Skall börja isolera en ny innervägg av stålreglar som jag byggt mot grannen för att dämpa ljud.
Kommer nu att tänka på att de två sista metrarna av väggen är yttervägg. Har byggt den nya innerväggen 45mm från gamla. Tanken var att ha en luftspalt mellan väggarna för att minska vibrationer.
Hur ska jag göra med isolering för att inte få fukt i väggen sista metrarna?
Några alternativ jag funderat på.
1. Isolera 45mm hela vägen samt 90mm där ytterväggen börjar.
2. Isolera bara där grannens innervägg är, 45mm plus luftspalten på 45mm. Låta det vara tomt där ytterväggen börjar. Då blir det ett hålrum där som jag inte vet hur varmt eller kallt det blir.
3. Strunta i isolering och bara köra dubbelgips. Kommer det fortfarande riskera ett mycket kallare utrymme bakom eller tränger värmen genom gipset?
Huset är byggt 84, träpanel med platta på mark. Ångspärr finns i befintliga ytterväggen.
Kommer nu att tänka på att de två sista metrarna av väggen är yttervägg. Har byggt den nya innerväggen 45mm från gamla. Tanken var att ha en luftspalt mellan väggarna för att minska vibrationer.
Hur ska jag göra med isolering för att inte få fukt i väggen sista metrarna?
Några alternativ jag funderat på.
1. Isolera 45mm hela vägen samt 90mm där ytterväggen börjar.
2. Isolera bara där grannens innervägg är, 45mm plus luftspalten på 45mm. Låta det vara tomt där ytterväggen börjar. Då blir det ett hålrum där som jag inte vet hur varmt eller kallt det blir.
3. Strunta i isolering och bara köra dubbelgips. Kommer det fortfarande riskera ett mycket kallare utrymme bakom eller tränger värmen genom gipset?
Huset är byggt 84, träpanel med platta på mark. Ångspärr finns i befintliga ytterväggen.
Redigerat:
Klicka här för att svara


