Ska montera ny ballofix på kopparrören som är 16 mm utvändigt.

Köpte då stödhylsa 16x1.0.

Godset på kopparören är cirka 1,2 mm tjockt.
Stödhylsan är alldeles för stor för kopparöret. Är inte närheten att få in.
Har jag köpt fel stödhylsa eller behöver jag inte ens en stödhylsa till dessa rör?

• Kopparrör bredvid en stödhylsa på ett träbord, i samband med ett inlägg om installation av ballofix och tjockleken på kopparrören.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparrör och gul stödhylsa placerade på ett träbord, visar rörändar med fokus på deras dimensioner och tjocklek.
    Skapa konto
  • Kopparrör bredvid en gul stödhylsa på ett träbord, del av diskussion om montering på 16 mm rör.
    Skapa konto
Kanske passar det om du tar bort den vassa kanten som blir invändigt i röret när man kapar med rörskärare

• Gilla
Toppalua och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Jag använde dessa stödhylsor till gamla (1963) 16 mm kopparrör på ett par ställen och det fungerade utan problem. Se till att grada röret ordentligt invändigt. (På bilden ser det även ut att vara längsgående repor på utsidan av röret vilket är lite dåligt om man vill få klämringskopplingen tät.)

Krilleman
Precis som föregående talare har sagt.

Ta bort kanten som uppstår invändigt av röravskäraren, alternativt kan du kapa bort ett par millimeter med bågfil för att råda bot på problemet.

Krilleman Krilleman skrev:
Precis som föregående talare har sagt.

Ta bort kanten som uppstår invändigt av röravskäraren, alternativt kan du kapa bort ett par millimeter med bågfil för att råda bot på problemet.
Jag fick bort tillräckligt med avgradaren för att precis få in stödhylsan.. Men det går väldigt trögt. Nästan inte möjligt utan hammare... Det är en beläggning på insidan av grön ärg. Har ni något bra tips för att få bort det?

T Tummen86 skrev:
Jag fick bort tillräckligt med avgradaren för att precis få in stödhylsan.. Men det går väldigt trögt. Nästan inte möjligt utan hammare... Det är en beläggning på insidan av grön ärg. Har ni något bra tips för att få bort det?
Det gör ju inget om det går trögt eller att du knackar lite på den snarare tvärtom då gör den bra nytta om du nu ens behöver hylsa där.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det gör ju inget om det går trögt eller att du knackar lite på den snarare tvärtom då gör den bra nytta om du nu ens behöver hylsa där.
Då kanske man ska ta lite 5-56 eller dylikt?

T Tummen86 skrev:
Då kanske man ska ta lite 5-56 eller dylikt?
Det kanske inte är så vidare bra i dricksvatten om inte annat kan det smaka -lukta länge. Vill du smörja och inte har tex pasta för gängtätning ta matolja.

• Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
T Tummen86 skrev:
Ska montera ny ballofix på kopparrören som är 16 mm utvändigt.

Köpte då stödhylsa 16x1.0.

Godset på kopparören är cirka 1,2 mm tjockt.
Stödhylsan är alldeles för stor för kopparöret. Är inte närheten att få in.
Har jag köpt fel stödhylsa eller behöver jag inte ens en stödhylsa till dessa rör?
Det är fel stödhylsa, den du har är till plastslang. Är du säker på att det är 16 o inte 15 rör du har där? Och jag tror inte du behöver hylsa alls, för rören ser inte glödgade ut. Använd absolut inte 556.

Redigerat:
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
V Vvs montör skrev:
Jag tror att du behöver 0,8 stödhylsa, men varför behöver du stödhylsa? Är det glödgade rör? Om inte så behöver du ingen hylsa
Med olja så fick jag dit stödhylsan. Blir inte det korrekt då?

Tror inte de är glödgada rör, de känns stela och raka. Samt 1.2 mm tjocka?
Ville mest safa upp.

Krilleman
V Vvs montör skrev:
Det är fel stödhylsa, den du har är till plastslang. Är du säker på att det är 16 o inte 15 rör du har där? Och jag tror inte du behöver hylsa alls, för rören ser inte glödgade ut
Nja, stödhylsa för PEX har alltid stor krage. (Samma storlek som PEX-rörets ytterdiameter) Se min exempelbild för variant med PEX.

Så stödhylsan TS har köpt är korrekt.

Kopparhylsa med fläns, används i VVS-installationer för anslutning av rör och andra komponenter.
Skapa konto

T Tummen86 skrev:

Tror inte de är glödgada rör, de känns stela och raka. Samt 1.2 mm tjocka?
Ville mest safa upp.
Om rören inte är glödgade behöver du inte stödhylsa, och man ska absolut inte slå i den heller. Risken är att röret blir deformerat och att kopplingen inte tätar sen

T Tummen86 skrev:
Du kan sova lugnt och om du inte gjort enormt våld på det blir inget sämre tvärtom även om det som sagt kan vara onödigt med stödhylsa om röret är hårt som ditt verkar vara.

V Vvs montör skrev:
Om rören inte är glödgade behöver du inte stödhylsa, och man ska absolut inte slå i den heller. Risken är att röret blir deformerat och att kopplingen inte tätar sen
Slå dit den kommer jag absolut inte göra. Det var ett mått för hur trögt det går.
Men jag får dit den med matolja.
Då skadar det väl inte använda stödhylsan tänker jag?

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.