Byggahus.se

Isolera vibrationer från granne

  1. D
    Medlem Nivå 5
    Ja, nu är det ju glipor på upp till 0,5 cm runt om hela väggen in till stålregeln.
    Det lustiga är att på några ställen så hör man inte ljudet medan det förstärks i tex hörnen. Räcker att flytta en meter i sidled i soffan så blir ljudet mer påtagligt. Kan typ gardiner hjälpa till att hindra något? Har ju nyligen flyttat in så väggarna är kala och inga gardiner finns.

    Vid de lila pilarna är ljudet värst. Vid grön pil kan man sitta utan att höra
     
  2. D
    Medlem Nivå 5
    Ja, sorry. Borde skrivit FTX. Ja de är från byggåret och samma med fläktarna som satt i våran.
     
    • Laddar…
  3. U
    Medlem · Nivå 8
    Det där ser ut som flanktransmission. Ljudet går genom golv och/el takbjälkkaget. Kan mycket riktigt bli starkare än rak genom väggen. För lågfrekenvet ljud gäller att massa är bra så i det avseendet ät två lager gipås bättre än ett lager. Dock kommer det inte hjälpa mot flanktsansmissionen. Sedan om rummet är fullt möblerat kan det nog upplevas bättre.
     
  4. D
    Medlem Nivå 5
    Ja man hör ju vibrationer i golvet också tyvärr,r tbetongplatta under parketten. Kan man göra något åt fenomenet?
     
  5. Björn Melander
    Verktygstokig · Nivå 16
    Att du upplever bullret starkare i hörnen är inga konstigheter då ljudtrycket är som störst där. Man kan enkelt förklara det som att ljudet ”samlas” i hörnorna. Är det låga frekvenser kommer du även uppleva bullret olika starkt beroende vart du befinner dig i rummet (på längden, bredden men även höjden). De stående vågorna är avhängt rumsmåtten.
    Gardiner avhjälper inte problemet.

    Vad gäller väggkonstruktionen så kan den faktiskt förvärra problematiken eftersom det blir två slutna volymer efter varandra (googla ”tripple leaf”). Resonansen i de två regelfacken verkar kontraproduktivt vid vissa frekvenser.
    Egentligen ska gipset på din innervägg tas bort innan ny regelstomme uppförs.

    När det gäller bullerstörningar tittar man först på bullerkällan och ser vad som kan åtgärdas där. För att kartlägga vad som är luftburet ljud och strukturburet ljud kan man tex prova att skruva loss aggregatet från väggen och göra en körning och lyssna på vad som händer.
    Om bullret minskar till en acceptabel nivå räcker det mest troligt med att montera aggregatet med en frikopplad konsol med sylomer som avvibrering på väggen. Dock är det att föredra en så stor luftspalt som möjligt mellan aggregat och vägg.
     
  6. S
    Medlem Nivå 1
    Om inte aggregatet kan ställas på golvet så kan en konsol med gummibussningar, novibra eller t.ex feet of silence vara en ide. https://www.hifiexperience.se/produ...2dgNPBbgZpcwZXi0HNkJdlbMj_TO7vnhoC4v0QAvD_BwE
    Är det stomljud (vilket det verkar vara) så är det massa som gäller annars. Ett antal lager golvgips (mycket tyngre än vanligt) som skruvas upp med skruv på slumpvis ställe har både massa och låg resonans. Kan du ha ett par cm mellan dessa gips-lager och befintlig vägg så minska risken för stomljud ytterligare. Att använda porös isolering av den tjocklek du pratar om ger inget för att isolera mot ljud av låg frekvens utan man har det främst för att motverka lådresonanser (bör inte va fallet här).

    Mvh
    Hifinörden
     
    • Laddar…
  7. U
    Medlem · Nivå 8
  8. U
    Medlem · Nivå 8
    Gå på ljukällan är som sagts ovan A och O. Jag tänker att grannen kan ha ett ansvar för det också. Speciellt om utrustningen är felmonterad alt har börjat bvibrera pga den är utsliten.
     
  9. D
    Medlem Nivå 5
    Jag får prata med dem och se hur vi ska lösa det. Har ju en likadan FTX så kan prova med den först.
     
  10. U
    Medlem · Nivå 8
    Låter vettigt. En kraftigt vibrerande fläkt är ett fel imo.
     
    • Laddar…
  11. S
    Medlem Nivå 5
    Björn Melander beskriver problemet bra tycker jag. Jag vill dock tillägga att det är lönlöst att försöka bygga bort lågfrekventa vibrationer. Det enda rimliga är att ta hand om dem vid källan. Gummibussningar mellan vägg och aggregat som sitter i befintliga hål är ju absolut enklast och billigast. Därefter ett golvstativ som givetvis också måste ha bra gummidämpningar. Allra bäst är givetvis att balansera fläktarna, men jag har ingen aning om hur man gör rent praktiskt.

    Visst kan de hjälpa lite med fler lager gips mm, men bara marginellt. Du verkar visserligen ha upptäckt det själv genom ett praktiskt experiment.
     
    • Laddar…
  12. U
    Medlem · Nivå 8
    Har för mig att man ska inte ha flera vibrationsdämpare i serie. Bäst tas även vibrationer upp vid källan. Därför sätter man motorn/kompressorn på gummifötter. Därefter skall det vara stumt montage.
     
    • Laddar…
  13. Björn Melander
    Verktygstokig · Nivå 16
    Principen är att tillföra så mycket massa som möjligt i såväl den komponent som vibrerar som i själva upplaget. Frikopplingen gör man sedan med en isolator, tex sylomer, som är dimensionerad mot egenvikten. Just detta är viktigt för att isolatorn ska kunna jobba inom sitt dynamiska område och inte kortsluta.
     
  14. HBerggren
    Medlem Nivå 2
    Renovera dina fläktar med nya lager och någon nördig form av balansering. Sedan när du är nöjd knackar du på och byter grannens fläktar med dina nyrenoverade och ser hur det blir. Mja, renovera grannens innan du sätter in de hos dig.

    Testa sen utveckla ny upphängning som du var inne på. Det kan ju även bli ljud av ventilationsbuller även om fläktarna är i gott skick. Mer ljuddämpare kan vara lösningen där om ljudet kommer från "självvibrerande" stumma ventilationsrör.
     
    • Laddar…
  15. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Det bör bli stor skillnad att gå från väggmontage till stående på plattan.

    Vägghängd LLVP bullrar/vibrerar mer än vad en stående på ben gör t ex. Även när den är nyinstallerad med tillhörande gummibussningar.

    Har själv skruvat upp ett vattenfilter på konsoler på en regel/gipsvägg. Bullrar som tusan när pumpen fyller upp hydroforen.
     
    • Laddar…