Vi ska ta bort en gammal garageport i källaren och mura igen med block.

Funderar på att använda Finjas isolerblock till detta (Bas eller Exakt) för att få lite bättre isolering utan att behöva tänka på att sätta det invändigt.

Dessa block saknar dock kanaler för armeringsjärn, och ska istället ha glasfiber-matta mellan var tredje skift.
Köper att det är rimligt när man bygger helt nytt och kan överlappa mattan i hörnen.

Men hur ska man tänka vid anslutning till befintlig vägg? Där behöver ju även armeringen anslutas på något vis.

Tre alternativ som jag tänker på:
Du kan köpa kramlor och fästa mellan väggarna.
Eller så borrar du i den gamla väggen och för in armeringsjärn och lite ankarmassa.
Eller så köper du lättbetongskruv och borrar in dem i gamla väggen i höjd med dina fogar och använder dem som kramlor.

Kör hårt!

Hm, jag är inte säker på att jag förstår dina svar.

Att få in armering av olika slag i den gamla väggen är nog inga konstigheter.

Jag tänker snarare på hur man förankrar den i nya släta block, som saknar dom traditionella armerings-kanalerna.

Men du kan ju armera även om du inte har spår i stenen? Du ska väl foga med någon form av murbruk hoppas jag, lägg ett armeringsjärn i fogen och låt samma järn gå in i den befintliga väggen. Den delen som går in i den befintliga väggen sätter du fast med till exempel ankarmassa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.