Skall börja isolera en ny innervägg av stålreglar som jag byggt mot grannen för att dämpa ljud.
Kommer nu att tänka på att de två sista metrarna av väggen är yttervägg. Har byggt den nya innerväggen 45mm från gamla. Tanken var att ha en luftspalt mellan väggarna för att minska vibrationer.

Hur ska jag göra med isolering för att inte få fukt i väggen sista metrarna?


Några alternativ jag funderat på.

1. Isolera 45mm hela vägen samt 90mm där ytterväggen börjar.
2. Isolera bara där grannens innervägg är, 45mm plus luftspalten på 45mm. Låta det vara tomt där ytterväggen börjar. Då blir det ett hålrum där som jag inte vet hur varmt eller kallt det blir.
3. Strunta i isolering och bara köra dubbelgips. Kommer det fortfarande riskera ett mycket kallare utrymme bakom eller tränger värmen genom gipset?

Huset är byggt 84, träpanel med platta på mark. Ångspärr finns i befintliga ytterväggen.
 
  • Detailjstudie av en nyinstallerad innervägg av stålreglar placerad 45mm från en gammal träpanelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt stålregelverk för innervägg 45mm från befintlig yttervägg, ofärdigt byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innervägg med stålreglar markerad med grön färg, yttervägg markerad med rosa färg och inskriptioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ha bara isolering lika tjock som dina reglar. Isoleringen gör väldigt lite på ljudet.
 
Glöm ej täta i alla anslutningar med akustikmassa eller brandfog för att inte få ljudläckage.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.