16 227 läst ·
65 svar
16k läst
65 svar
Isolera vind, vilken lösning?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Behovet av ångtätning ökar med isoleringstjockleken, eftersom vinden då blir kallare och den relativa luftfuktigheten därmed ökar vid oförändrad fuktmängd. I TS fall kan man misstänka att ångtätningen är obefintlig eller nästintill, eftersom mögelpåväxten har uppstått trots en begränsad isolering och ett betydande värmespill nedifrån. Huvudorsken är dock att det är för kallt vid takfoten.
Precis som du skriver så har det varit som mest 50mm isolering och på vissa ställe inget alls under längre tid. Svartmöglet är som mest nere vid takfoten och mest i de fack där det inte är helt tätt i takfoten och där man kan se ljus i springorna. Blir att täta takfoten och alla andra glipor man ser på sina ställe. Sen får trygghetsvakten kontrollera ventilationen. Så snart jag kan åker 90mm isolering på för att sedan sätta ångspärr och lösull på det. Kommer bli ett jävla jobb men just nu känns det viktiga att få på ett lager isolering. För nu är det kallt som f*n här inne.J justusandersson skrev:Behovet av ångtätning ökar med isoleringstjockleken, eftersom vinden då blir kallare och den relativa luftfuktigheten därmed ökar vid oförändrad fuktmängd. I TS fall kan man misstänka att ångtätningen är obefintlig eller nästintill, eftersom mögelpåväxten har uppstått trots en begränsad isolering och ett betydande värmespill nedifrån. Huvudorsken är dock att det är för kallt vid takfoten.
Att byta installation som takhögtalare, spottar, larm osv skall jag kunna göra under ifrån. Där finns ingen installation som kommer kopplas i bjälklaget utan antingen rör från punkt A till B i bostaden. Eller på en ställe så har jag kopplingsdosa på en takstol. Så skulle det bli att spruta så är det inte installationer jag är orolig för.
Samma gäller tjockleken och isolervärdet. Jag förstår att även om PU-skums installatörerna utlovar att ett lager skum motsvarar 4 lager lösull så känns det lite väl bra för att vara sant. Även ljuset spelar in att 70-90 mm skum inte har samma dämpning för ljud som 400 lösull.
Men man kan inte komma ifrån att nu när man ligger och kryper runt på vinde för att täta alla genonmföringar och främst takfot så inser man att det kommer krävas lång för att få på denna ångspärr. Iom att spirorör till mitt FTX går överallt och på flera ställer kommer jag inte förbi. Så att få tät eller att på vissa ställer ens får dit ångspärr kommer bli en utmaning.
Mycket talar för traditionellt med lösull och ångspärr. Men man kan inte komma ifrån att tanken på stängd PU lockar, ångspärr och isolering i ett. Det tar en dag sedan är det tätt. Men jag vill inte bygga och skapa mihg problem i framtiden. Så min frågeställning, och det jag inte känner jag fått ett tydligt svar på, har gått över till är det olämplig att välja PU och vad är det värsta som kan hända?
Jag har både FTX i bostaden som är injusterad och jag kommer ha trygghetsvakten och värmeslinga på vinden som kommer hjälpa mig att kontrollera klimatet där uppe.
Samma gäller tjockleken och isolervärdet. Jag förstår att även om PU-skums installatörerna utlovar att ett lager skum motsvarar 4 lager lösull så känns det lite väl bra för att vara sant. Även ljuset spelar in att 70-90 mm skum inte har samma dämpning för ljud som 400 lösull.
Men man kan inte komma ifrån att nu när man ligger och kryper runt på vinde för att täta alla genonmföringar och främst takfot så inser man att det kommer krävas lång för att få på denna ångspärr. Iom att spirorör till mitt FTX går överallt och på flera ställer kommer jag inte förbi. Så att få tät eller att på vissa ställer ens får dit ångspärr kommer bli en utmaning.
Mycket talar för traditionellt med lösull och ångspärr. Men man kan inte komma ifrån att tanken på stängd PU lockar, ångspärr och isolering i ett. Det tar en dag sedan är det tätt. Men jag vill inte bygga och skapa mihg problem i framtiden. Så min frågeställning, och det jag inte känner jag fått ett tydligt svar på, har gått över till är det olämplig att välja PU och vad är det värsta som kan hända?
Jag har både FTX i bostaden som är injusterad och jag kommer ha trygghetsvakten och värmeslinga på vinden som kommer hjälpa mig att kontrollera klimatet där uppe.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
PU brukar ha ett u-värde på ca. 0,23 medan mineralull och cellulosa har ca. 0,37. Så 10cm PU motsvarar ungefär 16cm ull. Om någon påstått att PU skulle vara fyra gånger så bra så har de ljugit.M Mr Lorentz skrev:
Grejen är väl att lösull är känsligt för inblåsning vilket inte pu är. Min pappa var här för att hjälpa mig med vindsaggregatet till FTX:en och undrade om lösullen jag har sprutat ut här verkligen fungerar. När de isolerade vinden var det viktigt med pappklädd isolering överst..
