Hej,

Jag vill sätta upp en taklampa och behöver borra i taket. När jag använde min slagborr tog det helt stopp. Jag har nu skaffat en hammarborr och en Bosch D-Tect 150 SV Professional. När jag scannar precis där jag borrat får jag en symbol som visar magnetiskt material, vilket enligt manualen kan vara armeringsjärn.

Min fråga är: kan man ändå borra där för att sätta i en plugg, trots att det verkar finnas armering?

Kan du inte testa 5-10 cm at sidan?
Det kanske inte är ett armeringsjärn utan en elledning eller ett vattenrör

När jag tar åt sidan då hittar den inte något alls.

Här är en bild på hur det ser ut när jag scannar över det En Bosch väggscanner visar en skärm med mätdata över ett område med platsspecifika markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
lilla hållet jag började med.

• Gilla
bobbe9a
  • Laddar…
A AZ. skrev:
När jag tar åt sidan då hittar den inte något alls.
Bättre ställe att borra på då.
Man vill inte borra här på en vattenledning eller skada el. Ett armeringsjärn gör inte så mycket att borra i, det håller.
A AZ. skrev:
Min fråga är: kan man ändå borra där för att sätta i en plugg, trots att det verkar finnas armering?
MAn kan såklart försöka- Är man bara försiktig och kollar så man inte borrar i en elledning är det nog ganska ok. En vattenledning är tåligare så om man stöter på en märker man det också. Har man tur kommer man några mm vid sidan om och allt funkar som man vill. Så visst kan man testa.

När jag skulle sätta upp min första taklampa slutade det med att jag stod mitt på golvet med damm i håret och en borr som vägrade gå djupare. Personligen vågade jag inte fortsätta när min scanner visade metall — kändes för risky. Jag flyttade hålet några centimeter och det gick hur bra som helst. Hellre det än att råka borra sönder något viktigt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.