Vi skall bygga en större altan vid vårt nya fritidshus. Altanen skall förbinda huset med en pool. Vi inser naturligtvis att tryckimpregnerat är att föredra, men vi tycker inte att det är särskilt snyggt vare sig med den första grönaktiga färgen eller den efterkommande gråa. Vi skulle vilja ha ett mörkbrunt altangolv, men inte till det priset som man måste betala för de olika mörka träslagen.

Istället funderar vi därför på att köpa vanligt, oimpregnerat trallvirke och lasera det, alternativt oljebehandla det med pigmenterad olja. Någon som har erfarenhet av en sådan lösning?

Mina föräldrar hade en altan av "vanligt" virke (34x120 trall tror jag det var). Virket behandlades med någon typ av Cuprinol och höll ca 25 år innan det för några år sedan byttes mot en plattsättning.

/V

Det går även bra att behandla tryckt virke med pigmenterad olja. Jag använde Flüggers Teak-olja och fick bort den tråkiga tryckta färgen.

Sne4 skrev:
Det går även bra att behandla tryckt virke med pigmenterad olja. Jag använde Flüggers Teak-olja och fick bort den tråkiga tryckta färgen.
Kan man göra det på en gång, eller måste man vänta ett år?

Sne4 skrev:
Kan du lägga in en bild på hur det blev?

Det jag har hört av en del folk på byggmarknader är att man måste vänta med att pigmentera tryckimpregnerat. Så det vore som sagt mycket intressant att höra om erfarenheter av detta!

Varsågod här kommer 2st bilder. Sandlådan fick resten av oljeburken. En reflektion:
Utan att ha undersökt det hela närmare så skulle man nog kunna "joxa ihop" sin egen blandning med opigmenterad olja + lämplig betskulör?
-Någon som vågar säga bu eller bä?
En körsbärsbetsad sandlåda kanske:-)

@Thewhitehouse: Står mycket om det in den i parallella tråden:
http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/66112-naer-olja-altanen-foersta-gangen.html

Byggarens 4 punkter instämmer jag med.

• IMG_0375.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0376.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.