Ska montera ny ballofix på kopparrören som är 16 mm utvändigt.
Köpte då stödhylsa 16x1.0.
Godset på kopparören är cirka 1,2 mm tjockt.
Stödhylsan är alldeles för stor för kopparöret. Är inte närheten att få in.
Har jag köpt fel stödhylsa eller behöver jag inte ens en stödhylsa till dessa rör?
Köpte då stödhylsa 16x1.0.
Godset på kopparören är cirka 1,2 mm tjockt.
Stödhylsan är alldeles för stor för kopparöret. Är inte närheten att få in.
Har jag köpt fel stödhylsa eller behöver jag inte ens en stödhylsa till dessa rör?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 602 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 602 inlägg
Jag använde dessa stödhylsor till gamla (1963) 16 mm kopparrör på ett par ställen och det fungerade utan problem. Se till att grada röret ordentligt invändigt. (På bilden ser det även ut att vara längsgående repor på utsidan av röret vilket är lite dåligt om man vill få klämringskopplingen tät.)
Jag fick bort tillräckligt med avgradaren för att precis få in stödhylsan.. Men det går väldigt trögt. Nästan inte möjligt utan hammare... Det är en beläggning på insidan av grön ärg. Har ni något bra tips för att få bort det?Krilleman skrev:
Det gör ju inget om det går trögt eller att du knackar lite på den snarare tvärtom då gör den bra nytta om du nu ens behöver hylsa där.T Tummen86 skrev:
Produkter som diskuteras: "gängtätning"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Det är fel stödhylsa, den du har är till plastslang. Är du säker på att det är 16 o inte 15 rör du har där? Och jag tror inte du behöver hylsa alls, för rören ser inte glödgade ut. Använd absolut inte 556.T Tummen86 skrev:
Redigerat:
Med olja så fick jag dit stödhylsan. Blir inte det korrekt då?V Vvs montör skrev:
Tror inte de är glödgada rör, de känns stela och raka. Samt 1.2 mm tjocka?
Ville mest safa upp.
Om rören inte är glödgade behöver du inte stödhylsa, och man ska absolut inte slå i den heller. Risken är att röret blir deformerat och att kopplingen inte tätar senT Tummen86 skrev:
Slå dit den kommer jag absolut inte göra. Det var ett mått för hur trögt det går.V Vvs montör skrev:
Men jag får dit den med matolja.
Då skadar det väl inte använda stödhylsan tänker jag?