Låter vanskligt att beställa något på torsdagen som man måste ha på fredagen för att jobba under helgen och leverera till sin största kund.

Finns ju många punkter som det kan strula på.

Men vad vet jag, kanske var ett akutjobb eller vad som helst.

Annars är ett tips att vara ute i god tid.

Just den där bortförklaringen som chauffören körde med har DHL satt i system i mina trakter. När de har en adress som ligger avigt till och kanske är en aning efter i schemat så skriver dom att ingen öppnat. Ett jäkla otyg det där.

Har för övrigt väldigt god erfarenhet av Dustin men sist gång sket det sig (för första gången). Enligt deras dator var min försändelse på väg till ett annat företag. Kontaktade kundtjänst men fick inget svar förrän försändelsen redan var framme.

Det visade sig att "den mänskliga faktorn" bara råkat registrera fel kollinummer på min order. Mitt kolli var opåverkat.

Frånsett nu diskussioner om nedladdning eller inte (det finns fortfarande en del som köper rent fysiska saker) så tror jag att en del distributörer satt i system att helt enkelt strunta i att köra ut med godset. De räknar kallt med att folk inte ska vara hemma. Jag kollade precis på min senaste leverans med Posten, och de har angett "Attempted delivery" vid en tidpunkt då jag helt säkert vet att jag var hemma. Sedan har de ytterligare ett "Attempted delivery" vid en senare tidpunkt samma dag, men då var jag inte hemma. Men det underliga är att trots att de påstår sig varit hos mig två gånger har de inte lämnat någon avi i brevlådan. De har inte heller skickat någon avi, inte heller något mejl eller SMS. Jag fick själv ringa till Posten och reda ut vart paketet tagit vägen.

Nu var det ett paket jag hade bråttom att få, så jag körde själv snällt och hämtade det. Det tog ändå fyra dagar längre tid än vad det hade behövt.

Frågan är om vi konsumenter ska behöva acceptera detta. Vad ska vi göra åt det? Ska vi konsekvent kräva att de kör ut paketen igen, när de bluffat?

M
andersmc skrev:
Frågan är om vi konsumenter ska behöva acceptera detta. Vad ska vi göra åt det?
Om det nu är så att det är ett medvetet beteende, vilket jag inte skulle vara ett dugg förvånad om det är, så är det en ganska maktlös situation så länge den stora massan (inkl. jag själv) har fullt upp med livet i övrigt för att "krångla".

Tyvärr, men transportindustrin är som all industri - tjäna pengar, mycket och snabbt, putsad fasad och helt annat verkligt beteende, luras är ok bara man drar in kosing, kalkylerad risktagning gentemot småkonsumenter är stora extra pengar/besparingar även om det skulle bli rättssak av det osv osv osv...

sir_erken skrev:
Fortfarande olagligt eftersom ts genom nerladdningen och laddar upp programmet till andra som inte har licens.
Moraliskt känns det dock inte helt fel...

Men men, lagen är som den är
Bara stänga av uppladdningen. Att då ladda ner något du har licens för kan inte vara olagligt?

Men som andra skrev, ladda ner trial-versionen från Adobes hemsida. Fullt lagligt och full funktionalitet och bara att fylla i licenskoden när den kommer med posten.

Nu blir det ganska rörigt. Som jag fattar det handlar tråden egentligen om transportföretagens eventuellta fusk med utkörningar. Olika sätt att köpa programvara borde vara i en egen tråd.

• Gilla
bekin
  • Laddar…
Men det är väl inte fel att tipsa TS hur han kan kompensera postens miss genom att ladda ner från adobe's hemsida.
Att fredagsutkörningarna har en förmåga att få status...Ingen hemma.... har nog många av oss varit med om fast det varit någon hemma.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Transportbranschen är verkligen rutten.

Köper du en cykel och betalar extra för att få en cykelkorv och företaget sen inte kan leverera korgen så får man tillbaka pengarna för denna. Det är ingen som tycker det är konstigt.

