Hej

Drog ut tryckade ingjutna reglar och bytte ut syllen i ett rum där besiktningsmannen tyckte att det var markant illaluktande (hus från 1975)
Nu påbörjar jag återmonteringen…

1. Gjuta igen hålen efter de ingjutna reglarna (eller hur?)

2. Nu står jag och funderar vad som blir bäst gällande isolering under det flytande golvet som är regel+golvspånskiva 22mm+parkett
Under detta finns ungefär 85-95mm spelrum (betongen är lite ojämn)

Tidigare har det legat spån rätt mot betongen vilken vi kan förutsätta är en oisolerad platta som är mer eller mindre FUKTIG (kappilär effekt jahaddå) beroende på var i huset du mäter.

Alternativ 1: köpa en fuktisolerade matta likt platon och lägga mot betongen därefter mineralull i lämplig tjocklek.

Alternativ 2: göra som andra och köpa någon form av fläkt som skapar undertryck under golvet därefter bara mineralull?

Alternativ 3: både 1 och 2

någon som har erfarenhet och tips?

Förmodligen kommer syllen bytas vidare bortåt då den saknar syllpapp och är tryckad överallt i huset…

V Victor Paju skrev:
Hej

Drog ut tryckade ingjutna reglar och bytte ut syllen i ett rum där besiktningsmannen tyckte att det var markant illaluktande (hus från 1975)
Nu påbörjar jag återmonteringen…

1. Gjuta igen hålen efter de ingjutna reglarna (eller hur?)

2. Nu står jag och funderar vad som blir bäst gällande isolering under det flytande golvet som är regel+golvspånskiva 22mm+parkett
Under detta finns ungefär 85-95mm spelrum (betongen är lite ojämn)

Tidigare har det legat spån rätt mot betongen vilken vi kan förutsätta är en oisolerad platta som är mer eller mindre FUKTIG (kappilär effekt jahaddå) beroende på var i huset du mäter.

Alternativ 1: köpa en fuktisolerade matta likt platon och lägga mot betongen därefter mineralull i lämplig tjocklek.

Alternativ 2: göra som andra och köpa någon form av fläkt som skapar undertryck under golvet därefter bara mineralull?

Alternativ 3: både 1 och 2

någon som har erfarenhet och tips?

Förmodligen kommer syllen bytas vidare bortåt då den saknar syllpapp och är tryckad överallt i huset…
Jag skulle kört #1 alla gånger, eller någon annan form av luftspalt (som är ventilerad) som man ju ska.

Passiva system är bättre än aktiva, om man måste så får man sätta in avfuktare/fläkt, men jag vill iaf personligen hellre ha passiva system som bara "funkar".

• Gilla
Victor Paju
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.