Oldboy Oldboy skrev:
Nej, på utsidan precis som jag skrev. TS vill ju ha timret synligt på insidan så där kan inget sättas.
En timmerstock isolerar ju högst måttligt jämfört med mineralull så med 10 cm mineralull så kommer ångbromsen ändå att sitta tillräckligt på den varma sidan.

Om det endast ska tilläggsisoleras 45 mm så blir det lite besvärligare och då håller jag på Heimlagas förslag/rekommendation.
En bra driven timra isolerar bättre än beräkningsmodellerna säger. Det vet alla vi som bor i gamla timmerhus utan tilläggsisolering. Fysikexperterna grälar så stickorna strittar om det här. Av någon orsak simulerar inte U-värdesberäkningarna verkligheten mätt i uppvärmningsbehov.

Jag skulle säga att ditt förslag motsvarar ungefär att ha fuktbromsen innanför en 75mm isolering och korsskålning på insidan av en 100mm isolerad regelstomme. Vilket är helt fullkomligt fel fukttekniskt sett.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Hej.
Jag skulle om möjligt lagt isoleringen på insidan och jobbat med en öppen konstruktion utan vindpapp eller folie. Vill man göra med modernt så är det enligt bilden under.

Du skall sen inte ha övertryck i huset, utan undertryck. Så som skrevs ovan, ingen fukt skall pressar ut. Det är helt fel.

• Isolerad väggkonstruktion med komponenter markerade: plankor, fuktspärr, isolering, isoleringsbalkar, vindskydd och beklädnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Biggle Biggle skrev:
Hej.
Jag skulle om möjligt lagt isoleringen på insidan och jobbat med en öppen konstruktion utan vindpapp eller folie. Vill man göra med modernt så är det enligt bilden under.

Du skall sen inte ha övertryck i huset, utan undertryck. Så som skrevs ovan, ingen fukt skall pressar ut. Det är helt fel.
Men en mer ekologisk variant är denna:

• Illustration av blockvägg med utvändig isolering, inkluderar timmer, träfiberisolering, träfiber underlagsskiva, utvändig luftspalt och fasadbeklädnad.
    Skapa konto
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Biggle Biggle skrev:
Men en mer ekologisk variant är denna:
Men den bästa lösningen är utan tvekan denna. Få material. Enkel konstruktion. Billig. Bäst fukthantering. Allt går att göra själv utan ställningar mm. Lerputs går att få i alla tänkbara färger. Vacker yta. :)

2 mm finputs, sen 2.5 cm grovputs med armeringsnät, sen typ 15cm träfiberskivor, sen timmer.. klart.

• Blockväggsdiagram visar lager av lerputs, träfiberisolering och timmer, med text "Blockvägg med invändig isolering".
    Skapa konto
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Att tilläggsisolera mer än 5 cm på insidan brukar leda till kondens på insidan av timmerväggen. Välkänd sak i renoveringsbranschen.

Timmerhus blir normalt inte så täta att man kan hålla på och trycksätta dem på konstgjord väg. Undertryck inne betyder kalldrag och övertryck inne betyder att den sköna värmen läcker ut.

Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Att tilläggsisolera mer än 5 cm på insidan brukar leda till kondens på insidan av timmerväggen. Välkänd sak i renoveringsbranschen.
Hej.
Jag håller inte med. Det blir inte kondens om isoleringsmaterialet har samma kapacitet och densitet att förflytta fukt som trästommen. Då skiljer sig inte väggen och isoleringen temperatur åt, vilket skulle vara en förutsättning för avsättning av fukt och kondens.

Träfiberisolering till exempel kan man absolut ha tjockare än 5 cm. Liksom lättlera och flera andra regenerativa material.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Biggle Biggle skrev:
Hej.
Jag håller inte med. Det blir inte kondens om isoleringsmaterialet har samma kapacitet och densitet att förflytta fukt som trästommen. Då skiljer sig inte väggen och isoleringen temperatur åt, vilket skulle vara en förutsättning för avsättning av fukt och kondens.

Träfiberisolering till exempel kan man absolut ha tjockare än 5 cm. Liksom lättlera och flera andra regenerativa material.
Du skriver det själv men du tycks inte helt förstå det du skriver.

Nu förklarar jag varför det blir problem när man har för mycket tilläggsisolering på insidan:

-I princip alla isoleringsmaterial har bättre isoleringsvärde än trä. Är du med så långt?
-Det innebär att träet i stockväggen kommer att bli kallare än isoleringen innanför. Är du med så långt?

-Fukt i gasform rör sig lättare genom ett ullformigt isoleringsmaterial än genom solitt trä. Själva isolerförmågan uppstår ju genom hög andel luft i materialet och de isolermaterialen som vi talar om här har alla öppna porer och det innebär att fukten rör sig nästan obehindrat i ångform i isoleringen. Är du fortfarande med?
-Därför kommer fukt i ångform på sin väg ut genom isoleringen att möta det kallare tätare timret. Där fukten kondenserar. Och plötsligt ser vi varför din slutsats är felaktig.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Det är därför alla hus ska vara täta på insidan och ha ventilation. Det har man vetat i flera hundra år.

useless useless skrev:
Det är därför alla hus ska vara täta på insidan och ha ventilation. Det har man vetat i flera hundra år.
Nu råkar det vara så att det är i princip omöjligt att få en tät insida att verkligen bli tät i ett gammalt timmerhus med mellanväggar och mellantaksbjälkar och allt som är ihoptimrat med ytterväggarna.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Du skriver det själv men du tycks inte helt förstå det du skriver.

