Det jag reagerar på är att glipan ser kilformad ut, vilket innebär att kantelementen inte är vågräta, frågan blir då hur stor höjdskillnad det är, och hur rakt golvet kommer bli i slutändan.

DSC_0960.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur gör man när det sticker upp puts ovanför kantelementen?

DSC_0946.jpg
Skapa konto

Nej helt i våg är ju inte alla element.

DSC_0942.jpg
Skapa konto

Mikael_L
Jag kan väl nämna att det där gula vattenpasset tror jag mig känna igen.

Och har jag rätt så är det inte ett bra vattenpass att använda för att påvisa felaktigheter. Möjligen ett bra pass för att skapa felaktigheter. :cool:

Men hur visar passet då. Samma lutning hela vägen, eller lite hit och dit längs grunden.
Och vad är lutningen i reella tal, typ millimeter högre på ena sidan?

Då vi inte har en aning om passets känslighet så skulle bubblans läge kunna betyda att elementet är 1mm högre i ena änden, eller 1 cm :eek:

edit:
Passet jag tycker det ser misstänkt likt ut är ett som fanns på Jula för ca 29:-.
Och dom var inte bra, och väldigt okänsliga.
Men vänd på passet och kolla igen, visar det samma lutning så är det nog en lutning i verkligheten.

Redigerat:
  • Gilla
KarroZoo
  • Laddar…
DSC_0938.jpg
Skapa konto

Då e d nog fel på d korta passet oxå.

Mikael_L
I vilket fall så är de inga problem ifall det stegar ett par mm i överkanten mellan kantelementen, eller om de lutar ett par mm, lite hit och dit.

När betongen är gjuten så är den ytan (som ni sen bygger på) rak om betonggjutarna har den minsta aning om vad de gör, det beror i alla fall inte på kantelementen om det blir dåligt - i fallet om det diffar ett par mm.

Men en lika lutning hela vägen är sämre, det betyder att alla golv och hela huset sen kommer luta. Kanske inte så mycket möjligen. Men det ska ju inte luta alls.
Är det proffs så borde de använt rotationslaser och en lutning hela vägen bör i praktiken vara nästan omöjlig. Men det är klart, även en laser kan ju gå sönder. :|

Kantens ovansida blir ju som sagt dold bakom fasadpanel, så det spelar ju inte heller någon estetisk roll.
Men om elementen lutar lite hit och dit så bör det ju vara kilformade springor överallt, och det är ju inte så snyggt. :(

• Gilla
KarroZoo
  • Laddar…
Mikael_L
Alltså..
Så här tycker jag det är.
De generella måtten på grunden är tokviktiga. Inte på en mm när, men det får absolut inte diffa en centimeter någonstans.
Och dessa 5 viktiga mått är:
Längd, bredd, kryssmätningen, höjd (generellt över hela grunden), rakhet på alla sidor.

(Fast kryssmätningen är lite lurig, om alla andra mått är bra, men det råkar bli typ 2 cm fel just där så är det nog fortfarande en rätt fin grund, då är den endast en anings trapetsoidformad, men knappt märkbar avvikelse från 90° hörn ändå. Det är alltså ingen panik, bara lite slarvigt.)

Och förutom detta så tycker jag det är viktigt att kanterna är nöjaktigt lodräta överallt.

Och sen är alla andra anmärkningar helt klart mer av estetisk karaktär.
Det är inte så snyggt med stora glipor på några mm, kilformade glipor och att elementen taggar (eller stegar eller vad man kallar det).

Vad är egentligen problemet?
Det finns ju 2 alternativ till väggen sedan, antingen så murar man ett varv med lecablock som man sedan putsar, då kommer inget av det där synas, eller så går panelen en bit ner på kantelementen, och då syns det inte heller.

• Gilla
Leo.t
  • Laddar…
Om kantelementen inte legat m överkant i marknivå hade ju alternativ 2 varit självklart.....

Hittade detta som alternativ till Leca som spolkant på Nordbygg.

Funderar själv på det då det kommer att spara massor av tid.

IMG_20160408_140802.jpg
Skapa konto

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Tack! Ska kolla upp det!

Robert-san01 skrev:
Hittade detta som alternativ till Leca som spolkant på Nordbygg.

Funderar själv på det då det kommer att spara massor av tid.

[bild]
De tar ju säkerligen rätt bra betalt för det där lilla extra så man får ju ställa kostnader mot tidsvinsten, har man en firma som bygger allt så borde det ju bli billigare, bygger man själv så kanske det är bättre att det tar lite längre tid till lägre pris.

För TS del så är det väl försent att sätta såna, det kräver ju högre kantelement eller ta bort ett lager isolering.

hannaz skrev:
Det ska gjutas och armerad inuti blocken.

Sannolikt är det finjas variant som ska användas men hittade den här
[länk]
Där står om väggar, annars står d mest att man murar starka murar av dem.
Då putsar man övergången. Det är en bagatell och det får ju givetvis byggaren ta på sig.

• Gilla
KarroZoo
  • Laddar…
thomasx skrev:
Det jag reagerar på är att glipan ser kilformad ut, vilket innebär att kantelementen inte är vågräta, frågan blir då hur stor höjdskillnad det är, och hur rakt golvet kommer bli i slutändan.
Det har vi ju redan konstaterat att golvet är en fråga om gjutningen, inte om hur kantelementen ställs.
Och som sagt, övergången mellan golv och sockel/skalblock putsas om det behövs. Det putsningen kan göras samtidigt som man ställer skalblocken så det är i princip inget stort jobb heller.

Läs vad Mikael skrev angående mått och toleranser 07:57. Det är en god redovisning av vettiga toleranser.

• Gilla
KarroZoo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.