Hej. Vi har en timmerstuga återuppställd 2024.
Det är en fritidsstuga/kojja som vi endast värmer upp när vi är på plats och då med kamin. Vi eldar en gång i timmen på vintern då det Det är glest och dant ( mössen tar sig in överallt). Vi har vare sig golv eller tak men det ska vi ändra på. då behöver vi hjälp och tips!❤️

Till våren önskar vi isolera och bygga innertak och golv. Söker råd hur vi bäst och enklast gör detta.

Bilder bifogas som det ser ut nu. Och jag skriver hur jag tänkt för

Tak från yttertak, på bild ser ni den oljehärdade masoniten som är under plåten.
Men på detta önskas

Mera Läkt- ytterligare ett lager ojlehärdad masonit så det blir en luftspalt, 7-9cm stenull isolering och sedan panel som spikar fast underifrån på takstolarna.

Golv: på befintligt golv enl bild. Under dessa bräder finns inget annat än luft. Det är långt till marken(säkert 40-50cm på vissa ställen då stugan står på 4 höga hörnstenar)

Tänker oss 45 reglar - 45 stenull isolering - råspont.

Min far tycker att två lager polyetenskumisolering direkt på brädorna räcker och sen råspont.

Snälla kan någon kunnig berätta vad som blir bäst i ett kallt bygge som värms upp ibland

• Interiör av timmerstuga med synliga takbjälkar och ett fönster; någon arbetar med att behandla ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ni skall alltså isolera på befintligt golv och lägga ett nytt golv på isoleringen? Det skall väl fungera men 45 mm är rätt lite men onekligen mycket mer än 20 mm brädor. Idealt vill man ha mycket mer isolering i golvet men det blir ju iaf en stor förbättring.

Taket är svårare imo men det bör finnas en fuktspärr direkt efter det nya innertaket. Sedan isolering, luftspalt och yttertak.

Ulltand Ulltand skrev:
Ni skall alltså isolera på befintligt golv och lägga ett nytt golv på isoleringen? Det skall väl fungera men 45 mm är rätt lite men onekligen mycket mer än 20 mm brädor. Idealt vill man ha mycket mer isolering i golvet men det blir ju iaf en stor förbättring.

Taket är svårare imo men det bör finnas en fuktspärr direkt efter det nya innertaket. Sedan isolering, luftspalt och yttertak.
Nu är det utifrån-> plåt, läkt och oljehärdad masonit, takstol som du ser på foto.

Sen vill far sätta mer läkt mellan takstolarna och ett lager till oljehärdad masonit innan isoleringen och till sist panel .

l

L LindaNo skrev:
Nu är det utifrån-> plåt, läkt och oljehärdad masonit, takstol som du ser på foto.

Sen vill far sätta mer läkt mellan takstolarna och ett lager till oljehärdad masonit innan isoleringen och till sist panel .

l
Ja det kan vara rätt jag vågar inte uttala mig säkert om det men det bör vara en plastfilm/fuktspärr direkt efter innertaket. Annars kommer fuktig varm luft att infiltrera isoleringen innifrån och sedan kondensera ut till vatten i isoleringen eller i luftspalten om det är är kallt.

När ni är i huset tillförs fukt och den varma fuktiga luften stiger mot taket och vidare om den kan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.