Hej
Jag har nu läst en massa om isolering av källarvägg ovan mark. En del använder cellplast och puts, andra drar upp isodrän etc etc. Men det känns som jag behöver lite mer input. Jag har sett på teks Paroc Linio 10 som inte på något sätt verkar vara dyrare än andra alternativ. Har någon erfarenhet av det?
Huset är från 1927 i lutande terräng. Huset har träfasad
Källarväggen sticker upp 0.5 meter på ena sidan och 2.5 på den andra. Fasaden sticker ut ca 7cm från källarväggen. Jag kan då få in isolering på max 5 cm.
Källaren är idag en råkällare med 30 cm sten och betongmur. Jag har isolerat och dränerat med 20cm isodrän under mark
Förresten hur har ni gjort med övergången mellan isoleringen och fasaden?
Andra tips
Tack på förhand!
Jag har nu läst en massa om isolering av källarvägg ovan mark. En del använder cellplast och puts, andra drar upp isodrän etc etc. Men det känns som jag behöver lite mer input. Jag har sett på teks Paroc Linio 10 som inte på något sätt verkar vara dyrare än andra alternativ. Har någon erfarenhet av det?
Huset är från 1927 i lutande terräng. Huset har träfasad
Källarväggen sticker upp 0.5 meter på ena sidan och 2.5 på den andra. Fasaden sticker ut ca 7cm från källarväggen. Jag kan då få in isolering på max 5 cm.
Källaren är idag en råkällare med 30 cm sten och betongmur. Jag har isolerat och dränerat med 20cm isodrän under mark
Förresten hur har ni gjort med övergången mellan isoleringen och fasaden?
Andra tips
Tack på förhand!
Redigerat:
Håller på med ett liknande projekt isolerar mellan 7 -10 cm med cellplast där det är 7 cm och bewi källarväggs skiva där det får plats med 10 cm. Jag sätter plåt reglar utanpå och monterar minerit heavy duty skivor utanpå går upp med skivorna mot undre liggande regeln som fasaden sitter fast i.
Har du startat. Hur ser det ut egentligen? Med att isoleringen sticket ut från fasaden menar jag
Kan du skicka bilder?
Vilken typ av plåtregel använder du?
De där mineritskivorna var ju jäkla dyra. Varför valde du det istället för puts?
Kan du skicka bilder?
Vilken typ av plåtregel använder du?
De där mineritskivorna var ju jäkla dyra. Varför valde du det istället för puts?
Medlem
· Luleå, Norrbotten
· 36 inlägg
Jag satte cellplast och putsade med c-bruk för några år sen. Se tidigare inlägg: https://www.byggahus.se/forum/grund...-kallaryttermur-2.html?perpage=15#post1915724
Sitter kvar än, och ser bra ut. Tror inte det går att göra det så mycket billigare.
Sitter kvar än, och ser bra ut. Tror inte det går att göra det så mycket billigare.
Dels kan jag inte putsa och dels brukar det bli ganska ömtåligt om man inte putsar tjockt. Plåtreglarna har jag beställt av min lokala plåtfirma dvs dom har bockat till dom av 1 mm galvad plåt. Visst är skivorna dyra men tyckte inte ca 15000 kr för skruv skivor och gummilister att sätta bakom skivorna var så farligt hamnar kanske på ca 20000 kr totalt med reglar och skruv för att fästa dom och isolering men har inte räknat efter så har inte så bra koll. Så här ser det ut man kan måla skivorna om man vill och det hade jag tänkt gjort men tycker det ser bra ut ändå så det blir ingen målningsear skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Funderar på varför man måste fästa skivorna på reglar? Att fästa dem direkt på cellplasten borde funka lika bra.
Går säkert att limma dom men då måste man limma cellplasten också nu hålls cellplasten fast av reglarna och känns säkrare att fästa med skruv än lim och ska man limma ska det vara ett lim som hugger direkt och skivorna är rätt tunga så inte så enkelt att få på plats.
Ok ser poængen, Jag kollade på pris hær i Norge (https://www.gaus.no/produkter/47554693-fasadeplate-frontex-ubehandlet/) og de låg strax under 1000 kvm.smurfen72 skrev:Dels kan jag inte putsa och dels brukar det bli ganska ömtåligt om man inte putsar tjockt. Plåtreglarna har jag beställt av min lokala plåtfirma dvs dom har bockat till dom av 1 mm galvad plåt. Visst är skivorna dyra men tyckte inte ca 15000 kr för skruv skivor och gummilister att sätta bakom skivorna var så farligt hamnar kanske på ca 20000 kr totalt med reglar och skruv för att fästa dom och isolering men har inte räknat efter så har inte så bra koll. Så här ser det ut man kan måla skivorna om man vill och det hade jag tänkt gjort men tycker det ser bra ut ändå så det blir ingen målning
[bild]
Tack før svar. Får ta mig en funderare och kolla var nærmsta svenska bygghandel ær.
Medlem
· Jönköping
· 108 inlägg
Hej!S smurfen72 skrev:Dels kan jag inte putsa och dels brukar det bli ganska ömtåligt om man inte putsar tjockt. Plåtreglarna har jag beställt av min lokala plåtfirma dvs dom har bockat till dom av 1 mm galvad plåt. Visst är skivorna dyra men tyckte inte ca 15000 kr för skruv skivor och gummilister att sätta bakom skivorna var så farligt hamnar kanske på ca 20000 kr totalt med reglar och skruv för att fästa dom och isolering men har inte räknat efter så har inte så bra koll. Så här ser det ut man kan måla skivorna om man vill och det hade jag tänkt gjort men tycker det ser bra ut ändå så det blir ingen målning
[bild]
Hur såg de plåtreglarna ut?
Klicka här för att svara