Byggahus.se

Isolera vibrationer från granne

1. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Ställ några rejäla välfyllda bokhyllor i hörnen mot grannen. Det bör klippa hörnbullret.

2. D
    Medlem Nivå 5
    Ja, såhär ser det ut inne hos oss , tog ned gipsen ikväll. Saknas helt ljuddämpare efter aggregatet tex. Rören vibrerar när man tar på dem. Sedan går de raka vägen ut till vardagsrummet.

3. D
    Medlem Nivå 5
    Ja kan inte förstå hur de hängt aggregatet i väggen dock. Undertill finns ingen regel eller dylikt som det vilar på. På ovansidan finns ingen upphängning. Det är ej skruvat i sidan och öppnar man luckorna framtill ser man ej några skruvar. Måste vara skruvat i bakkant på nåtgot sätt eller.

Sista bilden ser man var gängorna är för benen som egentligen ska sitta, enligt monteringsanvisning

4. HBerggren
    Medlem Nivå 2
    Inga ljuddämpare.. De ska vara så snart som möjligt efter aggregatet. Fyrkantiga dämpare kanske går klämma in där. Det ska gärna varva flexrör mellan aggregatet och rören för de minskar vibrationerna också.

https://www.biltema.se/bil---mc/bil...agsstopp/genomslagsgummi-universal-2000017973
    M8 under maskinen tro?
    Känns lite tajt med plats, gäller ju att inte maskineriet skaver mot väggen.

Jula har någon slags maskinmatta, såg det för två år sedan. Minnet säger att det var svart gummimaterial, 10 mm tjock, kanske 8x10 cm, 4 st för 49-99 kr och utvecklat för dämpa vibrationer från maskiner. Borde gå peta under tycker jag.

Borde ju gå att få detta bekymmer bra tillslut, om man slänger ihop lösningarna.

• Laddar…
  5. S
    Medlem Nivå 4
    Förmodligen går vibrationerna genom väggen, men det kommer dämpa ljudet i hela rör systemet att sätta på ett flexibelt rör i början. Det effektivaste är att ersätta 90 graders böjen i början med en ljuddämpare. T.ex. en sådan här: https://soliduct.se/fl-200-1200-plast.htm (Första träffen på google. Finns massor av andra leverantörer.)

Du har inte problem med luftburet ljud i kanalerna så en vanlig styv fyrkantig dämpare kommer inte hjälpa dig.

Det viktigaste är nog ändå upphängningen. Gummibussningar där är nyckeln till en vibrationsfri anläggning.

• Laddar…
  6. D
    Medlem Nivå 5
    Har beställt och skall prova nu. Har också tagit reda på att aggregatet hänger på ett bläck som är skruvat i väggen. Så om jag lyckas gänga in ett par korta bultar där benen egentligen skall sitta och sesan skjuter in någon typ av gummimatta så kan jag gänga ut bultarna och lyfta aggregatet lite. Det kanske tar bort viss vibration i väggen utan att göra större ingrepp?
    Då kan jag göra samma hos grannen , vad tror ni?

7. N
    Medlem Nivå 1
    Är de nya stålreglarna helt fristående från den gamla skiljeväggen?

Erfarenhetsmässigt är det alltsom oftast effektivast att börja med att vibrationsisolera källan mot tung byggnadsdel (bottenplattan). Detta förutsatt att trådskaparens granne anser sig vara villig att göra det.

Det ljud som trådskaparen upplever i sin bostad är med största sannolikhet s.k. stomljud. Vibrationer från en installation överförs till den byggdel som installationen förankrats mot och överförs sedan vidare till intilliggande bostäder via avskiljande konstruktion (skiljeväggen som trådskaparen tänkte förse med en fristående tilläggsisolering) och flankerande konstruktioner (yttervägg, golv och tak) för att sedan avstrålas som ljud i trådskaparens bostad.

Om den bostadsskiljande väggen är en lättvägg fås en s.k. trippel konstruktion om en sådan väggtyp förses med en fristående tilläggsisolering. Luftspalten mellan den gamla väggen och gipsskivorna i den fristående tilläggsisoleringen medför att det tillkommer en hålrumsresonans. Genom att placera mineralull i denna luftspalt reduceras denna resonans en aning.

