M
Ska inte pumpen ha ett dräneringsavlopp med slang kopplad till sig? Dessa maskiner kastar ut en hel del vatten sett över längre tid så det är mer eller mindre ett krav, annars händer detta.

Antar att spett eller liknande är ditt enda hopp för att få bort det. Kanske går att mejsla bort med liten slägga och en bra huggmejsel.

Steg två och tre måste vara att försöka töa bort resterande för att få rent i dräneringsavloppet och även få dit någon form av bortledning av vattnet. Röret måste då innehålla en värmekabel annars blir det samma sak igen.

Det vita röret som syns är kopplat till stupröret, det har installatören gjort, är det alltså det som är felet
det har antagligen isat igen
jag får försöka ge mig på detta imorrn eller kan IVT hjälpa tgill månne
tack för svar

M
DumFråga skrev:
Det vita röret som syns är kopplat till stupröret, det har installatören gjort, är det alltså det som är felet
det har antagligen isat igen
jag får försöka ge mig på detta imorrn eller kan IVT hjälpa tgill månne
tack för svar
Då kan det ju vara så att det är stopp i röret eller avloppet.
Varje höst efter att löven lagt sig så ska man rensa det avloppet och sedan kolla till det en gång till innan det blir minusgrader. Sen en rengöring till innan sommaren. Det är dock den innan vintern som är viktig, så klart.

Kan du se ner i värmepumpen och avgöra om även hela botten är fylld av is?
Avloppet bör sitta någonstans i bottens bakkant på maskinen.

M
Och just det - ja, något fel måste IVT gjort. En dräneringsslang för värmepumpen måste ha en värmekabel i sig som gör att det inte fryser.
Hos dig skulle jag gissa på att vatten i slangen har fått slangen att frysa sönder (kanske i kopplingen?) annars hade det inte kommit ut vatten utanför pumpen.

P
värmekabeln kanske inte funkar längre.

Jag kan inte se men det är vatten eller is under pumpen
avloppet trodde jag var det vita röret som är instucket i stupröret nedanför där det samlas löv det finns ett galler där som samlar upp skräp

Nu har jag varit ute och ångat bort den tjocka ispelaren men inte ända till basen för jag vågade inte ånga så nära elkabeln som jag tror att det är som går där, ångade också lite på röret som går in i stupröret
Jag använde en ogräsångare, till ogräs var den inte särskilt bra
IVT har svarar på mejl imorse att de återkommer, men jag har inte hört nåt ännu, hoppas det värsta är över och de kan justera så det inte blir så här mer
men den andra isen måste väl också bort antar jag

M
Menar du att det finns ett galler i stupröret?
Det finns även ett avrinningshål inuti pumpen som måste rensas.

det finns nåt som samlar upp löv och skräp så man kan ta bort det
men röret från pumpen går in längre ner nedanför det
avrinninghålet vet jag inte var det är men det borde väl vara där det det vita plaströret sitter påträtt
det rinner ju vatten från hela apparaten när den frostar av antar jag
om IVT kommer så får väl de fixa det
om jag inte hör nåt så får jag väl ringa imorrn

M
Precis så är det på min med fast jag har en optima 700.

Hålet sitter i botten under kondensatorn (alla lamellerna) och bakifrån sett så kommer det ut en röranslutning från hålet, fast 2-3cm längre ner.

min anslutning sitter rätt högt upp ovanför den där ispelaren och sen har de trätt på ett vitt plaströr och det är 2 krökar på det och sen har de tagit hål i röret som går ner i marken till dräneringen

men det kanske finns flera jag har inte sett nån långt ner

hur gör man för att slippa all is och vatten under pumpen eller ska det inte bli så om avrinningen fungerar korrekt

i och för sig bildas det ju mycket snö som smälter på hela maskinen
det måste ju ta vägen nånstans

Redigerat:
M
Det är nog den vita som är avrinningen, ser så ut i alla fall. Finns vara en avrinning.

Jag har inte en tillstymmelse till is (förutom på lamellerna där det ska bli lite frostigt iaf) och din pump är säkert en 7-8 år yngre efterträdare till min så den borde vara lika isfri den.

M
Det vita röret måste luta nedåt från pumpen också för att vattnet ska rinna bort bra.

Pratade med IVT idag och de sa att det var ingen fara, det var normalt, jag behöver inte göra nåt eller oroa mig
de kommer nån gång nästa vecka och tittar hur det ser ut
och ja, det finns en värmekabel i avrinningsröret
och hade varit stopp så skulle det sett mycket värre ut
hoppas att de har rätt

M
Antingen så har inte jag hängt med i utvecklingen där det plötsligt blivit normalt att omgivningen runt pumpen bevattnas ordentligt, eller så har du fått prata med någon riktigt härlig typ.
Runt min pump så är det helt snustorrt bortsett från det som Herren skänkt oss från ovan.
Det blir t ex lite isbildningar på höljet runt fläkten eftersom snö lägger sig där, tinar vid avfrostning och fryser sen på igen. Kanske 3cm brett och 0,5cm högt. Tillräckligt lite för att inte behöva verktyg när man ska ta bort det.

Den kakan av is som du har mellan pumpen och grunden, det är den mängd som pumpen kontinuerligt vattnar din grund med. Det finns ingen pump som är ämnad att bevattna intilliggande varken grund eller fasad, då är något fel.
ALLT vatten som pumpen "genererar" skall leta sig till den plåtbeklädda botten i bakkant där det även finns ett avrinningshål och där skall det glatt försvinna.

Enda friskrivningen jag vill göra är om det finns några yttre omständigheter som inte går att se på bilderna. Kan dock inte komma på någon.

För att då inte måla fan på väggen för mycket - så är det bara viktigt att se till att inga rör fryses in i en iskaka och att det inte ligger is inuti pumpen som stör eller kan skada någonting invändigt i och med att vattnet expanderar när det fryser.
Är det OK så långt så kan du gott gå ut och gasa bort isen när det börjar bygga på, och om 2-3 månader så är problemet borta då allt smält.

När det väl har smält bort så kan du göra en liten grundundersökning genom att ta bort någon av sidoplåtarna och hälla på en skvätt vatten vid avrinningshålet och se om röret som leder bort vattnet läcker.
Ta inte så mycket vatten att det svämmar över, men så mycket som möjligt.
Du ser då även om avrinningen sväljer vattnet i rimlig takt. Det är ju inte så hemskt mycket det kommer vid normal drift.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.