vastkustkillen skrev:
... om man gör en avvikelse på en garagegrund så måste man förstå rimligheten i det. ...
Absolut, med följande tillägg:
hannaz skrev:
Kommer aldrig att begripa varför man ska göra fel om man med enkla åtgärder kan göra rätt. ...
Hade det varit förenat med stora kostnader eller stora arbetsinsatser så hade jag hållt med dig Västkust.
Men det är ju i stort sett inget merarbete att göra rätt och i stort sett inga ökade kostnader heller. Då kan man lika gärna göra rätt från början. Så resonerar i alla fall jag.

Nu lämnar jag er en stund till förmån för vårsolen. :-)
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Om man brukar några hundra ha mark och föder upp 4000 slaktsvin per år så har man varit byggherre för ett antal stallar, maskinhallar, etc. Under sitt liv. Jag litar mer på honom än 25-åriga grabbar som varit här och satt kantelement och armeringen. Speciellt som det finns trovärdig information och regler kring hur man ska göra.

Jag vore en idiot om jag betalade 60000 utan att ifrågasätta detta.

Byggaren som äger firman har inte sett detta än och han får ju naturligtvis komna ut och säga sitt. Han kanske är helt med på att armeringen måste bort från kanten.
 
hannaz skrev:
Kommer aldrig att begripa varför man ska göra fel om man med enkla åtgärder kan göra rätt. Armeringen gräver sig ju inte in i cellplasten för egen maskin.
En väldigt simpel gissning är att om man trycker in de på det sättet så sparar man distanser till armeringsnätet och man säkerställer att nätet inte åker långt ner i kantbalken, sen kan man ju lösa det på en massa andra sätt, jag satte en farlig massa distanser precis innan kantbalken.

Så med andra ord är det gjort för att du ska få ett bättre pris på arbetet och materialet.

Vad är det du betalat 60 000kr för? komplett färdig eller bara arbetstimmar, tycker 60000kr för 50 kvadrat grund inklusive allt låter väldigt billigt.
 
60 för plattan plus grävarbete, grus etc. Ev att det tillkommer lite för markisoleringen, men d e ju småpengar i sammanhanget.
 
Jag kan säga att vi hade en annan byggare t att lägga om hela taket, 300 m2, inkl det mesta under, med förstärkning av takstolar mm. Var inte orolig en sekund. Jag ifrågasätter när det börjar se konstigt ut och när sånt vi avtalat om inte koms ihåg. Jag har inte sökt efter billig arbetskraft och jag har accepterat offerten utan prut. Jag förväntar mig ett bra jobb som följer riktlinjerna och att sånt man kommer överens om utförs. Varken mer eller mindre.
 
Redigerat:
Jag vill inte ha ett bättre pris, jag vill ha en grund som håller. Och efter 4-5 byggmöten tror jag att byggaren vet var han har oss och att slarv inte kommer att vara okej. Har inte fått uppfattningen att byggaren är nån "slarver" heller men nu är det ju inte han som gjort jobbet utan hans anställda, dock har han ju brustit i att kommunicera saker till dem.
Vill poängtera att vi har en god relation och jag vill inte bråka om nåt men om där är problem måste de lyftas.

Grunden e trots allt det enda som inte kan fixas i efterhand, när d e gjutet så e d gjutet.
 
Redigerat:
Jag undrar ju om det finns nån tanke m att sticka in armeringen i frigoliten eftersom det bara gjorts på vissa ställen. Långa partier är i luften och där är inga distanser som håller dem på plats.
Vi har ingen tidsnöd utan det som behöver göras får ju göras, och vi kan även fixa småsaker själv om det behövs.
Det viktiga är en hållbar platta. DSC_0983.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
DSC_0990.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så, nu sticker inte armeringen in i isoleringen längre...
 
K
Fixade du det själv? Efter att jag såg denna tråden i morse körde jag till biltema och köpte en bultsax och gick varvet runt mina plattor och klippte av allt som var för nära kanten. Den platta som jag hade proffs hjälp med var perfekt, mina egna fick sig ett par klipp på en del ställen :)
 
  • Gilla
KarroZoo
  • Laddar…
Pappa kapade med vinkelslipen... och så vände vi på den kapade längden o najade fast den. Kapade en kortare längd också o satte fast på samma sätt och några ställen kapade vi bara några korta små utstickande delar som var för nära isoleringen.

Har också vridit på några distanser som helt random satts så att armeringsjärnet inte låg jämnt/på samma nivå överallt.
 
Redigerat:
Mikael_L
Det var helt onödigt att naja fast biten, det gör absolut ingen nytta, kan tom ev göra det värre (men det tror jag inte riktigt)
Ni skulle naturligtvis bara kastat den.


Men modigt att kapa med vinkelslipen mitt bland flera kubikmeter cellplast. :D
 
  • Gilla
Nils82 och 1 till
  • Laddar…
Nu e där inga långa spröt som sticker ut iallafall. Och det var ju inte skärbrännare som användes....
 
