är inte ensam. Jag ser hur efterlevnaden av t o m lagar som är beslutade av riksdagen ses som ”rekommendationer” och sen hur den ertappade personen står där helt häpen när den blir påkommen. Om du vill ha ett samhälle helt byggt på libertarianism så fine. Men då hoppas jag på att du har en fet pensionsförsäkring och sjukförsäkring. Off topic, moderator kan ta bort inlägget.
Jag är absolut inte någon "libertarian".
Fanns ju en annan tråd om IPTV där det stod att det gäller över en miljon svenskar, om du lägger ihop det med folk som någon gång kör för fort och dom som någon gång saltat en faktura /sin deklaration vad gäller resor eller sånt... Hur många är kvar? Du och tre andra i din samfällighet typ?🤔 Har du verkligen aldrig gjort något olagligt?
Ja, typ jag och tre andra. Jag har inte ens snattat en godis. Jag har inte slängt skräp någonstans utom i en sopkorg på stan. Jag har aldrig gjort något som bryter mot några lagar. Jag har min inre kompass och den är solklar. Det har jag fått med mig med modersmjölken. Men jag har förstått att det finns en uppfattning att min typ är ”boomer”, en som inte tar några möjligheter, som är de där grå personerna som utgör det samhälle som alla som ”tar chansen” glider på. Jag vet inte hur gammal du är men det är inte osannolikt att jag betalar på din pension.Farstatjej90 skrev:
Men du måste ändå förstå att det är väldigt få som aldrig bryter mot några lagar?🤔
Fanns ju en annan tråd om IPTV där det stod att det gäller över en miljon svenskar, om du lägger ihop det med folk som någon gång kör för fort och dom som någon gång saltat en faktura /sin deklaration vad gäller resor eller sånt... Hur många är kvar? Du och tre andra i din samfällighet typ?🤔 Har du verkligen aldrig gjort något olagligt?
Jag har inte körkort så av den anledningen har jag inte kört för fort. Jag betalar varje månad ganska mycket för att få laglig TV och de kanaler jag vill ha, senast 1 600 kr per månad inkl bredband. Min deklaration är så enkel att jag kan bekräfta den med ett SMS. Men jag sover gott om natten.Farstatjej90 skrev:
Men du måste ändå förstå att det är väldigt få som aldrig bryter mot några lagar?🤔
Bäst att moderator raderar den här filosofiska konversationen.
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Roma
· 12 inlägg
Om det är kväverikt gödsel du är ute efter så producerar du flera liter varje dag. Kiss är gratis. Däremot vet jag inte om det faktiskt skulle hjälpa. Finns såklart olika svampsorter, men när jag odlar svamp (ostronskivling) så är kväverikt substrat nåt man vill ha. Typ kaffesump.
Kan inte hjälpa dig med själva ringen men kväve finns det mycket gratis att hämta här och där 🙂
Kan inte hjälpa dig med själva ringen men kväve finns det mycket gratis att hämta här och där 🙂
Är det alltså kväve som kan bekämpa svampen?boratbuffert skrev:
Om det är kväverikt gödsel du är ute efter så producerar du flera liter varje dag. Kiss är gratis. Däremot vet jag inte om det faktiskt skulle hjälpa. Finns såklart olika svampsorter, men när jag odlar svamp (ostronskivling) så är kväverikt substrat nåt man vill ha. Typ kaffesump.
Renoveringsnovis
· Roma
· 12 inlägg