Ursäkta om jag ställer många frågor. Men jag fattar att typ vindduk fungerar på en vägg där vattnet sanbbt rinner av, men på ett tak? Gissar att denna lösning kräver ett väldigt brant tak? Fortfarande skeptisk :)

Dessutom har man som regel luftspalt i en vägg också
 
Du har en luftspalt i ett tak också. Den finns mellan duken och pannorna. Duken måste vara av ”gortex” typ. Vattentät men ånggenomsläpplig.
 
Ok, då förstår jag metoden, men tror fortfarande inte riktigt på den.

Tack för ditt tålamod :)
 
Nja, lite skeptisk ska man nog vara till nya metoder. Men det finns i alla fall en rimmlig teori om hur det ska funka.
 
Precis som det fanns med enstegstätade fasader ;)
 
Jag tycker det är problematiskt med de varma spottarna. Runt dem kan man nog inte lägga cellulosaisolering. Det enda tänkbara är antagligen lös stenull. Ett alternativ skulle kanske kunna vara att lägga ett skivmaterial som ny botten för isoleringen ovanför alla installationerna, och låta isoleringen växa på höjden.

Ur fuktsynpunkt är det bra med ett så diffusionstätt skikt som möjligt på den varma sidan, och isolering med cellulosafibrer som kan ta upp fukt på den kalla sidan.

Förekomsten av ett FTX system kräver att det är tätt mot vinden.
 
J justusandersson skrev:
Jag tycker det är problematiskt med de varma spottarna. Runt dem kan man nog inte lägga cellulosaisolering. Det enda tänkbara är antagligen lös stenull. Ett alternativ skulle kanske kunna vara att lägga ett skivmaterial som ny botten för isoleringen ovanför alla installationerna, och låta isoleringen växa på höjden.

Ur fuktsynpunkt är det bra med ett så diffusionstätt skikt som möjligt på den varma sidan, och isolering med cellulosafibrer som kan ta upp fukt på den kalla sidan.

Förekomsten av ett FTX system kräver att det är tätt mot vinden.
Jag har fått ett förslag där jag skall lägga cellplast i alla facken och bygga upp för att sedan sätta ångspärr. Men detta kommer ta tid. Oavsett lösning så har jag förstått att ångspärren skall sitta närmst boyta med minst 2/3 isolering ovan. Där skall man oxå tänka på att om jag lägger 95mm isoleringsskivor och sedan ångspärr. Då måste 2/3 ligga ovan men det är inte tvunget tjockleken utan motsvarande isoler värde. Så väljer jag lösull så skall isoler värdet vara minst dubbelt så bra som skivan.

Det jag känner som kommer bli svårt är att få en tät ångspärr. Att lägga isoleringen är är det lätta och att spruta på ångspärren är inte heller omständigt. Det är ångspärren. På flera ställe är det svårt att komma till, jag har ventilationskanaler, avväxlingar, el som går upp på vinden. Plus tiden detta kommer ta. Så frågan är väl egentligen om en lösning med stenull där jag i bästa fall får tät till 90-95% är bättre än att spruta PU.

Sen vet jag att där finns för och nackdelar med ljudklass, hur materialen reagerar vid brand osv. Men det jag vill undvika är att jag har fuktproblem i bjälklaget om 10 år, eller tidigare.
 
Cellplast är olämpligt av flera skäl. Dels är det svårt att lägga cellplast tätt mellan reglar, den har sådana mått att alla skivor i så fall mäste sägas, dels är det en mycket brandfarlig produkt, mycket mer så än trämaterial. PU har fel egenskaper för den placeringen. Det bästa sättet för att undvika framtida fuktproblem är en effektiv ångspärr och ett hygroskopiskt isoleringsmaterial. Jag upprepar mitt förslag. Täck de delar av bjälklaget där du har installationer med skivor, utan isolering under, så att du har en hel och slät yta att utgå från. Lägg sedan ångspärr och isolering uppifrån.
 
J justusandersson skrev:
Cellplast är olämpligt av flera skäl. Dels är det svårt att lägga cellplast tätt mellan reglar, den har sådana mått att alla skivor i så fall mäste sägas, dels är det en mycket brandfarlig produkt, mycket mer så än trämaterial. PU har fel egenskaper för den placeringen. Det bästa sättet för att undvika framtida fuktproblem är en effektiv ångspärr och ett hygroskopiskt isoleringsmaterial. Jag upprepar mitt förslag. Täck de delar av bjälklaget där du har installationer med skivor, utan isolering under, så att du har en hel och slät yta att utgå från. Lägg sedan ångspärr och isolering uppifrån.
Jag känner att förslaget med cellplast skulle bli både stort och omfattande arbete. Att täcka bjälklaget kan man mycket väl göra men frågan är vad det ger. Kanske något lättare att få tätt men å andra sidan kommer detta oxå bli omfattande. Den mesta elinstallation och pottor ligger i bjälklaget. Men främst ventilationen gör att även detta blir svårt.
 
  • Öppet bjälklag med synliga elinstallationer och ventilationssystem i form av flexibla rör och metallkanaler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bjälklag med synliga träkonstruktioner, elinstallation och ventilationsrör i ett ouisolerat vindsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med bjälklag, isolering, ventilationssystem och elinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Funderat på yttre isolering? Det där ser inte roligt ut.
 
Jag håller helt med Daniel 109, det ser inte roligt ut. Helt klart måste isoleringen flyttas till yttertaket.
 
Jag har tänkt på det men de flesta råd jag fått är att köra bjälklaget. Sen tänker jag oxå på tätheten nedåt bostade för att slippa vindsdoft. Viktigt att FTX aggregatet är balanserat men oxå att det är tätt så den inte drar ner vindslukt.
 
Även om FTX aggregatet är ställt på undertryck blir det pga fysikens lagar ett visst övertryck högst upp. Med den omfattande installation som finns saknas alternativ till yttertakisolering.
 
Nej det blir det inte. Om huset är då tätt som det ska vara och ventilationen är dom den ska så har man ett undertryck även uppe vid taket. Nu är det inte då på många hus. Men det är definitivt inte en naturlag.
 
Det beror givetvis på hur stort undertryck systemet är ställt på. Men normalt om systemet som helhet har ett visst undertryck blir det ändå ett visst övertryck högst upp. Det beror på allmänna gaslagen, p*v/t=k.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.