Vi har nyligen tittat på ett hus som vi är spekulanter på. Vi var uppe och tittade på vinden och såg då det som föranleder min fråga. Huset i fråga är ett modulenthus från 1981. Träfasad, krypgrund och med board och betongpannor på taket (dvs inte råspont och papp). Bergvärme och mekanisk frånluftsventilation.

Isoleringen sitter mot yttertaket (om det är luftspalt eller inte emellan gick tyvärr inte att se) och under den sitter ångspärren. När vi var och tittade var det varmt ute och mycket varmt på vinden. Man kunde tydligt se att det var imma på plastfolien - men inte in mot huset utan mot isoleringen. Man kunde också se att det fanns lite mörka fläckar på isoleringen på vissa ställen, troligtvis gammal fukt(?).

Jag bifogat några bilder som visar detta. Tyvärr dåliga bilder, hoppas att det går att se något. Jag undrar var fukten kan komma ifrån? Jag tycker att det vore mer förståeligt om fukten hade suttit på andra sidan folien?

Någon som har några åsikter/synpunkter? Bör man dra öronen åt sig eller är det "normalt"?

Mvh
Daniel

bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 4.JPG
Skapa konto

bild 5.JPG
Skapa konto

Läcka utifrån ?

Fukt i isolering brukar vara svår att få bort och det börjar tyvärr ofta lukta piss.

Skulle inte köpa detta utan att få orsaken utredd samt kostnad för fix.

Känns som dålig/obefintlig luftspalt. Kan du se vid takfoten hur det är utformat? Annars skulle man ju vilja lätta på plasten och kika bakom isoleringen hur det ser ut.

Kondens på ångspärren är ju inte jätteovanligt och det är ju därför den är där, för att hindra fukten att komma in...

Dock ser det ju som det är en hel del fukt så jag skulle också tro på för dålig cirkulation eller en liten läcka. Det kan vara så enkelt att det är fågelbon/skräp i luftspalten som förhindrar luften att cirkulera.

S
anders07 skrev:
Kondens på ångspärren är ju inte jätteovanligt och det är ju därför den är där, för att hindra fukten att komma in...

Dock ser det ju som det är en hel del fukt så jag skulle också tro på för dålig cirkulation eller en liten läcka. Det kan vara så enkelt att det är fågelbon/skräp i luftspalten som förhindrar luften att cirkulera.
Fuktspärren är väl inte alls där för att hindra fukt att komma in, den är till för att hindra fukt att komma ut. Jag kan dock tänka mig att det blir såhär om det är riktig högsommarvärme ganska snart efter att det varit ett par fuktiga dagar. Att det kondenserar utsida plast betyder ju att den varma luften på vinden kunde bära mer fukt än den "kalla" luften i huset.

Nja, fuktspärren (egentligen ångspärren) är ju till för att hindra "ångtryck" att vandra genom vägg/tak.

Normalt sett har vi varmare inomhus än utomhus och då "vandrar" fukten inifrån och ut, vänder vi på förhållandena går fukten åt andra hållet (som i fallet ovan).

På sommaren kan det vara högre ångtryck ute än inne vid vissa tillfällen vilket kan driva på konvektionen inåt. Detta ska dock förhindras gå in i isoleringen genom att det ska finnas ordentligt luftning. Detta bör du undersöka då det kommer bli ett fortsatt problem om det inte åtgärdas. Att rätta detta blir rätt kostnadsdrivande då man får plocka ner plast och isolering invändigt och bygga en ny luftspalt.

Tack för alla svar och synpunkter. Det verkar som att man får räkna med en del jobb om vi skulle köpa detta hus alltså.

Det är ett 1,5-planshus, med snedtak på delar av övervåningen. Det innebär ju att vi skulle behöva vara tvungna att riva innertaken också antar jag, för att komma åt isoleringen på hela taket. Frågan är då hur det blir med innerväggarna på övervåningen, tror ni man måste riva dessa också för att komma åt och isolera ordentligt (och lägga ny plastfolie), eller kan man klara av det med väggarna på plats?

Du kan nog få till det utan att riva innerväggarna, men det blir såklart svårare att få plasten helt tät. Du får lämna remsor där innerväggarna sitter och sedan tejpa med en tejp godkänd för ändamålet på båda sidor. Alternativet är ju att göra arbetet utifrån, men då fodras ju bra väder istället samt att du får lägga om boarden alternativt sätta råspont och lägga papp vilket är en bättre och säkrare lösning.

• Gilla
jaga
  • Laddar…
Ja om det skulle bli aktuellt med detta huset och vi skall göra något åt taket så kommer vi definitivt att riva bort boarden och köra råspont och papp. Så tanken har slagit oss också att man skulle kunna göra isoleringsbytet utifrån, men det blir nog svårt att få till plastfolien istället då. Om vi ändå byter all isolering så känns det såklart bäst att byta folien också. Plus, som du säger, taket kommer behöva vara öppet för regn betydligt längre tid.

Får nog bli att riva innerväggar också i så fall. Inte så jättemycket extra jobb i sammanhanget, förutom badrummet. Men det kanske ändå behöver göras om.

Tack för hjälpen!

Varför har de isolerat mot yttertak?!
Vinden ser inte ut att vara bebodd. Antagligen den har varit en kallvind, då har ägaren täppt till luftspalten vid takfoten o tillägg isolerat mot yttretak.
Två fultspärr en mot innetak o en mot yttertak då blir det som en bastu på sommar. Tydligen plasten är inte tätt heller då blir det kondes just på andra sidan.

S
kan bli riktigt stor renovering beroende på omfattning.

Matstj skrev:
Varför har de isolerat mot yttertak?!
Vinden ser inte ut att vara bebodd. Antagligen den har varit en kallvind, då har ägaren täppt till luftspalten vid takfoten o tillägg isolerat mot yttretak.
Två fultspärr en mot innetak o en mot yttertak då blir det som en bastu på sommar. Tydligen plasten är inte tätt heller då blir det kondes just på andra sidan.
Det är inte tilläggsisolerat. Detta är sedan huset är byggt och mot innertak finns varken isolering eller ångspärr. Det är ju ett 1,5-plans hus så stora delar är ju tvungna att isoleras mot yttertak. Det hade tydligen hade det gått att välja ryggåstak från början också, så kanske var det tillverkarens standardlösning att isolera mot yttertaket. Det är ett modulhus, förmodligen med många standardlösningar.

Det måste huset ha standard problem. Finns det fel där finns på annat håll oxå.

Troligtvis har du inga fuktproblem på övervåningen/halvplanet. Det ser ut som att det är en kallvind. Att plasta mot yttertaket, är ungefär som att plasta på fel sida om isoleringen. Temperaturen på vinden kan vissa dagar/tider ligga långt under utomhustemperaturen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.