27 421 läst ·
118 svar
27k läst
118 svar
Isolerad platta till garage. Kantelement på sniskan. Hur mkt e ok?
Men varför tar ni in en firma till att göra detta om ni inte litar på dem och ni har yrkesfolk i familjen?hannaz skrev:När man ser att det glipar och elementen är på olika höjd/djup så vore det väl snarast korkat att inte kontrollera?
För byggaren är detta ett projekt i mängden, jag ska använda byggnaden i förhoppningsvis 40 år..... Jag har också frågat efter vad som är acceptabla/förväntade avvikelser. Jag har turen att ha en far som är otroligt noggrann och kompetent, och han e inte ens byggare i grunden. Det är tråkigt att många i branschen inte verkar ha samma yrkesstolthet.
Tycker man blir mörkrädd av att läsa tråden, det ska armeras för stridsvagnsgarage och det ska vara µ noggrannhet på betongplattan, till ett stall??
Vad kan hända egentligen, hästen trillar inte och dör för att det glipar lite mellan 2 kantelement.
Jag tror ni kommer bli jättebesvikna efter gjutningen och resten av bygget om ni går in med denna inställningen redan nu.
Vad gör det då att det glipar mellan kantelementen om de ska sticka upp 3cm ur marken?hannaz skrev:
Hur har ni då tänkt lösa det?hannaz skrev:
Huset kan ju inte sväva 2 dm över plattan, typ.
Ähh, vänta, det var ju där du skulle ha skalblocken sen.
Men då spelar ju det estetiska med kantelementens sidor ingen som helst roll, allt kommer ju vara under mark sen.
Det e bara plattan som vi anlitat firma till.
Och hade jag inte haft huvudet på skaft hade vi inte fått nån kantisolering, vilket avtalats.
Hade varit fint med svar på sakfrågorna istället för ifrågasättande om varför jag inte litar på firman.
Pratade m grannen, storbonde som varit med om bygge av en inte oansenlig mängd plattor. Armeringen får inte ligga i cellplasten. Och han är den som har rekommenderat byggaren (byggt halva hans hus m dubbelgarage.
Nu har inte byggaren sett vad hans anställda gjort så han får ju titta på det innan gjutning helt enkelt.
Och hade jag inte haft huvudet på skaft hade vi inte fått nån kantisolering, vilket avtalats.
Hade varit fint med svar på sakfrågorna istället för ifrågasättande om varför jag inte litar på firman.
Pratade m grannen, storbonde som varit med om bygge av en inte oansenlig mängd plattor. Armeringen får inte ligga i cellplasten. Och han är den som har rekommenderat byggaren (byggt halva hans hus m dubbelgarage.
Nu har inte byggaren sett vad hans anställda gjort så han får ju titta på det innan gjutning helt enkelt.
Redigerat:
Västkustkillen:
Att jag påpekade att det ska vara täckande betongskikt runt armeringen gjorde jag inte för att klaga. Det gjorde jag för att det ska vara så.
Behovet av täckande betongskikt lärde jag mig i början av min "karriär" just genom att jag gjorde som dom har gjort på dom här bilderna och sen fick påbackning på detta från Kvalitetsansvarig. Jag ägnade en del av natten före gjutning till att åtgärda detta. Dokumenterade på morgonen med kamera och fick godkänt i efterhand.
Att du har fått tio ritningar med det här felet betyder inte att det ska vara så, det betyder att det är tio leverantörer som har gjort samma fel och det skrev jag också att det här felet förekommer från diverse leverantörer.
Mer alarmerande tycker jag att det är att ingen av dina KA har sagt ifrån.
Men jag håller med om att det här är en relativt simpel grund men det utesluter ju inte att man gör rätt.
Angående byglar i kantbalken som det frågats om:
Utan att vara konstruktör så skulle jag vilja påstå att det inte behövs några byglar på en sån här pass liten och enkel grund men jag reagerar över att det inte finns någon överkantsarmering.
Förvisso är det som Mikael skrev att det säkert håller flera gånger om i alla fall men ett par tolvor som överkantsarmering kostar inte många kronor och då vet man med säkerhet att det håller.
Den här frågan är ju faktiskt i någon mån beroende av markförhållanden också och det vet vi ingenting om. Även undergrunden och dess packning påverkar det här men den vet vi ingenting om. Vi får väl dock utgå från att undergrunden är korrekt gjord.
Angående skarvning av järnen:
En tumregel är att man skarvar med överlapp minst 40 gånger diametern för att säkerställa draghållfastheten.
En annan tumregel är att näten skarvas med två rutors överlapp och därmed får man mer än 40 ggr diametern i överlapp, i alla fall med dom dimensioner som är aktuella på såna här små grunder.
Att jag påpekade att det ska vara täckande betongskikt runt armeringen gjorde jag inte för att klaga. Det gjorde jag för att det ska vara så.
Behovet av täckande betongskikt lärde jag mig i början av min "karriär" just genom att jag gjorde som dom har gjort på dom här bilderna och sen fick påbackning på detta från Kvalitetsansvarig. Jag ägnade en del av natten före gjutning till att åtgärda detta. Dokumenterade på morgonen med kamera och fick godkänt i efterhand.
Att du har fått tio ritningar med det här felet betyder inte att det ska vara så, det betyder att det är tio leverantörer som har gjort samma fel och det skrev jag också att det här felet förekommer från diverse leverantörer.
