Skulle köpa en silikatskiva till att ha under teglet som ska utgöra botten på ugnen men säljaren på Mariebergs avrådde. Han sa att den suger upp fukt och kommer att spricka. Vad säger ni andra? Jag har gjutit klart min bänkskiva och kan inte se att det finns något annat jag kan skydda den med.

D Danii KD skrev:
Skulle köpa en silikatskiva till att ha under teglet som ska utgöra botten på ugnen men säljaren på Mariebergs avrådde. Han sa att den suger upp fukt och kommer att spricka. Vad säger ni andra? Jag har gjutit klart min bänkskiva och kan inte se att det finns något annat jag kan skydda den med.
Vad hade personen för förslag på alternativ då?

Det är ju klart att man måste skydda skivan mot vatten i form av regn, men min upplevelse av skivan (som i mitt fall hade namnet Skamotec) är ju inte att den sög fuktigheten ur luften direkt...

Jag har inte möjlighet att just nu sätta ett tak över men kan ju täcka med presenning. Så ditt har hållit i alla fall. Jag kommer inte på andra alternativ så det får väl bli så.

D Danii KD skrev:
Jag har inte möjlighet att just nu sätta ett tak över men kan ju täcka med presenning. Så ditt har hållit i alla fall. Jag kommer inte på andra alternativ så det får väl bli så.
Jag hade några bitar sparade länge, men slängde dem vid senaste rensningen i garaget tyvärr, annars kunde vi testat .... Jag har ingen aning om hur skivan ser ut nu, den är ingjuten i betong på sidorna, och hela ugnen står på skivan, men golvet ligger löst på, så det borde ju visat något tecken på att röra på sig om det var ett problem...

• Gilla
Danii KD
  • Laddar…
Jag blev helt förbluffad över hur snabbt och mycket silikatskivan kunde suga i sig...
Löste det med betonglasyr från Biltema. Funkade utmärkt.Detta var på fronten där jag behövde putsa på den. Man kan även lägga aluminiumfolie under den för att hindra att den suger fukt. Precis som Dan har jag ingen upplevelse att den drar fukt från luften.
Att den skulle spricka håller jag för osannolikt....
Lägg folie under för sinnesfriden och kör på (y)

Jag tänkte mer att den suger från betong och bruk omkring när det regnar. Men jag tänkte också att jag lindar in den i aluminium först. Alternativt kanske man skulle måla den med eldfast färg efter också.

D Danii KD skrev:
Hur har det gått med dit bygge ? :D

Långsamt men fick silikatskivor mm idag så nu är allt hemma. Har sågat ut skivan idag och ska börja med murningen på riktigt :D. Såg nu på hinkarna med eldfast bruk från Lakkapä att det är för tunna fogar:thinking:. Jaja vad ska jag göra, får köra på.

Ytterligare en fråga, hittar inget bra tips på hur man gjuter in rökröret på bästa sätt. Kan jag få tips? Ska man göra en runt hål som man för in röret i och sedan kör med bruk runt om eller finns det något annat sätt?

Jag har röret ståendes på en kant liksom, ska se om jag kan hitta en bild på det.... Vet att jag lagt upp en tidigare....

Edit: hittade inget bättre än det här ;
https://www.byggahus.se/forum/posts/2961297

Redigerat:
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har röret ståendes på en kant liksom, ska se om jag kan hitta en bild på det.... Vet att jag lagt upp en tidigare....

Edit: hittade inget bättre än det här ;
[länk]
Tack! Det var lite så jag hade tänkt.

Jag gjorde på motsvarande vis. Fyrkantig gjuten öppning i betong med synlig trästruktur i mitten och blå presenning överst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hemgjord pizzaugn av sten och betong med synlig isolering och verktyg inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Lofjärden och 2 till
  • Laddar…
När jag nu börjar närma mig klar med min ugn och behövt köpa några fler stenar och mer bruk märkte jag att de stenar som jag köper på Bauhaus är mycket hårdare och inte alls lika porösa som de jag köpt på Lakkapää trots att båda är eldfasta.

Det andra är att det eldfasta bruk jag köpt extra "Finja" är mycket hårdare och torkar snabbare än det jag köpte på Lakkapää. Det senare kan hålla sig flera dagar i stängd burk trots att det blandats.

Undrar hur det påverkar mitt bygge, några tankar?

D Danii KD skrev:
När jag nu börjar närma mig klar med min ugn och behövt köpa några fler stenar och mer bruk märkte jag att de stenar som jag köper på Bauhaus är mycket hårdare och inte alls lika porösa som de jag köpt på Lakkapää trots att båda är eldfasta.

Det andra är att det eldfasta bruk jag köpt extra "Finja" är mycket hårdare och torkar snabbare än det jag köpte på Lakkapää. Det senare kan hålla sig flera dagar i stängd burk trots att det blandats.

D Danii KD skrev:

Jag hade ungefär samma bekymmer när mitt Höganäs bruk tog slut. Gissar att Höganäs och Lakkapää bruket motsvarar varandra. Använde Finjas till lite fix och trix på slutet och tror inte att det påverkar något negativt. Det är stor skillnad på hur de båda bruken känns så jag var också lite bekymrad...
Gällande stenen tänker jag att det inte blir någon större skillnad i funktion. Jag fick ta chamottesten till tunneln då de eldfasta stenar jag köpt på Hornbach var slut överallt. Chamotten är porösare men upplever ingen negativ skillnad här i heller...

• Gilla
Danii KD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.