3 641 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Istappar från taket. Råd om vem att kontakta för att spruta isolering i ytterkanterna
Vi har ett hus med ingen vind och ganska platt tak tillbyggt 72 i samma taklutning som den gamla delen.
Isoleringen blev aldrig riktigt bra i nya delen med påföljd att vi varje år har värmeläckage och stora istappar som hänger utefter den nya delen.
Eftersom det inte är någon vind går det inte att tilläggsisolera.
Lånade en värmekamera förra året och det visar sig att det är läckage i stort sett i ytterdelen av taket runt om.
Det ligger bandplåt på taket relativt nytt så kostnaden att riva och isolera om blir kostnadsmässigt för hög.
Kan man påstå att det enbart är de yttre delen av taket där isoleringen är dålig som förorsakar istappseländet?
Finns det fortfarande firmor som använder någon typ av expanderande skum som skulle kunna täppa till läckorna?
Vad finns det annars för alternativ? Riva innertak, sänka det någon decimeter?
Tacksam om råd
MVH/Kenneth
Isoleringen blev aldrig riktigt bra i nya delen med påföljd att vi varje år har värmeläckage och stora istappar som hänger utefter den nya delen.
Eftersom det inte är någon vind går det inte att tilläggsisolera.
Lånade en värmekamera förra året och det visar sig att det är läckage i stort sett i ytterdelen av taket runt om.
Det ligger bandplåt på taket relativt nytt så kostnaden att riva och isolera om blir kostnadsmässigt för hög.
Kan man påstå att det enbart är de yttre delen av taket där isoleringen är dålig som förorsakar istappseländet?
Finns det fortfarande firmor som använder någon typ av expanderande skum som skulle kunna täppa till läckorna?
Vad finns det annars för alternativ? Riva innertak, sänka det någon decimeter?
Tacksam om råd
MVH/Kenneth
Nu har vi haft ett par vintrar med mycket snö även i Stockholm. Mycket snö tillför en egen isolering och kan göra att du får den varma sidan utanför ditt plåttak, vilket i sin tur innebär att snön som ligger närmast plåten smälter. Har du samma problem även om det är lite snö som kommit, alt. provat att skotta bort snön?
Hm, Kan kanske ligga något i det. Förra året var om jag inte minns fel mindre snö men jag hade ungefär samma problem då med. Naturligtvis mycket snö stora istappar.
Taket går jag inte upp på blir jättehalt även om jag har säkerhets "vad det nu heter" att koppla upp linan på
Taket går jag inte upp på blir jättehalt även om jag har säkerhets "vad det nu heter" att koppla upp linan på
I och med att du har kollat med värmekamera så har du säkert ett problem med isoleringen, hur du ska lösa detta på bästa sätt vet jag inte. Dock är det som jag försökte beskriva kanske inte hela sanningen till problemet. Bor i Stockholm själv och minns att jag var uppe på garagetaket och skottade även förra året, dock kom snön lite senare och det var inte heller lika kallt som de två vintrarna innan den...
Klicka här för att svara