3 346 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Isolera taket utvändigt
Mitt tak behöver bytas omgående då pappen är helt slut och det droppar in på vinden på flera ställen. Istället för att bara byta allt och få det som förut har jag lust att isolera taket utvändigt för att kunna utnyttja vinden till annat än förvaring.
Jag behöver byta en hel del virke som är riktigt dåligt, framför allt vid takfötterna. Lite svårt att se tjockleken på virket men lyckades hitta ett kvisthål och det verkar som det är 28 mm, lite grövre än dagens råspont m.a.o.
Min tanke var att riva all gammal läkt och papp, lappa taket med passande 28 mm-virke, sen
plast
regla och isolera i två lager
råspont
underlagsduk
läkt
pannor
Ungefär som här, bortsett från min lagning då...
Skulle det funka?
Jag behöver byta en hel del virke som är riktigt dåligt, framför allt vid takfötterna. Lite svårt att se tjockleken på virket men lyckades hitta ett kvisthål och det verkar som det är 28 mm, lite grövre än dagens råspont m.a.o.
Min tanke var att riva all gammal läkt och papp, lappa taket med passande 28 mm-virke, sen
plast
råspont
underlagsduk
läkt
pannor
Skulle det funka?
Ja om Paroc har gjort en video på det hela lär det funka.Lindgrenski skrev:
Mitt tak behöver bytas omgående då pappen är helt slut och det droppar in på vinden på flera ställen. Istället för att bara byta allt och få det som förut har jag lust att isolera taket utvändigt för att kunna utnyttja vinden till annat än förvaring.
plast
råspont
underlagsduk
läkt
pannor
[media]
Skulle det funka?
Här kan du läsa mer om sådana isoleringar https://www.paroc.se/losningar/byggisolering/laglutande-tak/renovering-och-tillaggsisolering
Intressant. Svårt att läsa mig till allt där, framför allt saker som dimensionering. Jag hade tänkt köra med 95+145 mm men det kanske måste till grövre dimensioner? Ska man tänka samma dimensioner som takstolar när man bygger hus? Nuvarande takstolar är 60x180 mm.
Du behöver väl bara tänka tjockleken på den isolering du vill ha. Du kommer inte få ökad bärighet i taket. Principen att de korslägger reglarna är för att få bort köldbryggorLindgrenski skrev:
Normalt har man plast, isolering, luftspalt, spånt, läkt, pannor. Så den ordningen bör du ha utanför det befintliga spånten. Eller så kör man utan luftspalt med diffensionöppen duk, isolering, spånt, läkt, pannor. Vet ej om den funkar direkt på den gamla virket. Borde gå att läsa sig till på isovers hemsida. Den heter vario extra.Lindgrenski skrev:
Paroc skriver ju "Inga luftspalter får bildas mellan tilläggsisoleringen och det gamla taket."T Tompafix skrev:Normalt har man plast, isolering, luftspalt, spånt, läkt, pannor. Så den ordningen bör du ha utanför det befintliga spånten. Eller så kör man utan luftspalt med diffensionöppen duk, isolering, spånt, läkt, pannor. Vet ej om den funkar direkt på den gamla virket. Borde gå att läsa sig till på isovers hemsida. Den heter vario extra.
Ja ser det. Men det gäller väl redan isolede tak. Har bara använt isovers och de kör dessa lösningarLindgrenski skrev:
https://www.isover.se/applications/snedtak
Nej ingen ser ut som din, men principen hur du ska bygga. Vilken ordning de olika lagerna ska vara.
Har jag förstått rätt om du vill göra om vinden till ett varmt rum? Ska takstolarna vara synliga från insidan så man ser det gamla underlagstaket?
Har jag förstått rätt om du vill göra om vinden till ett varmt rum? Ska takstolarna vara synliga från insidan så man ser det gamla underlagstaket?
Jag kommer nog inte isolera inifrån nånting åtminstone.T Tompafix skrev:
Klicka här för att svara