Hej!

Bergvärme från 2005.
Isoleringen till köldbärar-rören är på sina håll lite bristfällig och det bildas en del kondensvatten. Kranarna och expansionskärlet ser lite rostiga ut pga detta.

Se bilder. Har rivit bort där det var som blötast, vid ingången till värmepumpen. Där har man bara tejpat så det var väl för tunnt där. Men det verkar ganska fuktigt även lite "längre in" i isoleringsröret när man river bort.

Skulle ni tycka det är värt att byta hela isoleringen eller bara lägga på lite nytt där det är som tunnast? Är i en hyfsat uppvärmd källare utan organiskt material så fuktdroppar på golvet kvittar liksom :) knepigt att isolera ordentligt vid expansionskärlet
 
Det är inte dropp på golvet som är problemet. Det är om dina rör i slutet av värmesäsongen håller minusgrader, har du då fuktiga kopplingar så spräcker isen dessa och du får läckage. Så gå och köp lite armaflex + armaflextejp så gör du ditt framtida jag en tjänst. 👍
 
C
De har iallafall använt distansskålar/kylsvep så tummen upp för ett ambitiöst försök. Av någon anledning ser det inte ut att ha fungerat dock.
I praktiken behöver du kontaktlim också för att få till del. Kolla monteringsanvisningarna för rörisoleringen (åtminstone armaflex har föredömligt tydliga instruktioner).
 
Tack för svar!

Jag siktar på att byta delar av isoleringen till att börja med tror jag. Bauhaus isolering verkar bra och så lim, aluminiumtejp och kanske en rulle med isoleringsremsor också.

Tror ni det går bra med vanligt typ casco kontaktlim? Armaflex har eget lim men det är svindyrt :D
 
S stomi skrev:
Tack för svar!

Jag siktar på att byta delar av isoleringen till att börja med tror jag. Bauhaus isolering verkar bra och så lim, aluminiumtejp och kanske en rulle med isoleringsremsor också.

Tror ni det går bra med vanligt typ casco kontaktlim? Armaflex har eget lim men det är svindyrt :D
Du kan inte använda vanlig isolering som är till för värmerör, denna är inte helt lufttät och det kommer därför bildas kondens mellan isolering och rör ändå. Använd Armaflex AF-2, Armaflex tejp och Armaflex lim (även om det är dyrt), då blir det riktigt bra
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
S stomi skrev:
Tror ni det går bra med vanligt typ casco kontaktlim? Armaflex har eget lim men det är svindyrt :D
Många på forumet inklusive undertecknad som beställt rörisolering och tillbehör till vettiga priser härifrån:
https://www.isotec-isolierungen.de

Deras lim påstås vara vulkaniserande, så det är väl nåt special...
 
  • Gilla
stomi
  • Laddar…
S Stig-Helmer skrev:
Du kan inte använda vanlig isolering som är till för värmerör, denna är inte helt lufttät och det kommer därför bildas kondens mellan isolering och rör ändå. Använd Armaflex AF-2, Armaflex tejp och Armaflex lim (även om det är dyrt), då blir det riktigt bra
Okej, det hade jag inte fått uppfattningen. Bra att veta! Att linda med aluminiumtejp borde göra samma sak men nog med sämre hållbarhet
 
  • Gilla
Stig-Helmer
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.