Fast är det hela sanningen? Svårt att tänka mig att 5cm mineralull skulle räcka på en kyl/frys? Eller?F Finndjävel skrev:
M Mr L skrev:Att byta installation som takhögtalare, spottar, larm osv skall jag kunna göra under ifrån. Där finns ingen installation som kommer kopplas i bjälklaget utan antingen rör från punkt A till B i bostaden. Eller på en ställe så har jag kopplingsdosa på en takstol. Så skulle det bli att spruta så är det inte installationer jag är orolig för.
Samma gäller tjockleken och isolervärdet. Jag förstår att även om PU-skums installatörerna utlovar att ett lager skum motsvarar 4 lager lösull så känns det lite väl bra för att vara sant. Även ljuset spelar in att 70-90 mm skum inte har samma dämpning för ljud som 400 lösull.
Men man kan inte komma ifrån att nu när man ligger och kryper runt på vinde för att täta alla genonmföringar och främst takfot så inser man att det kommer krävas lång för att få på denna ångspärr. Iom att spirorör till mitt FTX går överallt och på flera ställer kommer jag inte förbi. Så att få tät eller att på vissa ställer ens får dit ångspärr kommer bli en utmaning.
Mycket talar för traditionellt med lösull och ångspärr. Men man kan inte komma ifrån att tanken på stängd PU lockar, ångspärr och isolering i ett. Det tar en dag sedan är det tätt. Men jag vill inte bygga och skapa mihg problem i framtiden. Så min frågeställning, och det jag inte känner jag fått ett tydligt svar på, har gått över till är det olämplig att välja PU och vad är det värsta som kan hända?
Jag har både FTX i bostaden som är injusterad och jag kommer ha trygghetsvakten och värmeslinga på vinden som kommer hjälpa mig att kontrollera klimatet där uppe.
Har en tillsvarande vind. Verkar som det inte finns facitsvar på hur man efterisolerar.
Hur gick det sen, Mr L?
För mig slutade det med skum, 9-12 cm med sluten cell som skall fungera som ångspärr. Efter detta så har jag lagt ut lösull (Isover FyllUpp) ca. 10-20 cm. Har 1/3 kvar att isolera. Det har gjort stor skillnad på klimatet. Man märker att huset torkar ut och jag har sprickor i nästan alla hörn. Bara fram med mer latex.
Jag tänkte väldigt mycket fram och tillbaka och det som oroade mig var väl främst om det kan skada med skum. Sen är väl skum sämre rent ur brandsynpunkt och ljudmässigt. Att skumma in installationer är jag inte orolig. Men om man tittar på mina första bilder så ser man att det är nästan omöjligt att få tätt med ångspärr från ovansidan och att gipsa om taket i samtliga rum är inte aktuellt.
Efter jag var klar med skummet så la jag lösull på de ställer jag skulle lägga golv. Sedan la jag råspont som golv. Jag försöker ha så mycket luft som möjligt. Till detta installerade jag en trygghetsvakten med värmeslinga som hjälper till att höja tempen 3 grader när det är som störst risk för påväxt. Jag mäter vinden med tre mätare och har en huvudpanel nere i bostaden. Både fläkt och värmeslinga är kopplade till min hemautomatik så jag får rapport direkt när den går igång. Då kan jag se elförbrukningen på fläkten och slingan. Nu har lite kvar med det börjar närma sig.
Golv på vinden
Trygghetsvakten med styrenhet som har koll på klimatet.
Lösull och värmeslinga längs takfoten.
Har lagt lite extra slinga för det är de ställe som är fuktigast. Är sanerat men fick inte bort all missfärgning.
Hygrometer med tre mätare på vinden.
Basenhet i bostaden. Mittenmätaren sitter över vindsluckan och sjönk kraftigt när jag öppnade luckan.
Energiförbrukning
Värmekamera före och efter
Kanske inte helt rättvist och temperaturerna får man ta med en nypa salt men ger ändå en fingevisning. Detta är med bara skum och ingen lösull.
Jag tänkte väldigt mycket fram och tillbaka och det som oroade mig var väl främst om det kan skada med skum. Sen är väl skum sämre rent ur brandsynpunkt och ljudmässigt. Att skumma in installationer är jag inte orolig. Men om man tittar på mina första bilder så ser man att det är nästan omöjligt att få tätt med ångspärr från ovansidan och att gipsa om taket i samtliga rum är inte aktuellt.
