Vi har ett märkligt problem i vår nyinstallerade (december 2025) luft-vattenvärmepumpanläggning från IVT. Vid drygt -10 grader utetemperatur så stängs kompressordriften av helt i luft-vattenvärmepumpen och allt husuppvärmning och uppvärmning av varmvatten kommer endast från elpatronen (eltillskott).

Det ser man både på statussymbolerna på innedelens statusdisplay och på IVTs app som visar förbrukad energi över tid. Det syns också i husets elförbrukning som jag övervakar via separat system och som stiger till riktigt höga nivåer under de perioder detta pågår.

När utetemperaturen stiger över -10 grader (cirka) så drar luftvärmepumpen igång igen och producerar energi som vanligt med god effekt.

Komponenterna är:
  • IVT AirX 407S (utedelen)
  • IVT AirModule E9 (innedel)
  • Endast utegivare för temperatur är installerad
  • Uppkoppling mot Internet via IVTs nätverksmodul vilket medger övervakning i IVT-appen
Huset är på 168 kvm och använder vattenburen värme till radiatorer. Läget är Göteborgsregionen så lägsta regionala utetemperatur är satt till -18 grader.

Det jag gjort hittills:
  • Filter i framledningssystemet för vatten till radiatorerna är rensat nyligen (sil + magnetuppfångare) någon vecka efter driftsättning och trycket i det är kontrollerat så att det är vad installatören angav som riktvärde.
  • Inomhustemperaturen håller sig på normal nivå (runt 20 grader) trots att värmepumpen inte arbetar, vilket syns på elräkningen.
  • Inställningarna i servicemenyerna på innedelen verkar följa standardinställningar för vår hustyp och för vårt läge samt för de installerade komponenterna. Jag ser inget som sticker ut jämfört med vad andra ägare av motsvarande utrustning har postat i detta och andra forum.
  • Inga aktiva larm finns på enheten. Jag har gått igenom aktiva larm och larmhistorik och det enda jag kan se från en vecka sedan är ett avslutat larm från fem dagar tidigare som säger:
    A01/5514 - Anl.störning
    Info förångningstryck JR0 för lågt

Några andra larm finns inte.
Det här har nu inträffat vid varje tillfälle som utetemperaturen sjunkit till tillräckligt låga nivåer så det är ett tydligt och återkommande problem.

Jag har redan förra veckan kontaktat installatören och felanmält första gången detta inträffade men på grund av ledigheter så har ingen tekniskt insatt personal hunnit återkomma.

Är det fler som upplever det här problemet med IVTs utrustning?
Har ni i så fall fått någon åtgärd från installatören eller IVT som löst detta?

NjopOlsson NjopOlsson skrev:
Vi har ett märkligt problem i vår nyinstallerade (december 2025) luft-vattenvärmepumpanläggning från IVT. Vid drygt -10 grader utetemperatur så stängs kompressordriften av helt i luft-vattenvärmepumpen och allt husuppvärmning och uppvärmning av varmvatten kommer endast från elpatronen (eltillskott).

Det ser man både på statussymbolerna på innedelens statusdisplay och på IVTs app som visar förbrukad energi över tid. Det syns också i husets elförbrukning som jag övervakar via separat system och som stiger till riktigt höga nivåer under de perioder detta pågår.

När utetemperaturen stiger över -10 grader (cirka) så drar luftvärmepumpen igång igen och producerar energi som vanligt med god effekt.

Komponenterna är:
  • IVT AirX 407S (utedelen)
  • IVT AirModule E9 (innedel)
  • Endast utegivare för temperatur är installerad
  • Uppkoppling mot Internet via IVTs nätverksmodul vilket medger övervakning i IVT-appen
Huset är på 168 kvm och använder vattenburen värme till radiatorer. Läget är Göteborgsregionen så lägsta regionala utetemperatur är satt till -18 grader.

Det jag gjort hittills:
  • Filter i framledningssystemet för vatten till radiatorerna är rensat nyligen (sil + magnetuppfångare) någon vecka efter driftsättning och trycket i det är kontrollerat så att det är vad installatören angav som riktvärde.
  • Inomhustemperaturen håller sig på normal nivå (runt 20 grader) trots att värmepumpen inte arbetar, vilket syns på elräkningen.
  • Inställningarna i servicemenyerna på innedelen verkar följa standardinställningar för vår hustyp och för vårt läge samt för de installerade komponenterna. Jag ser inget som sticker ut jämfört med vad andra ägare av motsvarande utrustning har postat i detta och andra forum.
  • Inga aktiva larm finns på enheten. Jag har gått igenom aktiva larm och larmhistorik och det enda jag kan se från en vecka sedan är ett avslutat larm från fem dagar tidigare som säger:
    A01/5514 - Anl.störning
    Info förångningstryck JR0 för lågt

Några andra larm finns inte.
Det här har nu inträffat vid varje tillfälle som utetemperaturen sjunkit till tillräckligt låga nivåer så det är ett tydligt och återkommande problem.

Jag har redan förra veckan kontaktat installatören och felanmält första gången detta inträffade men på grund av ledigheter så har ingen tekniskt insatt personal hunnit återkomma.

Är det fler som upplever det här problemet med IVTs utrustning?
Har ni i så fall fått någon åtgärd från installatören eller IVT som löst detta?
Det har inte kommit in snö i utedelen som begränsar luftflödet?

H Håbbe01 skrev:
Det har inte kommit in snö i utedelen som begränsar luftflödet?
Nej, det har jag kontrollerat också med anledning av det ymniga snöfallet här under veckan. Det hade bildats ett islager i höger nederkant av baksidan på utedelen vilket jag knackade loss och borstade bort ordentligt under torsdagskvällen denna vecka, dvs. ett par dagar innan idag söndag. Efter det har det inte kommit mer snö så inget annat kan begränsa luftflödet.

Vid temperaturer över -10 grader så ligger verkningsgraden (COP) kontinuerligt på drygt 2 vad jag kan se från appen (dvs. 10 kWh förbrukad energi ger 20 kWh uppvärmning). Elpatronen går sällan in vid de temperaturerna så eltillskottet har löpande varit ganska minimalt. Vid lägre temperatur än cirka -10 grader så stannar kompressorn helt och endast elpatronen används så det är en mycket distinkt skillnad och inte en gradvis nedgång.

Just nu har endast elpatronen arbetat med att värma upp huset från igår kväll vid klockan 22 till nu på morgonen klockan 10 och jag förväntar mig att det fortsätter så tills temperaturen kommer upp igen över gränsen. Vilket ju är helt tokigt ur ett energiperspektiv.

För lågt förångingstryck kan bero på några olika saker, för lite köldmedia, för låg eller ingen fläkthastighet på utedelen, eller expansionsventilen släpper inte igen nog mycket köldmedium!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.