Jag skulle vilja kunna stänga av (och på) uppvärmningen i min varmvattenberedare från min Homey.
Detta för att minska effektpucklarna genom att t.ex. bara köra den en kvart per timme istället för hela timmen. För att sedan starta igen nästa timma osv.
Är det här något som man skulle kunna klara av själv med någon slags relä eller så? Någon som gjort?
Detta för att minska effektpucklarna genom att t.ex. bara köra den en kvart per timme istället för hela timmen. För att sedan starta igen nästa timma osv.
Är det här något som man skulle kunna klara av själv med någon slags relä eller så? Någon som gjort?
Sidan 76 i manualen så står det om extern inkoppling, som kortslutes och då utgår elpatronens funktion, sen hur det fungerar vet jag inte. Kan vara så at om >VV inte är har rätt värme så maxar den på. Du får prova, sen ska det ställas in i menyn med, det står hur man ska göra i manualen, menyrad 5.7 att välja något.
Har du manualen, så bara läsa.
Borde gå att lösa genom att påverka givaren för varmvatten GT3 med en extern resistor som kopplas in via ett relä .
I IVT's manual finns en motstånds kurva i tabellform för alla tempgivare. Borde vara enkelt att räkna ut vilket motstånd som behövs i serie, eller parallellt med GT3 för att simulera att vv körning ej behövs
I IVT's manual finns en motstånds kurva i tabellform för alla tempgivare. Borde vara enkelt att räkna ut vilket motstånd som behövs i serie, eller parallellt med GT3 för att simulera att vv körning ej behövs
Det verkar ju hoppfullt! På 5.7 hittar jag ”varmvatten av” vilket ju är precis vad jag önskar styra. Dock hittar jag inte själva kretskortet jag ska koppla på mig på fysiskt i pumpen, är det någon som vet var det sitter?J jonaserik skrev:Sidan 76 i manualen så står det om extern inkoppling, som kortslutes och då utgår elpatronens funktion, sen hur det fungerar vet jag inte. Kan vara så at om >VV inte är har rätt värme så maxar den på. Du får prova, sen ska det ställas in i menyn med, det står hur man ska göra i manualen, menyrad 5.7 att välja något.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Tack för detta. Tyvärr låter detta som något jag skulle behöva anlita en elektriker för (?).F fusion skrev:Borde gå att lösa genom att påverka givaren för varmvatten GT3 med en extern resistor som kopplas in via ett relä .
I IVT's manual finns en motstånds kurva i tabellform för alla tempgivare. Borde vara enkelt att räkna ut vilket motstånd som behövs i serie, eller parallellt med GT3 för att simulera att vv körning ej behövs.
Det visade sig vara ett annat kretskort tyvärr. Men jag hittade det nu efter att jag lossat det svarta höljet i mitten som satt med två skruvar:nino skrev:
Logga in
Skapa konto
Så nu undrar jag väl egentligen bara vad jag kan koppla i på denna som Homey kan prata med?
Så här säger manualen - Extern styrning:
I värmepumpen finns förberedda funktioner för att kunna styra värmen externt, t.ex. från en telefon. Ingängen till värmepumpen kan i reglercentra-len Rego 634 programmeras för olika funktioner. Dessa funktioner framgär i menyfönster 1.13 (fjärrstyrning av värme) och menyfönster 5.7 (val av externa styrningar).
För att aktivera funktionen måste ingången kortslutas. Observera att kontakten mäste vara potentialfri.
Köp en Shelly1 puck, koppla in den och dra trådar från plinten till den potentialfria ingången, då kan du slå av och på i Shelly appen.
Kan inte Homey men Shelly går in i HA direkt så du kan styra därifrån med nordpol priser och grejer.
Jag slog av min vvb dagtid då vi har effekttarrif, det är bara jag och frun och vv räcker gott även om det inte produceras dagtid.
Kan inte Homey men Shelly går in i HA direkt så du kan styra därifrån med nordpol priser och grejer.
Jag slog av min vvb dagtid då vi har effekttarrif, det är bara jag och frun och vv räcker gott även om det inte produceras dagtid.
Tack! Ska kika på den. 🙂nino skrev:
Köp en Shelly1 puck, koppla in den och dra trådar från plinten till den potentialfria ingången, då kan du slå av och på i Shelly appen.
Jag hade tänkt schemastyra till natten först vilket hade varit enklast men jag tror inte det blir så Bra för oss då vi har två barn hemma. Behöver nog värma lite även dagtid för att räcka till både morgonduschar och barnens kvällsbad.
I ett av husen har jag en spetsberedare, den kör jag en timme runt 05-06 så dom som vill duscha på morgon har vv och 16-17 så finns det vv efter jobbet. I övrigt avstängd.P Peter321 skrev:
Tidigare så gick den "hela tiden", sitter väl nån termostat i så det gjorde den ju så klart inte men med lite småtappningar här och där (5 lgh) så fylldes det ju på med svalare vatten så troligen gick den rätt ofta iaf
Då har jag beställt en Shelly 1 Gen 3 och en 12V-adapter. Kommer imorgon så förhoppningsvis har vi svaret om några dagar om detta fungerade.
Tanken är att koppla den mot min Homey Bridge som redan nu stänger av laddboxen till bilen om vi har (för) hög elförbrukning just innevarande timma. Om jag även får till så att jag kan styra varmvattnet så tror jag att jag kan hålla effekttaxan under kontroll.
Tack för hjälpen alla!
Tanken är att koppla den mot min Homey Bridge som redan nu stänger av laddboxen till bilen om vi har (för) hög elförbrukning just innevarande timma. Om jag även får till så att jag kan styra varmvattnet så tror jag att jag kan hålla effekttaxan under kontroll.
Tack för hjälpen alla!
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Nu var det några år sedan, men jag vill minnas att styrsystemet inte gillade att man använde den ingången, typ att man knappt kunde använda användargränssnittet.
Slutade med att jag använde Shellyn till att koppla in ett motstånd parallellt med utegivaren för att lura pumpen att det var varmt ute.
Slutade med att jag använde Shellyn till att koppla in ett motstånd parallellt med utegivaren för att lura pumpen att det var varmt ute.
Har en 2 stegs effektvakt i centralen som dels bryter kontaktor till bastun samt bryter elpatron i värmepumpen via EXT styrning in och har aldrig fått det att funka. Vakten har slutande ingång.13th Marine skrev:
12v hade du kunnat skippa, bara att tjuva ström från pumpen eller lämpligt uttag, men det är klart med 12v får man ju pyssla själv.P Peter321 skrev:Då har jag beställt en Shelly 1 Gen 3 och en 12V-adapter. Kommer imorgon så förhoppningsvis har vi svaret om några dagar om detta fungerade.
Tack för hjälpen alla!
Jag skrev ut en hållare för DIN skena och satte skena utanpå pumpen så slipper plåten störa WiFi så mycket
Utifrån vada 13th Marine och fusion skriver så låter det ju kanske tveksamt om detta kommer fungera då. Tror jag provar så får vi se om det fungerar på min pump ändå, det är ju trots allt en ganska liten investering.
Tänkte pyssla själv så 12v känns bra.
Tänkte pyssla själv så 12v känns bra.