Hej!

Jag och min fru har köpt ett litet ställe på 65m2 i bergen mellan ligurien och piedmonte i italien.

Det är klassisk italiensk standard med englasfönster och utan väggisolering.

Huset är byggt i betong och tegelpannorna ligger på ett "bjälklag" av stål.

Som svensk är min första tanke att man borde isolera golvet på vinden på något sätt. Just nu är det bara ett betonggolv, "luftspalt", sedan bjälklag m. pannor. All värme från bostadsytan sticker rakt upp.

Till saken hör att på vintrarna kan det bli extremt fuktigt här, det kan ösregna flera dagar i sträck.

Mina grannar, som är italienare, föreslår att jag ska rulla ut lecakulor direkt på vindsgolvet och sedan slänga på mineralull. Jag har inte tillräckligt med kunskap på detta område varför jag vänder mig till er och frågar - hur skulle ni på enklaste sätt gjort för att isolera denna vind?

Tack! Bifogar bild.

MVH

• Oisolerad vind med synliga betonggolv, stålstråk och tegelpannor i ett äldre hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lecakulor har väl i bästa fall en isoleringsförmåga som motsvarar tredjedelen av mineralull. Jag kan inte se att den skulle göra någon nytta här i förhållande till sin volym. Satsa på stenull med hög volymvikt, t.ex. markskivor. De kan du gå på om det behövs.

J justusandersson skrev:
Lecakulor har väl i bästa fall en isoleringsförmåga som motsvarar tredjedelen av mineralull. Jag kan inte se att den skulle göra någon nytta här i förhållande till sin volym. Satsa på stenull med hög volymvikt, t.ex. markskivor. De kan du gå på om det behövs.
Hej Justus! Tack för ett snabbt svar. Kan man lägga dessa direkt mot betongen? Ingen risk för fuktproblem?

Du kan lägga dem direkt på betongen. Jag ser inga större fuktproblem. Den fukt som kan vara aktuell kommer inifrån (finns i den varma luften). Betong har ett ganska lågt fuktdiffusionstal, dvs den släpper igenom väldigt lite fukt. Stenull och i synnerhet markskiva tål fukt och det finns väldigt lite organiskt material på vinden.

• Gilla
CalleK
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Du kan lägga dem direkt på betongen. Jag ser inga större fuktproblem. Den fukt som kan vara aktuell kommer inifrån (finns i den varma luften). Betong har ett ganska lågt fuktdiffusionstal, dvs den släpper igenom väldigt lite fukt. Stenull och i synnerhet markskiva tål fukt och det finns väldigt lite organiskt material på vinden.
Tack igen för svar :)

Kanon! Då ska jag läsa på om vilken tjocklek som behövs. Mineralull verkar vara relativt brandsäkert. Kan jag lägga markskivorna kant i kant med murstocken?

Kolla om det finns lösullsisolering att spruta dit, kör 40-50cm isf.

I det här läget är markskivor bättre än lösull. De kan läggas kant i kant med murstocken. Jag skulle gissa att man kommer långt med 15 cm i dessa trakter av Italien.

Tackar som tusan för ert engagemang. OK, ja temperaturen kan krypa ned till några minusgrader vintertid. Dock gör den höga luftfuktigheten ofta att temperaturen upplevs som svalare än den faktiskt är. Detta, i kombination med de extremt höga el- och gaspriserna (elen kostar ungefär dubbelt så mycket som i Sverige, och huset värms upp med en gasbrännare), gör att jag gärna isolerar så funktionellt som är möjligt.

Är det någon annan fördel med markskivan utöver den att man kan gå på den? Är isoleringsegenskaperna är lika goda, eller t.om. bättre, än med motsvarande tjocklek av vanlig stenull?

Markskivan har hög tryckhållfasthet, hög volymvikt och låg vattenupptagningsförmåga. Dessa egenskaper sammantaget gör att jag tycker den är optimal för just den här situationen. Det är bara att lägga ut den. Inga andra åtgärder behövs. Värmeledningsförmågan är däremot likvärdig med annan stenull.

Med så höga energipriser förstår jag att du är motiverad. Om resten av huset är helt oisolerat når du dock snabbt en gräns när en ökad isolering av vinden inte är ekonomiskt motiverad. Det är inte så svårt att räkna sig fram till en lämplig gräns. Kanhända det är bättre att inhandla materialet i Sverige.

• Gilla
CalleK
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.