Köper man en transporttjänst och betalar extra för att den ska komma fram på 24 timmar i stället för 72 så tar man konstigt nog betalt för 24 timmars frakt, även om man misslyckas och det tar 72 timmar.

EDIT: Jag menade såklart cykelkorg, men det får stå kvar... :D

• Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Att få hem beställda prylar är oftast ett problem tycker jag.

Men jag måste ge beröm till brevbärarna i mitt område, dom är jättebra.
Är inte jag hemma och kan ta emot paketet så lämnar dom av det hos mina föräldrar som bor en bit längre bort på samma väg för att jag ska slippa att åka till ett utlämningsställe för att få paketet.

Vanliga brevbäraren känner till oss och är det en tillfällig brevbärare så får han/hon reda på det av dom andra.

Oj, här har det hänt saker sedan jag var inne senast.

cem77 #14
Det har jag provat göra med andra program men det var länge sedan och på den tiden gick det inte att spara eller skriva ut det men gjort, men det kanske går nu.
Att köpa från Adobe kostar 379 kr mer än från Dustin = nästan en timmes jobb.

hantverkare1 #16
Torsdag förmiddag fick jag förfrågan om jobbet kunde levereras på måndagen, man vill gärna ge sin största kund all den service man kan.

andersmc #21
Jag håller med dig.

Om det nu är så att chauffören var här (vilket han hävdar men som jag absolut inte tror på) varför tog han då med sig paketen till Norrköping för att det "skulle hanteras av vårt system" och skickas till Örebro och tillbaka till Norrköping igen?

Enligt Jens (chefen på Posten jag fick tala med) räcker det med legitimation (körkort) och kollinummer för att hämta ut paketet. Körkort har jag och kollinummer fick jag via e-post.

Vi har utlämningsställe i Coop Nära och det ligger 600 meter från där jag bor!

Redigerat:
Om man väntar paket kanse det kan vara en ide att sätta upp en kamera som spelar in allt som händer vid ytterdörren. När sen kommentaren om att ingen varit hemma när dom knackat på dörren så hänvisar man till att enligt kameran så har ingen varit där och kräver leverans omgående

Sen finns det chaufförer som sköter det jättebra. En sådan, jag tror det var från Schenker, ringde en stund innan och frågade om jag var hemma. Det var jag inte, jag var nån mil ifrån där jag bor. Men då körde han dit i stället och lämnade paketet där.

En del chaufförer är så listiga så att de ringer dagen innan och kollar. Då kan de helt legitimt slippa köra en tomrunda, eller så kan man komma överens om nåt annat arrangemang. Nån har till exempel kunnat lämna i en närbelägen kiosk, där jag kände innehavaren.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vi har också lantbrevbärare och de brukar bara köra förbi och titta upp mot huset. Jag har fått avi'er på en hel massa paket trots att jag vet att vi varit hemma när de kört förbi.
En gång väntade jag paket och visste att det var i bilen och sprang ut och stoppade postens bil och då, väldigt motvilligt, steg chauffören ur och gav mig paketet. Han hade då en hel hög med färdig skrivna avi'er bredvid sig på sätet som han tänkte dela ut till mig också...

Jag ringde och klagade och fick prata med flera chefer i vårt område och det har nu faktiskt blivit bättre. Nu stiger de ur bilen för det mesta, men regnar det kan man glömma leverans till dörren...

Här brukar posten svänga upp på uppfarten o tuta, kommer ingen inom 30s så drar dom vidare.

Hemmakatten
Har också lantbrevbärare och måste säga att det fungerar jättebra. Den förre gick i pension och han var också bra.Men den nye är kanon, öppnar grinden, stänger grinden, kör 225 m upp tlll huset. är ingen hemma ställer han paketet i carporten, kör tillbaka, öppnar grinden, stänger grinden och åker vidrare. Kanonservice som vi förstås uppmärksammar med en julklapp.

Av alla övriga leverantörer, och vi har haft hundratals under husbygget, är det bara DHL som står ut som riktigt dåliga.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.