Nu förklarar jag varför det blir problem när man har för mycket tilläggsisolering på insidan:

-I princip alla isoleringsmaterial har bättre isoleringsvärde än trä. Är du med så långt?
-Det innebär att träet i stockväggen kommer att bli kallare än isoleringen innanför. Är du med så långt?

-Fukt i gasform rör sig lättare genom ett ullformigt isoleringsmaterial än genom solitt trä. Själva isolerförmågan uppstår ju genom hög andel luft i materialet och de isolermaterialen som vi talar om här har alla öppna porer och det innebär att fukten rör sig nästan obehindrat i ångform i isoleringen. Är du fortfarande med?
-Därför kommer fukt i ångform på sin väg ut genom isoleringen att möta det kallare tätare timret. Där fukten kondenserar. Och plötsligt ser vi varför din slutsats är felaktig.
jag är med, tack för att du är så tydlig. jag håller med om principen, dock är det fortfarande vanligt att isolera en timmerstomme invändigt, även om utvändig isolering är att föredra, vilket ju också är det som han vill göra.

Med erfarenhet av renoveringar av just timmerhus i mellersta europa så har jag sett många hus som på grund av att fasaden är skyddsklassad isoleras invändigt utan problem.

Hemligheten där är som sagt att ha ett material som kan samverka, buffra och transportera fukt liksom trästommen. Förslagsvis lättlera (lera blandat med halm), eller träfiberplattor direkt mot fasaden. Det blir ingen kondens när fukten kan vandra igenom samtliga material. Även Sverige har isolerat och tätat med just regenerativa material i hundratals år.

Oavsätt, så kanske den här diskutionen e lite irrelevant, då han skall isolera utvändigt.

Ber om ursäkt om tråden spårade ur lite.

Med vänliga hälsningar.!

Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Biggle Biggle skrev:
jag är med, tack för att du är så tydlig. jag håller med om principen, dock är det fortfarande vanligt att isolera en timmerstomme invändigt, även om utvändig isolering är att föredra, vilket ju också är det som han vill göra.

Med erfarenhet av renoveringar av just timmerhus i mellersta europa så har jag sett många hus som på grund av att fasaden är skyddsklassad isoleras invändigt utan problem.

Hemligheten där är som sagt att ha ett material som kan samverka med trästommen. Förslagsvis lättlera (lera blandat med halm), eller träfiberplattor direkt mot fasaden. Det blir ingen kondens när fukten kan vandra igenom samtliga material. Även Sverige har isolerat och tätat med just regenerativa material i hundratals år.

Oavsätt, så kanske den här diskutionen e lite irrelevant, då han skall isolera utvändigt.

Ber om ursäkt om tråden spårade ur lite.

Med vänliga hälsningar.!
Det är helt andra förhållanden i Tyskland och Schweitz. Jag såg att det var lösningar därifrån som du presenterade. Den där dubbelsponten mellan stockarna förekommer traditionellt bara i Alperna såvitt jag vet. Från Bayern till Schweitz.
-Dels är bergsklimatet i Alperna torrare så det blir mindre fuktmängder som hinner samlas
-Dels är deras köldknäppar korta. Det hinner inte samlas så mycket kondens på tre-fyra veckor.
-När köldknäppen är över och temperaturen stiger litet och solen skiner blir hela dalen som en virkestork som suger fukten ur allt trä. Samma fenomen finns i vissa dalar i Norge. Mest känt i Setesdal där timmerhusen håller för evigt och fuktproblem lär vara ovanliga. Just för att allting torkar snabbt när temperaturen börjar stiga.

Det här illustrerar väl varför man skall akta sig för att importera typlösningar utan att i grunden förstå dem.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Nu råkar det vara så att det är i princip omöjligt att få en tät insida att verkligen bli tät i ett gammalt timmerhus med mellanväggar och mellantaksbjälkar och allt som är ihoptimrat med ytterväggarna.
Nej, men ambitionen ska vara att få det lufttätt. Det är ju därför man lerklinar, drevar, spänner papp, etc.
Jag vet att du har koll på det hela, men det är många som inte har det. Många nykomlingar i byggnadsvårdsgamet verkar tro att man ska sträva efter att luften kan passera rakt igenom väggarna. De tror att det är så huset "andas".

Redigerat:
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, men ambitionen ska vara att få det lufttätt. Det är ju därför man lerklinar, drevar, spånner papp, etc.
Jag vet att du har koll på det hela, men det är många som inte har det. Många nykomlingar i byggnadsvårdsgamet verkar tro att man ska sträva efter att luften kan passera rakt igenom väggarna. De tror att det är så huset "andas".
Där har du en poäng.

Allt detta prat om tät stomme gör ont i mig, jag har mängder med drevarbete kvar, det är många meter kvar att banka in lindrev. Kampen mot småfåglarna fortsätter 💪

Norrtull Norrtull skrev:
Allt detta prat om tät stomme gör ont i mig, jag har mängder med drevarbete kvar, det är många meter kvar att banka in lindrev. Kampen mot småfåglarna fortsätter 💪
Vi lerklinade invändigt för att få det lite mer dragfritt, och isolerade med stampad lättlera på bottenplan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.