Det var en väldigt vid syn på allmänna gaslagen.
 
J justusandersson skrev:
Cellplast är olämpligt av flera skäl. Dels är det svårt att lägga cellplast tätt mellan reglar, den har sådana mått att alla skivor i så fall mäste sägas, dels är det en mycket brandfarlig produkt, mycket mer så än trämaterial. PU har fel egenskaper för den placeringen. Det bästa sättet för att undvika framtida fuktproblem är en effektiv ångspärr och ett hygroskopiskt isoleringsmaterial. Jag upprepar mitt förslag. Täck de delar av bjälklaget där du har installationer med skivor, utan isolering under, så att du har en hel och slät yta att utgå från. Lägg sedan ångspärr och isolering uppifrån.
Jag var ganska inställd på isolering, ångspärr och mer isolering men blev konfunderad då det är svårt att få det tät. Så då är väl fråga om det är tillräckligt att få det ganska tätt?
 
J justusandersson skrev:
PU har fel egenskaper för den placeringen.
Om vi vänder på en del av frågan gällande just PU. Jag förstår att där finns olika leverantörer av detta och alla snackar självklart gott om sin produkt. Om man bortser från isolervärde, ljud, och kanske det praktiska vid inspektion eller utbyte i installation. Vad är det som gör att PU är olämpligt för min konstruktion?
 
useless useless skrev:
Vill man jämföra förhållandena för en viss gas vid olika förutsättningar så kan man utesluta molmassan och gaskonstanten och utgå ifrån att (p*V)/T är konstant.

[länk]
Om du menar att trycket är högre innr enligt allmänna gaslagen därför att temperaturen är högre så har du nog missförstått den totalt. Eller hur menar du?
 
M Mr Lorentz skrev:
Om vi vänder på en del av frågan gällande just PU. Jag förstår att där finns olika leverantörer av detta och alla snackar självklart gott om sin produkt. Om man bortser från isolervärde, ljud, och kanske det praktiska vid inspektion eller utbyte i installation. Vad är det som gör att PU är olämpligt för min konstruktion?
Först och främst så förstör du ditt hus om du isolerar det med polyuretan. När du lagt det så sitter det där, du får inte bort det ifall det skulle behövas. Med tanke på alla installationer du har i mellanbjälklaget så är det kanske inte så otroligt att du nångång måste slippa åt dom i framtiden?

Sen så krymper PU efter ett tag, vilket innebär att det kommer att släppa ifrån materialet det fäst på, på vissa ställen. På andra ställen går det inte att få loss utan att såga bort det. Du kan få 1-2 mm stora springor mellan takstolar och PU-isolering. Det kan inte vara bra ifall fukt slipper åt att samlas där.

Polyuretanisolering är inte nytt utan har använts som isolering av bland annat fjärrvärme sedan åtminstone 1960-talet. Det finns en orsak till att man inte använt det för att isolera hus.
 
F Finndjävel skrev:
Först och främst så förstör du ditt hus om du isolerar det med polyuretan. När du lagt det så sitter det där, du får inte bort det ifall det skulle behövas. Med tanke på alla installationer du har i mellanbjälklaget så är det kanske inte så otroligt att du nångång måste slippa åt dom i framtiden?

Sen så krymper PU efter ett tag, vilket innebär att det kommer att släppa ifrån materialet det fäst på, på vissa ställen. På andra ställen går det inte att få loss utan att såga bort det. Du kan få 1-2 mm stora springor mellan takstolar och PU-isolering. Det kan inte vara bra ifall fukt slipper åt att samlas där.

Polyuretanisolering är inte nytt utan har använts som isolering av bland annat fjärrvärme sedan åtminstone 1960-talet. Det finns en orsak till att man inte använt det för att isolera hus.
Att installationer blir mer eller mindre fast kanske man kan leva med, Är helt med på att det skulle bli ett helvete om jag skall byta en takhögtalare eller något annat. All installation går från bostaden och upp och vänder så allt kan kommas åt nedifrån. Men visst skall jag riva en vägg eller flytta något i framtiden så blir det problem. Det hamnar helt klart på minuslistan men kanske nått man kan leva med.

När det kommer till egenskaperna är det värre. Är det så att det krymper så kommer jag få problem i framtiden. Detta anser jag som ett större problem. På samma sätt som om det skulle vara hälsofarligt eller av annan anledning ytterst olämpligt.
 
K
Är det helt uteslutet att byta hela innetaket? Var det på första eller andra plan?
 
M Mr Lorentz skrev:
Jag var ganska inställd på isolering, åärr h mer isolering men blev konfunderad då det är svårt att få det tät. Så då är väl fråga om det är tillräckligt att få det ganska tätt?
Kör med den gamla metoden , om lite värme smiter upp gör inget. Du kan alltid täta vid genomföringar med tex fogskum eller nån annan tätningsmassa.
 
K Kallebo skrev:
Är det helt uteslutet att byta hela innetaket? Var det på första eller andra plan?
Jag har 1 plan med källare så det rör sig om plan 1 som är primära boytan. Tanken har slagit mig att plasta taket och sätta renoverings gips. Men familjen skulle flippa ut om vi skall på alla rum ett varv till med gips, spackla, måla osv.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kör med den gamla metoden , om lite värme smiter upp gör inget. Du kan alltid täta vid genomföringar med tex fogskum eller nån annan tätningsmassa.
Det är mycket som pekar på det. Planen var 95 mm Isover UNI 35, ångspärr och sedan lösull. Var kanske ett desperat försök att slippa och att det kommer bli omfattande att få tätt. Men det kanske är tillräckligt bra om jag får tätt till 95% och så får FTX och främst Trygghetsvakten på vinden göra sitt.

PU känns lockande men är kostsamt. Sen är det sällan någon skriver att de rekommenderar det vilket man kanske ta som ett tecken.
 
Jag har oxå FTX och delvis spån och glasfiber i mitt vindbjälklag. Funkar bra och har funkat sedan 1969 utan plast å skit.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag har oxå FTX och delvis spån och glasfiber i mitt vindbjälklag. Funkar bra och har funkat sedan 1969 utan plast å skit.
Hur mycket glasfiber la du ovan på spånet. Finns som sagt flera olika förslag jag fått längs resans gång och nått var just skippa plasten och lägg på lagom med isolering. Men det handlar väl då om att man låter värmen från bostaden läcka upp och ge vinden lite värme. Så får man väga den förlusten mot kostnaden på mer isolering. Men det är en sak att jag får en lite dyrare driftkostnad. Och en annan att man eventuellt får problem med fukt.
 
Det är spån på ena delen och glasfiber på en nyare del, int blandat men ca 170mm. Jag tror värmeförlusten är försumbar.
 
K
Det måste väl ändå vara rätt så tätt om du kan ha 170 mm isolering utan ångspärr och inte få problem.

Hur skulle det vara att isolera hela vinden med ett tunt lager av Isolina eller liknande naturfiberisolering. Bara lite lite isolering är bättre än ingen alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.