DSC_0980.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är ritningen på hur vi ville ha blocken kapade.

Såhär är det gjort. Inte hela världen förstås men det blir ju asymmetriskt m ett 90 cm-block synligt. Jag nämnde det mest som ett exempel på att det inte fungerat som förväntat med kommunikationen. Man kan ju inte mer än ha möte och lämna ritningar liksom. Men det var detta som gjorde att jag dubbelkollade ang markisoleringen för kan det ena falla bort så kan annat göra det, och hade uppenbarligen gjort det oxå. Det fixades ju snabbt när jag påtalade det men jag blir lite extra på tårna när jag inte känner att jag kan lita på att man kommer ihåg saker.

DSC_0981.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Hembyggt hörnelement? Det behöver inte alls vara fel om dom bara får det att hålla ihop.

Vilar nätet på kantelementen? Det får dom inte göra. Det ska vara 25-30 mm omslutande betongskikt runt armeringen för att förhindra att armeringen börjar rosta och det gäller överallt. Undantaget är givetvis tröskeljärnen för där har man inget alternativ, där måste armeringen gå ända ut om man ska få tröskeljärnen att sitta kvar.
Tyvärr är det en del leverantörer av kantelement som rekommenderar att man lägger näten på kanten av kantelementen men det spelar ingen roll, det är fel i alla fall.
Det man ska göra är att dra in näten från kanten och sen stödja näten på höga distanser (raketer). Dessa brukar inte lagerhållas utan man får beställa dom men då gör man som jag och tar hem så det räcker i tio år. :-)

Det ser även ut att vara magert med 25-30 mm mellan armering och friggo i innerhörnet men det är svårt att säga när man bara ser fotot. Enkelt löst genom att bara skära av friggohörnet lite grann.
Och jag antar att dom ska lägga överkantsarmering i balken också men inte har hunnit med det än?

Inga tunga fordon på den grunden antar jag. Ser ut att vara 6150 sprickarmering och det brukar räcka till lättare fordon men inte till tyngre.
Friggon bör ha hårdhet S100 eller mer i en garagegrund för lättare fordon. S80 räcker till villor.
Kantbalksarmeringen bör vara 12 mm men det ser man ju inte på fotot.

I övrigt ser det bra ut såvitt man kan döma av fotot.

• Gilla
KarroZoo och 1 till
  • Laddar…
Jag har messat byggaren och bett att vi ska kika på det bara innan de gjuter. Mest så vi e överens om skarven om den nu måste vara synlig pga att plattan hamnar lägre än tänkt. Nämnde att där var nån glipa och att vi kunde titta på det om nåt ska justeras en smula. Har som sagt haft bra kommunikation m byggaren och är inte intresserad av att gnälla om saker i onödan, därför jag ställde frågan här. Mkt tacksam för er input!

Edit. måste uppenbarligen även lyfta d här m armeringen för den ser ju ut att ligga nära frigoliten på kanterna.

Redigerat:
DSC_0896.jpg
Skapa konto

Här ser d ut som att armeringen går nästan ända ut t kantelementets betong.
Får kolla över det i dagsljus.

Redigerat:
Om kapningarna av kantelement vid porten:
Ja, nu förstår jag hur du menade.
Det tycker jag nog är en bagatell men jag förstår att du "vaknade" när det inte var gjort som ni hade kommit överens om. :-)
Jag hade nog gjort som dom (om jag inte hade en överenskommelse med kunden) fast med den skillnaden att jag hade satt kapbiten (den som är 90 cm) som nummer två från vänster. Då hade den avvikande biten hamnat under tröskeln och aldrig synts.

Men du måste absolut kolla det som jag påpekade i mitt föregående inlägg innan det är dags för gjutning.

G´natt!

Det ska hålla för personbil.

Byggaren skulle gå upp nån klass på betongen med tanke på stallet, urin och sånt.

Tusen tack för hjälpen! Godnatt 😃

hannaz skrev:
[bild]

Här ser d ut som att armeringen går nästan ända ut t kantelementets betong.
Får kolla över det i dagsljus.
Inga byglar i kantbalken?

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Robban_C skrev:
343:-/timme ex moms? Det får man inte för såna här jobb.
Och dessutom är mindre än 1,5 dagar inte 14 timmar. Det är mindre än 12 timmar och då blir timpengen ännu högre och med det ännu ouppnåeligare. (det där blev nog inte ett riktigt ord, eller hur? :-) )
Och den varianten som du hade föreslagit tar ju tid den också och den kostar material den också.

Och slammad utsida med samma yta som kantelementen är ju lätt löst om vi pratar om dom kantelement som TS har. TS ytstruktur tar kanske tio minuter extra på hela grunden jämfört med enbart slammad.

Angående dom här kantelementen med förhöjd sockel:
Det går ju inte att glätta grunden intill sockeln . Hur är det där tänkt?
I Stockholm får du inte en bra byggare under 400/h ex moms.

Naturligtvis skall 1,5d vara 12h.

För min del kommer jag inte glätta plattan. River och sedan blir det granitklinker.

hannaz skrev:
Det ska hålla för personbil.

Byggaren skulle gå upp nån klass på betongen med tanke på stallet, urin och sånt.
Skall det vara stall är jag rätt säker på att armeringen måste potentialjordas (PUS jord). Om det skall vara el indraget förstås.

K
Ang. att armeringen ska vara 5 cm från kanten.. vi ska gjuta en altan där betongen ska vara ytan vi går på. Här har jag på tillverkarens rekomnedatiom sågat bort frigoliten tio cm ner på varje element så att betongen ska flyta ihop med kantelementets utsida. För att inte riskera sprickbildning så satte jag nätet endast någon cm från fibercementen... var det dumt? Bör jag försöka kapa järnen för att bilda mer plats i hörnen? Kommer verkligen järnen att expandera så mycket att det blir skador på betongen?

Mikael_L
Kallebo skrev:
Bör jag försöka kapa järnen för att bilda mer plats i hörnen? Kommer verkligen järnen att expandera så mycket att det blir skador på betongen?
3 cm täckskikt med betong är väl för att skydda järnen ifrån att börja rosta..?
(Vilket iofs till slut leder till att betongen spricker ...)

K
Tänkte mest på att fibercementen borde vara tätare än betongskiktet och därför borde avståndet inräknas. Annars har man ju frigoliten som är diffusionsöppen så att kanten i princip ligger öppen mot naturen.

Blir det tillräcklig kraft i ett rostigt 6 mm armeringsjärn för att betongen ska spricka?

Inga byglar ser det ut som nej.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.