Var i frekvens som denna nya hålrumsresonans uppstår beror bl.a. på avståendet mellan befintlig vägg och insidan av den innersta skivan i den nya tilläggsisoleringen. Ju större avstånd desto längre ner i frekvens hamnar resonansen.

8. N
    Medlem Nivå 1
    Det fenomen ni pratar om har med s.k. rumsmoder att göra. Se nedanstående länk.
    https://amcoustics.com/tools/amroc

När ljud studsar runt i ett slutet utrymme kommer ljudvågorna som ligger i fas i vissa delar av rummet samverka varvid stående vågor bildas i dessa positioner. I andra punkter i rummet hamnar ljudvågorna i ofas. När fasskillnaden mellan två vågor är 180 grader sker s.k. lokal utläckning av ljudnivågen (det är den tekniken som nyttjas i brusreducerande hörlurar). i dessa punkter upplevs ljudnivån som väsentligt lägre än i de punkter i rummet där stående vågor bildas. Ljud förstärks i hörnen eftersom där sker väsentligt fler reflexioner jmf med övriga delar av rummet.
    https://quantum-protection.com/wp-content/uploads/2015/09/skalar-vag.jpg

9. D
    Medlem Nivå 5
    Ja den är fristående men skruvad i tak, golv och kortsidor ca 90mm framför gamla väggen. Har fyllt upp med isolering i hålrummet.
    Istället för denna trippelkonstruktion som jag nu byggt kanske det hade varit bättre att bara ökat massan på den befintliga väggen, säg 2 skivor gips till som skruvas och limmas så att det hade blivit 4 lager totalt mot vardagsrummet samt grannens två skivor.

10. D
    Medlem Nivå 5
    Den rör på sig

Gummifötter inhandlade, måste bara höja 2,5 cm för att få in

11. D
    Medlem Nivå 5
    Sådär. De sitter inte superbra då det saknades gängor i hålen. De är bara istuckna och muttern justerad uppåt så aggregatet vilar mot den. Men det räckte med att lyfta aggregatet och få ut det någon cm i bakkant från väggen så är typ virbationerna borta.

Nu ska jag bara övertala grannen samt se till att fästa fötterna bättre. Vet inte riktigt hur dock.

Kul att man byggt en vägg för flera tusen när man kunde köpa gummifötter på Biltema för 80kr

12. S
    Medlem Nivå 4
    Jo, men man lär sig av sina misstag. Det är därför jag kan så mycket...

En annan lärdom kan ju vara att fråga först om man är osäker. Du verkar ju vara väldigt händig med byggen så det är naturligt att börja med sådant man har koll på.

Där är ändå väldigt roligt att vi gemensamt hittat en lösning och att det verkar fungera. Gummifötter, och alla andra typer av fjädrande upphängning, kan lyckas mer eller mindre bra eftersom de kan komma i självsvängning. Då måste man använda hårdare eller mjukare upphängning så att man kommer från den aktuella frekvensen.

Du kan också fira med ett rejält röjarparty och inte behöva oroa dig för att störa grannen tack vare den nya fina välisolerade väggen. :)

Satte du på ljuddämpande flexirör också? Det anser jag är nästa åtgärd om det inte räcker med gummifötter. Använder man en sådan istället för en 90 graders böj så får man väldigt bra resultat, både för vibrationer och mer högfrekventa ljud.

• Laddar…
  13. D
    Medlem Nivå 5
    Jag får tacka för all hjälp och bra idéer.

Har beställt en flex-ljuddämpare som jag tänkte prova att sätta på tilluften och funkar det bra beställer jag till från luften också.

Ljudet blev dock bättre i alla ventiler när aggregatet vibrerar mindre. ☺️

Nu återstår bara att ta beslut om väggen ska vara kvar eller om jag ska ta tillbaka de 10 centimeter som den byggde.

14. D
    Medlem Nivå 5
    Vilken enorm skillnad i ljud i sovrummen. Blev nästan knäpptyst.

Nu skulle jag kunna göra likadant på frånluften också men det är tyvärr en t-skarv precis ovanför aggregatet så den ljuddämparen kommer bli helt rak vilket jag antar dämpar lite sämre?

Redigerat 19 feb 20:07
    • Laddar…
  15. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 18
    Lite sämre men det blir nästan lika bra. Sätt den bredvid den andra