AG A skrev:
Troligtvis har du inga fuktproblem på övervåningen/halvplanet. Det ser ut som att det är en kallvind. Att plasta mot yttertaket, är ungefär som att plasta på fel sida om isoleringen. Temperaturen på vinden kan vissa dagar/tider ligga långt under utomhustemperaturen.
Han säger att det är inte en kallvind utsn en värmvind.

AG A skrev:
Troligtvis har du inga fuktproblem på övervåningen/halvplanet. Det ser ut som att det är en kallvind. Att plasta mot yttertaket, är ungefär som att plasta på fel sida om isoleringen. Temperaturen på vinden kan vissa dagar/tider ligga långt under utomhustemperaturen.
Jag är lite nybörjare på det här området, har inte ens ägt ett hus tidigare. Men var är egentligen definitionen av en kallvind? Jag gissar att det är när ångspärr och isolering ligger direkt (eller i nära anslutning) ovanför innertaket? och att sedan insidan av yttertaket är fullt synlig på vinden?

I det här huset finns det alltså varken ångspärr eller isolering direkt ovanför innertaket (på vindens "golv" alltså). Isoleringen och plastfolien ligger som sagt mot yttertaket (har inte kunnat kolla ifall det finns någon luftspalt mellan isolering och yttertak). Rätta mig om jag har fel, men måste man inte plasta mot yttertaket på ett 1,5-plans hus (i alla fall delar av taket)?

Någon som bor i ett hus med liknande konstruktion - har ni sett någon imma på isoleringssidan av plasten?

DaWah skrev:
Jag är lite nybörjare på det här området, har inte ens ägt ett hus tidigare. Men var är egentligen definitionen av en kallvind? Jag gissar att det är när ångspärr och isolering ligger direkt (eller i nära anslutning) ovanför innertaket? och att sedan insidan av yttertaket är fullt synlig på vinden?

I det här huset finns det alltså varken ångspärr eller isolering direkt ovanför innertaket (på vindens "golv" alltså). Isoleringen och plastfolien ligger som sagt mot yttertaket (har inte kunnat kolla ifall det finns någon luftspalt mellan isolering och yttertak). Rätta mig om jag har fel, men måste man inte plasta mot yttertaket på ett 1,5-plans hus (i alla fall delar av taket)?

Någon som bor i ett hus med liknande konstruktion - har ni sett någon imma på isoleringssidan av plasten?
Du har rätt. En kallvind är ett icke uppvärmt, välventilerat utrymme ovanför översta boplanet, normalt sett oisolerat. Jag tolkade det föst som om man hade lagt isolering i taket på en kallvind.
Dock förstår jag ändå inte konstruktionen. Det måste funnits en baktanke med att isolera mot yttertaket, på vinden. Att eventuellt kunna inreda den senare? I nuläget måste ju även vinden värmas upp, vilket blir onödiga pengar.
Någon konstruktionsmiss måste det våra. Det lutar då mest åt att luftspalt saknas bakom isoleringen.

Undrar om det räcker med luftspalt. Vinden är ändå ett dött rum. Ingen luft cirkulation. Det kommer ändå bli fukt o mögel. Det var skillnad om man använde vinden så att man fick nån luft cirkulation.
Alternativet är att isolera mot innertak o öppna en ventilation lucka på vinden. Men då blor det svårt o få in fuktspärr på innertakt, eller?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.