Har tänkt att byta fasad på mitt hus från 1902 och ska självklart byta ut spånet i väggarna till ny isolering. Idag är det typ 100mm isolering, finns det några risker med att isolera med för tjock isolering. Har tänkt att köra med diffusionsöppen isolering, förmodligen hampa. Vilken tjocklek på isoleringen rekommenderar

Hej och välkommen till Byggahus!
Jag ser inga risker att utvändigt tilläggsisolera 1 dm, en massa jobb och kostnader är naturligt att det blir.
Överväg alternativet 80mm västkustskiva utvändigt. Önskas ytterligare bättre isolerade väggar kan du komplettera din befintliga isolering invändigt med ett installationsskikt på 45mm

F fribygg skrev:
Hej och välkommen till Byggahus!
Jag ser inga risker att utvändigt tilläggsisolera 1 dm, en massa jobb och kostnader är naturligt att det blir.
Överväg alternativet 80mm västkustskiva utvändigt. Önskas ytterligare bättre isolerade väggar kan du komplettera din befintliga isolering invändigt med ett installationsskikt på 45mm
Tusen tack!
Jag har inte tänkt att isolera invändigt något då jag vill bevara original pärlsponten. Hur tjock isolering skulle det rekommenderas att jag sätter in. Har tänkt att bygga på reglarna utåt så att det får plats med tjockare isolering. Är 195mm för mycket?

Microkatten
Det brukar finnas praktiska och estetiska begränsningar hur mycket tilläggsisolering på utsidan som är lämpligt. För ett tidsenligt utseende vill man inte att väggen otraditionellt sticker ut över grunden, fönster kan behöva flyttas ut och takfötter utstick sätter begränsningar på isoleringens tjocklek.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Hannes Björnstolpe Hannes Björnstolpe skrev:
Tusen tack!
Jag har inte tänkt att isolera invändigt något då jag vill bevara original pärlsponten. Hur tjock isolering skulle det rekommenderas att jag sätter in. Har tänkt att bygga på reglarna utåt så att det får plats med tjockare isolering. Är 195mm för mycket?
195mm modern isolering utanpå dina 100mm spån är inte för mycket, dock medför ju utvändig isolering att väggen blir tjockare och då behöver du byta eller fixa taket och flytta ut eller byta fönster och dörrar.

Microkatten Microkatten skrev:
Det brukar finnas praktiska och estetiska begränsningar hur mycket tilläggsisolering på utsidan som är lämpligt. För ett tidsenligt utseende vill man inte att väggen otraditionellt sticker ut över grunden, fönster kan behöva flyttas ut och takfötter utstick sätter begränsningar på isoleringens tjocklek.
Fönster och dörrar kommer jag att flytta ut med nya fasaden, taket har jag tänkt att låta vara då jag tror det kommer se bra ut ändå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.