Redigerat:
  • Gilla
Robban_C och 2 till
  • Laddar…
Måste fråga ang reglar. Varför skulle de inte vara lika långa? Nån mm är toleransen för min far, vad du har för toleranser har jag ingen aning om men jag är glad att jag har nån i familjen som har lite högre krav på precision än vad du uppenbarligen har. Du är välkommen på studiebesök om du vill lära dig att mäta. Inte konstigt att nätet är fullt av människor som tror att dom köpt en tjänst av yrkeskunninniga och så blir dom rövknullade.

Att perfekt kostar pengar är en sak men då får man kanske informera kunder om att lite snett och vint är det som ingår för aktuellt pris, vill man ha det rakt kostar d extra, så kan ju folk välja vad de önskar.
 
Redigerat:
Mikael_L
Jag har aldrig i denna tråd fått riktigt klart för mig om du hannaz är lite överjobbig med kravspec och misstänksamhet, eller om det bara är sund skepsis.

Men jag brukar tänka att den som frågar här på forumet bör få svar på just sina frågor, inte mötas av misstänksamhet eller ifrågasättande.

Så jag har försökt svara så gott jag själv vet om olika saker.


Men om jag försöker sammanfatta lite då (allt är alltså just mina åsikter, inte nödvändigtvis helt förankrat i standards, praxis osv)
De viktiga måtten och ungefärliga toleranserna skrev jag om i ett tidigare inlägg.
Och själva plattan blir ju lika bra även om man missar måtten grovt, det är snickerijobbet efteråt som blir jobbigt och besvärligt om allt inte lirar bra, gärna inom en centimeter för minsta mängden problem.


Sen påstod jag att lite glipor och ojämt monterade kantelement är i princip endast en estetisk grej, och så är det om det rör sig om upp till någon mm.
Och glöm inte att sen när man häller i sina 15 ton betong, klafsar omkring däri, vibrerar och allt sånt så kommer kantelementen garanterat flytta sig några mm åt lite olika håll, så att jaga de 2-3 sista millimetrarna är i princip löjligt.

Med träfasad så döljs övre kanten sen. Med ett skift murad Leca eller någon annan slags upphöjd kantsockel eller ett helt murat hus så putsar man ju ihop skivorna på kantelementen med det murade ovanför så det blir även då en icke-fråga.

Man kan nog också påstå att om en helt jättesnygg sockel är ett absolut krav så är cellplastkantelement med fibercementskiva på utsidan öht ett dåligt val. Eller så får man putsa hela grunden runt om efter att den är gjuten.
Det syns annars alltid tydligt att det är en sådan grund pga att flera skarvar är väldigt synliga.



Det är oerhört svårt att få ett helt säkert intryck av grunden genom att bara kolla bilder. Men jag kan väl säga att jag inte tycker något ser speciellt dåligt ut. Ja ungefär som det brukar se ut.


Vad det gäller armeringsarbetet så är jag av den fasta uppfattningen att alla armering ska sluta inne i betongen, få ett täckskikt.
Just att sprickarmeringsnäten läggs på cellplastkanten har jag sett flera ggr, men jag tycker det är ett oskick, då det är typ inget merjobb att göra det riktigt.
Sen att det ändå fungerar bra är inget konstigt, alldeles särskilt i alla hus och garage som är uppvärmda, ty då har vi p.g.a värmen i betongen ett ångtryck som hela tiden skjuter ut fukten mot utsidan av grunden, dvs armeringen kommer alltid att vara torr.
Men likväl är det ändå fel i utförande och en smått löjlig genväg, vad tar det i tid och kostnad att lägga ner 20 armeringsdistanser till?


Sen saknar din grund villabyglar. Här ser jag många olika bud om hur viktiga de skall vara.
Men vid tunga hus eller inte tokstabila markförhållanden så ska man ju ha sådana, men även vid mer gynnsamma förhållanden så tycker jag inte att det direkt skadar att lägga i några, kanske glest, säg cc 100 cm.


Slutligen saknar jag överkantsarmering. Även detta har jag sett skippas rätt ofta. Men hur mycket jobb och kostnad är det egentligen ifall de lägger bara en tolva runt om?
Inte mycket.



I dina kläder skulle jag nog kolla de övergripande måtten på grunden.
Lägga på en 12mm järn runt om som överkantsarmering.
Klippa av lite av mattorna, men det har ni ju fixat nu.
Och ev lagt ner lite villabyglar. kanske bara en fuskvariant med bara en bock på, dvs ca 20 cm - 90° bock - ca 50-60cm


Och det blir nog en bra grund även om ni inte gör ett enda dugg till också. Men om det är något som borde göras så är detta min lista. :)
Och den var i prioritetsordning också. ;)
 
Redigerat:
Tackar och bockar!

Ska lägga till överkantsarmering och byglar till det jag ska kolla av m byggaren.

Har mätt ordentligt idag och yttermåtten är bra och hörnblocken i våg. Armeringen har vi som nämnt fått bort från isoleringen så det problemet är ur vägen. Sen får väl skarven putsas så småningom. Ska höra om kantblocken sätts i bruk.

Vi verkar ju ha en rätt stabil alv under matjorden (som ju är helt bortgrävd) däremot kan det stå vatten rätt högt i marken en blöt vinter som denna, vilket vi kan se när vi kollar i fördelningsbrunnen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.