Efter jag var klar med skummet så la jag lösull på de ställer jag skulle lägga golv. Sedan la jag råspont som golv. Jag försöker ha så mycket luft som möjligt. Till detta installerade jag en trygghetsvakten med värmeslinga som hjälper till att höja tempen 3 grader när det är som störst risk för påväxt. Jag mäter vinden med tre mätare och har en huvudpanel nere i bostaden. Både fläkt och värmeslinga är kopplade till min hemautomatik så jag får rapport direkt när den går igång. Då kan jag se elförbrukningen på fläkten och slingan. Nu har lite kvar med det börjar närma sig.
Golv på vinden
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trygghetsvakten med styrenhet som har koll på klimatet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lösull och värmeslinga längs takfoten.
Har lagt lite extra slinga för det är de ställe som är fuktigast. Är sanerat men fick inte bort all missfärgning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hygrometer med tre mätare på vinden.
Basenhet i bostaden. Mittenmätaren sitter över vindsluckan och sjönk kraftigt när jag öppnade luckan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Energiförbrukning
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmekamera före och efter
Kanske inte helt rättvist och temperaturerna får man ta med en nypa salt men ger ändå en fingevisning. Detta är med bara skum och ingen lösull.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Fortfarande nöjd med ditt val av PU? Körde du den direkt på råsponten eller satte du något mellan?M Mr L skrev:För mig slutade det med skum, 9-12 cm med sluten cell som skall fungera som ångspärr. Efter detta så har jag lagt ut lösull (Isover FyllUpp) ca. 10-20 cm. Har 1/3 kvar att isolera. Det har gjort stor skillnad på klimatet. Man märker att huset torkar ut och jag har sprickor i nästan alla hörn. Bara fram med mer latex.
Jag tänkte väldigt mycket fram och tillbaka och det som oroade mig var väl främst om det kan skada med skum. Sen är väl skum sämre rent ur brandsynpunkt och ljudmässigt. Att skumma in installationer är jag inte orolig. Men om man tittar på mina första bilder så ser man att det är nästan omöjligt att få tätt med ångspärr från ovansidan och att gipsa om taket i samtliga rum är inte aktuellt.
Efter jag var klar med skummet så la jag lösull på de ställer jag skulle lägga golv. Sedan la jag råspont som golv. Jag försöker ha så mycket luft som möjligt. Till detta installerade jag en trygghetsvakten med värmeslinga som hjälper till att höja tempen 3 grader när det är som störst risk för påväxt. Jag mäter vinden med tre mätare och har en huvudpanel nere i bostaden. Både fläkt och värmeslinga är kopplade till min hemautomatik så jag får rapport direkt när den går igång. Då kan jag se elförbrukningen på fläkten och slingan. Nu har lite kvar med det börjar närma sig.
Golv på vinden
[bild]
[bild]
Trygghetsvakten med styrenhet som har koll på klimatet.
[bild]
Lösull och värmeslinga längs takfoten.
Har lagt lite extra slinga för det är de ställe som är fuktigast. Är sanerat men fick inte bort all missfärgning.
[bild]
Hygrometer med tre mätare på vinden.
Basenhet i bostaden. Mittenmätaren sitter över vindsluckan och sjönk kraftigt när jag öppnade luckan.
[bild]
[bild]
Energiförbrukning
[bild]
Värmekamera före och efter
Kanske inte helt rättvist och temperaturerna får man ta med en nypa salt men ger ändå en fingevisning. Detta är med bara skum och ingen lösull.
[bild]
[bild]
Ja jag är nöjd med resultatet. Har inte märkt några problem ännu och iom övriga kompletteringar som trygghetsvakten och att jag lägger lösull ovanpå så håller jag ett bra klimat på vinden och lösullen hjälper till att både isolera och ljudioslera.Bjorn R skrev:
Det blir ganska tydligt i den bit över kök och vardagsrum där jag inte slängt ut lösull än. Här är det både kallras jämnfört med andra ytor. Men även ljud utifrån läcker in och även ljud från FTX och trygghetsvakten. PU är inte bra som ljudisolering så mitt råd är att ha med lösull i beräkningen om man är ljudkänslig. Jag störs inte så mycket av det men min fru hör när fläkten går igång. Och alla sådana ljud blir tydliga på kvällen och natten när alla lagt sig och det är tyst.
Ja det är verkligen en djungel. Klart tanken har slagit mig oxå hur PU är om några år. Hur står sig produkten i längden. Sen då att väga in hur den reagerar vid brand osv. Men efter att ha vägt så många alternativ så slutade det med denna metod.S johd01 skrev:
