Hej,

jag ska ändra lite på ventilationssystemet hemma. Från övre badrummet går nu ett frånluftrör med fläkt till ett centralrör i bjälklaget som tidigare gick till FTX innan jag rev ut det. Nu vill jag leda frånluften från badrummet direkt ut. Nu går röret genom ett halftvarm sidorum och därifrån vill jag dra ett nytt rör genom den isolerade väggen till kattvinden och sedan rakt ut genom ytterpanelen. Kattvinden är alltså oisolerad.
Eftersom badrumsluften brukar vara varmare än luften i kattvinden finns väl ingen risk för kondens på rörets utsida. Då behöver jag väl inte isolera det? Tycker ni att jag ska lägga ett fall i ventröret, utåt mot utsida?

Precis som du skriver så får du ingen kondens på rörets utsida. Däremot får du det på insidan. Det kan då rinna tillbaka ner i badrummet/ventilen, el ut, och/el läcka i skarvar.

Badrumsventilationsrör bör därför vara isolerade.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Tack för svaret. Röre kommer från ett frånluftsdon i badrummet, går sedan vertikalt ned en meter, sedan ska det vinklas ut genom kattvinden. Det skulla nog inte gå att vattnet rinner tillbaka.
Nu är rören inte heller isolerade.
Är det ett grovt fel som kommer orsaka anmärkningar vid framtida överlåtelsebesiktningar?

Även om inte kondensvattnet "rinner tillbaka" in i badrummet så skall det ju ta vägen någonstans.
Till exempel läcka ut genom skarvar, eller orsaka genomrostning på röret.

Så isolering är, som Oldboy skriver, önskvärd.

För övrigt brukar inte installationer (el, vatten, avlopp och ventilation) ingå i överlåtelsebesiktningen.

OK, och vad tar man som isolering? Det gamla fina asbesten finns ju ju inte kvar (det var ett skämt!!)!

Asbest i sig isolerar nog inget vidare och är numera förbjudet.
Nej, använd gullfiber (Isover) eller mineralfiber (Rockwool).

T ex byggmatta med papp på och ståltråd el hönsnät för att hålla det på plats.
Byggmattan får ca halva tjockleken när den är monterad.
Dubbla lager med 5 cm tjock matta är lättare att lägga än ett lager 10 cm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.