Byggahus.se

Issolera timmerstuga

1. L
    Medlem Nivå 1
    Hej har en liten Jörn 20 som jag tänkte isolera väggarna på.Stugan är en enkel med enbart solel och kamin så den står kall när jag inte är där.

Tanken är att isolera med någon typ av cellplast helst 45mm då det är vad dörr och fönster bygger inåt.
    Sedan liggande stockpanel för att behålla utseendet som det är nu.

Det jag funderar på är hur man gör med fuktspärr känns logiskt att sätta papp mot yttervägg men har ingen aning vad som är rätt. Sedan regling hur gör man den enklast och bäst behövs det glidreglar då timmerstugan kanske rör sig lite beroende på fukt?

Kanske det rent skulle funka att skippa reglar och spika/skruva panelen rakt på isoleringen om man kör någon styv skiva runt 50mm?

Redigerat 9 apr 2015 12:31
  2. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 14
    Jag hade undvikit sånt som är diffusionstätt (ex cellplast) i en stuga som står ouppvärmd

• Laddar…
  3. klaskarlsson
    Medlem · Nivå 12
    Om du kallställer stugan så skulle jag rekommendera endast mineralull, eller ngn ekoull (tex cellulosa) och undvika diffusionsplast (eller cellplast) då kondensen kan hamna på fel sida eftersom insidan kan bli kallare än utsidan periodvis.

Jag har inte plastat mitt fritidshus som har 95mm glasull i väggarna (även om jag i praktiken inte kallställer eftersom jag ibland är där vintertid) - det är inga problem om inte isoleringen är väldigt tjock, eller man är där "permanent" och fuktbelastar huset hårt.

/K