Mer alarmerande tycker jag att det är att ingen av dina KA har sagt ifrån.
Men jag håller med om att det här är en relativt simpel grund men det utesluter ju inte att man gör rätt.
Angående byglar i kantbalken som det frågats om:
Utan att vara konstruktör så skulle jag vilja påstå att det inte behövs några byglar på en sån här pass liten och enkel grund men jag reagerar över att det inte finns någon överkantsarmering.
Förvisso är det som Mikael skrev att det säkert håller flera gånger om i alla fall men ett par tolvor som överkantsarmering kostar inte många kronor och då vet man med säkerhet att det håller.
Den här frågan är ju faktiskt i någon mån beroende av markförhållanden också och det vet vi ingenting om. Även undergrunden och dess packning påverkar det här men den vet vi ingenting om. Vi får väl dock utgå från att undergrunden är korrekt gjord.
Angående skarvning av järnen:
En tumregel är att man skarvar med överlapp minst 40 gånger diametern för att säkerställa draghållfastheten.
En annan tumregel är att näten skarvas med två rutors överlapp och därmed får man mer än 40 ggr diametern i överlapp, i alla fall med dom dimensioner som är aktuella på såna här små grunder.
Klassiker, en granne som arbetat inom bygg. Du skall veta hur många grunder jag gjort där det kommit armerare och grundläggningsexperter som säger att jag gör fel, när man sedan visar ritningarna så blir dom tysta. Första gången du har kontakt med byggfolk? Alla vet allt och alla andra gör fel, detta gäller även mighannaz skrev:Det e bara plattan som vi anlitat firma till.
Och hade jag inte haft huvudet på skaft hade vi inte fått nån kantisolering, vilket avtalats.
Hade varit fint med svar på sakfrågorna istället för ifrågasättande om varför jag inte litar på firman.
Pratade m grannen, storbonde som varit med om bygge av en inte oansenlig mängd plattor. Armeringen får inte ligga i cellplasten. Och han har rekommenderat byggaren.
Nu har inte byggaren sett vad hans anställda gjort så han får ju titta på det innan gjutning helt enkelt.
Gör vad du vill, jag skulle kunna påpeka ett flertal saker på din garageplanta som inte är 100 %, men jag vill inte att du skall gå in i väggen av stressen som det kommer att innebära.
Robban C: Jag vet också att det skall vara täckande betong vid armeringen, men man måste förstå att Eurocodes är skrivet för ett större perspektiv, skall täcka alla områden, om man gör en avvikelse på en garagegrund så måste man förstå rimligheten i det. Tydligen gör samtliga konstruktörer jag fått handlingar ifrån just detta. Men att eurocodes säger att det skall vara betong som täcker armeringen har du rätt i.
Men du Västkust, den här gången har ju faktiskt grannen rätt.
Jag har också träffat på ett antal "experter" genom åren och alltid kunnat "rätta dom" men nu har faktiskt grannen rätt.
Hanna:
Min rekommendation är så här:
Glipan mellan kantelementen, du är ju mån om relationen med byggaren så nöj dig med att säga att du inte riktigt tycker om glipan men att det får vara som det är. Sen löser du det enkelt själv antingen med lite grå utefog som du stryker i med ena fingret eller med en skvätt putsbruk, det räcker med en kaffekopp till det där lilla och det stryker du också i med fingret. Ibland kan det vara värt att göra nån liten grej själv för att bevara en god stämning.
Och som du redan har konstaterat, översidan löser sig vid gjutningen. Blir det inte bra i synlig övergång mellan platta och sockel/skalblock så får dom putsa i det efteråt.
Det jag skulle fokusera på är omslutande betongskikt och överkantsarmering.
Jag har också träffat på ett antal "experter" genom åren och alltid kunnat "rätta dom" men nu har faktiskt grannen rätt.
Hanna:
Min rekommendation är så här:
Glipan mellan kantelementen, du är ju mån om relationen med byggaren så nöj dig med att säga att du inte riktigt tycker om glipan men att det får vara som det är. Sen löser du det enkelt själv antingen med lite grå utefog som du stryker i med ena fingret eller med en skvätt putsbruk, det räcker med en kaffekopp till det där lilla och det stryker du också i med fingret. Ibland kan det vara värt att göra nån liten grej själv för att bevara en god stämning.
Och som du redan har konstaterat, översidan löser sig vid gjutningen. Blir det inte bra i synlig övergång mellan platta och sockel/skalblock så får dom putsa i det efteråt.
Det jag skulle fokusera på är omslutande betongskikt och överkantsarmering.
Kör sista inlägget här nu, det skall vara betongtäckning, ja. Hänvisar till följande information från Eurocodes
Så om en garageplatta är klass XC1 och man vill ha en beräknad livslängd på 50 år då skall betongtäckningen vara 10 mm, vill man ha en livslängd på 100 år så skall den vara på 15/10 mm (beroende på vct).
Så ändra armeringen om det känns bättre, eller använd sunt förnuft.
Over and out!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så om en garageplatta är klass XC1 och man vill ha en beräknad livslängd på 50 år då skall betongtäckningen vara 10 mm, vill man ha en livslängd på 100 år så skall den vara på 15/10 mm (beroende på vct).
Så ändra armeringen om det känns bättre, eller använd sunt förnuft.
Over and out!