Har ett tvåvåningshus med källare från 1943. När det blåser rejält på hösten är det inte ovanligt att temperaturen droppar två grader inomhus. Det är varmt som bara den på sommaren och vi får bränna på ordentligt på vintern för att hålla temperaturen uppe.

Ytterväggarna är konstruerade enligt nedanstående bilder. Stående lockpanel som fasad. Vid en håltagning på ett annat ställe såg vi att man har "drevat" med lingarn mellan varje stolpe/stock.

Grannarna längs med gatan har identiska hus och några har isolerat invändigt medan andra har gjort det utvändigt. För mig är det första tyvärr uteslutet och jag fick vid ett tillfälle bannor efter mig när jag nämnde att jag funderade på att isolera samtligt som jag byter fasad.

Är det så illa att isolera dessa typer av hus utvändigt? Hur görs det annars på bästa sätt? Stående lockpanel är tanken för att behålla originaluttryck när jag ska byta fasad och fönster.

IMG20260504203934.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG20260504204124.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

F Farfalle skrev:
Har ett tvåvåningshus med källare från 1943. När det blåser rejält på hösten är det inte ovanligt att temperaturen droppar två grader inomhus. Det är varmt som bara den på sommaren och vi får bränna på ordentligt på vintern för att hålla temperaturen uppe.

Ytterväggarna är konstruerade enligt nedanstående bilder. Stående lockpanel som fasad. Vid en håltagning på ett annat ställe såg vi att man har "drevat" med lingarn mellan varje stolpe/stock.

Grannarna längs med gatan har identiska hus och några har isolerat invändigt medan andra har gjort det utvändigt. För mig är det första tyvärr uteslutet och jag fick vid ett tillfälle bannor efter mig när jag nämnde att jag funderade på att isolera samtligt som jag byter fasad.

Är det så illa att isolera dessa typer av hus utvändigt? Hur görs det annars på bästa sätt? Stående lockpanel är tanken för att behålla originaluttryck när jag ska byta fasad och fönster.

[bild]

[bild]
Det är inte konstigt att ni har problem att hålla värmen. Dessa hur byggdes långt innan oljekriser och när man accepterade betydligt lägre temperaturer inomhus än vad vi gör idag.
Det är klart att man kan isolera ett sådant hus utifrån.
Det gäller dock att fundera ut hur man gör vid takfot och fönster/dörrar. Måste man förlänga takfoten och /eller flytta ut fönster och dörrar för att få en bra lösning.

Tack.

Flytta ut fönster/dörrar var med i beräkningen men takfot var en tankeställare. Finns det någon rekommendation på tjocklek på isolering?

Det som gnälldes på var att utvändig isolering skulle leda till fuktskador och det ena med det andra som jag knappt kommer ihåg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.