Jag har en sommarstuga där jag under en tid funderat på att isolera vinden
Nu är det så att den befintliga isoleringen består av ca 150mm kutterspån
och nu funderar jag på lite hur jag ska göra, Har några idéer
1. Lägga på ny isolering ovan på kutterspånet typ 120mm, och bygga på takstolaren för det blir ju högre höjd
För man vill ju kunna krypa upp vinden, och nu är det bara ca 1000mm takhöjd upp till nock
2. Ta bort all kutterspån, lägga ut plast och sen ny isolering lika tjockt som kutterspånet ca 150mm
3. Lika som ovan men strunta i plasten
Det är lite trångt på vinden, jobbigt att krypa runt, huset är ju trots allt ca 8,2 x 4,2 meter
och en liten lucka på ena kortsidan, jobbigt att få ur och bort kutterspånen
Är det någon som har kunskap, kanske erfarenhet om liknade jobb
Tacksam för idéer
/Uffe

Mats-S
Alternativ 3
Vad du än gör, skippa plasten. Använd förhydringspapp istället, den andas åt båda hållen så det kan aldrig bli fel på placeringen varm/kall sida. Är huset ouppvärmt är det mycket viktigt.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Alternativ 3
Vad du än gör, skippa plasten. Använd förhydringspapp istället, den andas åt båda hållen så det kan aldrig bli fel på placeringen varm/kall sida. Är huset ouppvärmt är det mycket viktigt.
Instämmer, `Örnpapp' är grejen om man inte alltid har uppvärmt och huset inte har ständigt undertryck av mekanisk frånluft.

F fribygg skrev:
Instämmer, `Örnpapp' är grejen om man inte alltid har uppvärmt och huset inte har ständigt undertryck av mekanisk frånluft.
Ok, så gjorde jag när jag rev ut kutterspånen i väggarna, bort med kutterspånen, i med isolering, på med förhydringspapp, sen asfaboard, läkt och ny panel
Men det var ju enklar att göra det i väggarna, med vad säger du om att behålla kutterspånen på vinden
Det är jobbigare att hålla på på vinden
Och sommarstugan har underhållsvärme på 8 gr. på vintern

Håller med om skippa plast. Ta bort det gamla, även om det är jobbigt. Kolla runt vad sprutisolering kostar. Jag blev riktigt förvånad när vi gjorde vår sommarstuga och det är också riktigt trångt typ åla som gäller på den vinden. Minns inte riktigt men har för mig typ 8-9 000 för allt. Ca 50 kvm. Konstaterade att jag hade fått lägga ganska många tusen bara på materialet själv och det hade krävts 2 vändor till byggvaruhuset.

Jag tänker att även sortens isolering är viktig, typ ekofiber eller liknande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.