Är på gång att skaffa ett batteri som komplement till min solcellsanläggning.
Har dock inte plats inomhus utan kommer att ställa det utomhus.

Har haft elektriker här och kollat att allt övrigt är ok men han hade inga idéer om lådan.

Batteriet kommer att stå på en altan mot yttervägg.
Batteriet är c:a 60 x 30 x 120 cm (B x D x H).
Det väger c:a 170 kg.

Någon som kan komma med lite tips och råd om hur stor lådan behöver vara, vilken typ av isolering, frigolit eller vanliga väggisolerskivor?
Mängd luft mellan batteri och isolering.
Antar att batteriet också behöver upp en bit från altanen så det går att isolera under.
Nån typ av ben eller kanske konsoler att fästa på väggen. Dock väldigt tungt batteri.
Kanske man även ska montera frostvakten under?

Behövs ventilation?

Har ställt frågan till leverantören också, men de verkar inte så vana med denna lösning.

Tacksam för vilken info som helst.

/ Håkan

Det beror ju förstås på ett antal olika faktorer.

Var bor du?
Hur välisolerad är ytterväggen?
Har ni alltid varmt inomhus, eller är det kallställt i perioder?
Hur mycket värme producerar batteriet som minst och mest?
Vad står i bruksanvisningarna (som ska följas)?

Om ingen värme produceras av batteriet kan man ju isolera hur mycket man vill, det kommer ändå bli yttertemperatur förr eller senare. Om inte väggen läcker igenom tillräckligt med värme då...

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Hej!

Du kommer behöva en frostvakt du vill ju gärna ha batteriet 10+ helst 15 annars tappar du prestanda och liv.

Hade jag valt hade jag inte haft frostvakten under blir knepigt att byta om det skulle behövas när batteriet är tungt och otympligt.

Jag hade absolut förberett för ventilation det ska ju inte bli för varmt heller :)

Jag bor i Stockholms län (Värmdö) och det är ett permanent hus byggt 2008 som alltid är uppvärmt. Ganska välisolerad yttervägg, c:a 25 cm isolering. Om det kommer mycket snö brukar den i alla fall inte smälta närmast väggen, så jag tror husets läckage inte är så mycket att räkna med. Nog bäst att dimensionera efter att det inte läcker alls.

Att jag ska ha en frostvakt är givet, det var mest placeringen av den jag funderade över, den ska väl i alla fall vara långt ner, eller spelar det inte så stor roll i ett så pass begränsat utrymme?

H haeh skrev:
Jag bor i Stockholms län (Värmdö) och det är ett permanent hus byggt 2008 som alltid är uppvärmt. Ganska välisolerad yttervägg, c:a 25 cm isolering. Om det kommer mycket snö brukar den i alla fall inte smälta närmast väggen, så jag tror husets läckage inte är så mycket att räkna med. Nog bäst att dimensionera efter att det inte läcker alls.

Att jag ska ha en frostvakt är givet, det var mest placeringen av den jag funderade över, den ska väl i alla fall vara långt ner, eller spelar det inte så stor roll i ett så pass begränsat utrymme?
Svårt att säga hur mycket det spelar roll, bäst är ju att ha den lågt.

En sak du kanske stöter på är att batteriet kräver rätt stora utrymmen åt alla håll enligt sin manual. Vilket är relevant i väldigt varma länder men knappast i Sverige. Din låda kommer mao bryta mot de installationskrav batteritillverkaren egentligen ställer.

Tänk på att frostvakten kan ha egna distanskrav som kan ställa till det.

Byggde du lådan? Gick det bra, vad gjorde du för val?
Funderar på samma lösning.

J
Bygg taket med nock. Sätt en glödlampa under. Troligen räcker en för att hålla frosten borta. Behövs det har du utrymme att sätta in flera hållare till. På en båt brukar det räcka med en glödlampa för att hålla motorutrymmet ovan nollan. Motorutrymmen är inte så värst bra isolerade. Obs, glödlampa, inte LED eller annat.

Men! Du måste planera för ett kunna ventilera ut värmen också, återigen blir nocken bra för en ventil och en fläkt.

Jag antar att vi inte pratar om vätgas-producerande batteri-kemi, men om du gör det så tänk på det också. Eller, ta reda på om ventilation krävs för ditt batteri.

