Vi har i december haft en firma här (välrenommerade och har avtal via "Villaägarna".
Tidigare besiktningsmän har tyckt att isoleringen på vinden borde bytas pga dålig lukt som inte verkar komma från virket.
Friman tog ut all gammal isolering, lade ny ångbroms och sprutade sedan in cellulosa isolering.
Huset har sedan dess dragit 15-20% mer energi. Jag är medveten om att det varit ett kallt år men även denna månad när vi hittills legat högre i temperatur än tidgare år ligger vi 10% högre.
Jag har svårt att se att något skulle vara fel på själva jobbet och är förvånad över resultatet. Någon som upplevt något liknande och vad kan man titta på för att se om något är fel utfört? Det är ju mycket mer isolering än vad som var där tidigare så jag får liksom inte ihop det.
Tidigare besiktningsmän har tyckt att isoleringen på vinden borde bytas pga dålig lukt som inte verkar komma från virket.
Friman tog ut all gammal isolering, lade ny ångbroms och sprutade sedan in cellulosa isolering.
Huset har sedan dess dragit 15-20% mer energi. Jag är medveten om att det varit ett kallt år men även denna månad när vi hittills legat högre i temperatur än tidgare år ligger vi 10% högre.
Jag har svårt att se att något skulle vara fel på själva jobbet och är förvånad över resultatet. Någon som upplevt något liknande och vad kan man titta på för att se om något är fel utfört? Det är ju mycket mer isolering än vad som var där tidigare så jag får liksom inte ihop det.
En möjlig tanke är att cellulosa som av sin natur och egenskaper drar åt sig fukt innan den hamnar på vind, speciellt under fuktiga vintern och behöver mer energi att torka upp till normaltillstånd igen, så borde då vara ett övergående problem på några månader.
Låter orimligt tycker jag. Isoleringen är ju i plastade balar tills den matas i maskinen vid blåsning.H Håbbe01 skrev:
En vind går ju knappast heller att misslyckas med. Eller finns det någon dold del som inte syns?
Detta var en av mina tankar också. Jag kommer ge det till nästa vinter såklart innan jag gör något mer. Tänker att jag ska termograferna innertaket när det är riktigt kallt ute.H Håbbe01 skrev:
Det är en liten avsats precis vid luckan på sidan av huset. För att man ska kunna öppna den och kika in utan att Isoleringen trillar ut. Men du har en poäng det är en liten bit in så jag skulle kunna trycka dit lite isolering där för säkerhets skull.Magnus E K skrev:
Vi hade eniva som sög ut vårt kutterspån och sprutade in cellulosa. Det var del av en helhetslösning där jag ville dra för FTX på vinden men med vårat låga pulpettak så hade det varit stört omöjligt om vi inte sög ut kutterspånet emellan. De gav ett djupt oseriöst intryck och var också bara onödigt otrevliga. Vi står med en liknande situation nu, inte riktigt samma förbrukningsskillnad och jag försöker febrilt räkna på om det är det kallare året + att barnen badar mer kvällstid (vi har fjärrvärme). Hittils är det inte solklart, hade inte tagit i den firman med tång igen.
Har inga indikationer på att värmepumpen skulle blivit sämre. Servades förra året och då såg det mesta bra ut vad gäller gas och liknadne. Är en äldre modell som troligen ska bytas i år men jag har aktiv styrning i form av Ngenic så den styrs lika bra som en nyare modell.E egge80 skrev:
Har inget ont att säga om företaget som sådant. De var trevliga som var hos mig och säljaren var seriös. Men okej. Det jag försökt jämföra med också är Tibbers analysverktyg där man jämför med "liknande" villor och då verkar jag inte ökat så mycket om jag jämför där. Men frågan är hur bra det verktyget faktiskt är.Vrana skrev:
Vi hade eniva som sög ut vårt kutterspån och sprutade in cellulosa. Det var del av en helhetslösning där jag ville dra för FTX på vinden men med vårat låga pulpettak så hade det varit stört omöjligt om vi inte sög ut kutterspånet emellan. De gav ett djupt oseriöst intryck och var också bara onödigt otrevliga. Vi står med en liknande situation nu, inte riktigt samma förbrukningsskillnad och jag försöker febrilt räkna på om det är det kallare året + att barnen badar mer kvällstid (vi har fjärrvärme). Hittils är det inte solklart, hade inte tagit i den firman med tång igen.
Frågan är väl om den nya isoleringen med ångbroms p g a utförandet är mindre tät så att varm luft kan lämna huset via vinden. Då hjälper det inte att isoleringen är utmärkt på andra håll på vinden.
En fördel med gamla tiders sågspån är ju just att den tätar så bra. Även om den har sämre isolervärden än dagens produkter.
En fördel med gamla tiders sågspån är ju just att den tätar så bra. Även om den har sämre isolervärden än dagens produkter.
Redigerat:
Du är en samhällsnytta vida överstigande den uppskattning du faktiskt får Claes.Claes Sörmland skrev:
Frågan är väl om den nya isoleringen med ångbroms p g a utförandet är mindre tät så att varm luft kan lämna huset via vinden. Då hjälper det inte att isoleringen är utmärkt på andra håll på vintern.
En fördel med gamla tiders sågspån är ju just att den tätar så bra. Även om den har sämre isolervärden än dagens produkter.
Vad jag kunde se är det tejpat osv. Sen var det inte cutterspån i vårt fall utan glasfiber (antar jag) hur tjock den var är jag osäker på men det är långt över dubbelt så tjock isolering nu.Claes Sörmland skrev:
Frågan är väl om den nya isoleringen med ångbroms p g a utförandet är mindre tät så att varm luft kan lämna huset via vinden. Då hjälper det inte att isoleringen är utmärkt på andra håll på vintern.
En fördel med gamla tiders sågspån är ju just att den tätar så bra. Även om den har sämre isolervärden än dagens produkter.