TomtenHusson TomtenHusson skrev:
Byggde du lådan? Gick det bra, vad gjorde du för val?
Funderar på samma lösning.
Gjorde först en botten av formplywood fylld med frigolit som batteriet placerades på.
När installationen var klar byggde jag väggar av plywood klädda med panel av samma typ som huset för att smälta in lite. Taket är också plywood med korrugerad plast ovanpå. Taket har gångjärn så man kan glänta på det under varma sommarmånader.
Lådan är klädd med frigolit på insidan och har även en frostvakt i botten (syns dock ej på bilderna).
OBS! Se till att elektrikern installerar vägguttag för frostvakten.
Frostvakten drog c:a 70 kWh under förra vintern (okt-apr). Då har jag styrning på den så den värmt extra (upp till 12 grader) runt tiden då CheckWatt kör sina tester för att de inte ska falera.
Det har fungerat bra för mig.
Solcellsomvandlare och batteri installerade på en trävägg, båda enheterna anslutna med kablar och monterade nära en dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolerad batterilåda med frigolit och plywood, med korrugerat plasttak och gångjärn, installerad vid husvägg; designad för frostskydd.
Skapa konto
Grå plywoodlåda med korrugerat plasttak, placerad på altan bredvid husvägg.
Skapa konto

• Gilla
Jonas.hamidi och 1 till
  • Laddar…
Snyggt bygge. Är i fas med att göra en egen. Har du haft en termostat för att reglera värmen eller har frostvakten hanterat det helt åt dig?

Känner du att isoleringen var tillräcklig, eller hade du gjort annorlunda om du hade gjort det igen? Undrar då jag ska göra med 45x70 väggar och isolering.

J Jonas.hamidi skrev:
Snyggt bygge. Är i fas med att göra en egen. Har du haft en termostat för att reglera värmen eller har frostvakten hanterat det helt åt dig?

Känner du att isoleringen var tillräcklig, eller hade du gjort annorlunda om du hade gjort det igen? Undrar då jag ska göra med 45x70 väggar och isolering.
Jag är lite av en "smart home" nörd, så jag har egna termometrar i lådan och styr sedan till/från på frostvakten baserat på dem. Frostvaktens termostat står på max värme, sen slår jag bara till/från pluggen den sitter i.
Jag hade lite platsbrist. Hade jag haft lite mer yta hade jag nog gjort ordentligare väggar och använt riktig isolering istället för frigolit, men det har trots allt funkat bra ändå.

Kul. Är själv en en nörd i ämnet. Kommer köra en Shelly med 2 portar för att styra en frostvakt och en fläkt för sommaren.

Funderar på liknande bygge, Men det verkar som om det finns gott om batterier med inbyggd värme, så varför krångla med egen frostvakt?

H Helthundra skrev:
Funderar på liknande bygge, Men det verkar som om det finns gott om batterier med inbyggd värme, så varför krångla med egen frostvakt?
Absolut håller med. Hade jag köpt batteri idag hade jag nog köpt Homevolt eller liknande, men dessa fanns inte när jag beställde mitt tyvärr.

Har fått en del förfrågningar på min batterilåda med fler bilder och hur bra den fungerar så här kommer lite fler bilder på konstruktionen nu när den är helt klar.

Tätning mot vägg har jag gjort genom att såga till bitar som passar mellan fasadbrädorna, sen sitter det ett överbleck över skarven. Det har fungerat tillräcklig för min del.

Taket sitter med gångjärn och kan lyftas upp några centimeter sommartid för att få ventilation.
Insidan av lådan är klädd med frigolit 2 x 7 cm skivor.

Hela fronten kan tas bort m.h.a. excenterkrokarna. Liknande konstruktion är det för båda sidorna som också kan tas bort om man först tar ur all frigolit.

Den här vintern som var kallare än förra har frostvakten dragit 10, 10, 25, 55 kWh (nov, dec, jan, feb).
Förra vintern var lite mildare, då blev det 8, 7, 17, 27 kWh för samma period.
Jag försöker hålla mellan 5 och 10 grader och drar på lite extra, upp till 12-13 grader runt midnatt när Checkwatt gör sina tester så de ska gå igenom ordentligt. Det har inte varit några problem. Överbleck och tätning vid skarv mellan vägg och tak av en batterilåda, visande stående fasadbrädor och korrugerad takplåt.
Skapa konto
Gråmålad batterilåda med överbleck och excenterkrok fäst på sidan, fotograferad nära ett hus med träfasad.
Skapa konto
Närbild på insidan av en batterilåda med en gångjärnskonstruktion och ett säkerhetsspärr i metall mot grå träpanel.
Skapa konto
Insidan av en batterilåda med gångjärn, isoleringsskivor av frigolit och rördragningar synliga på en vägg.
Skapa konto
Grå låda med gångjärn och frigolitisolering visas, placerad mot en trätrall utomhus.
Skapa konto
Grå batterilåda utomhus med lyftbart lock och excenterkrokar, monterad på en husvägg, använd för förvaring och skydd av batterier.
Skapa konto

• Grå batterilåda med gångjärnstak och excenterkrokar på verandan, intill ett hus med fasad i matchande träpanel.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.