Hej,
Nybliven husägare och min första tråd på byggahus. Vi bor i en "skokartong" från 40-talet, 1-plan och källare med självdrag.
Jag har rivit upp vårt tak i gäst-WC då jag misstänkte (med all rätt) fukt i taket. Se bild nedan.
Jag har varit uppe på kallvinden (som är direkt ovanför) och ser att frånluftskanalen som går in i murstocken är oisolerad. Jag märkte då inte av någon fukt under isoleringen men ska upp dit igen för att kika (visste då inte omfattningen av skadan). Jag kunde inte se något läckage från taket.
Som ni ser kvarstår viss rivning, förhoppningsvis har det inte tagit sig till hallen intill. Min teori är att det är kondens som vandrar ner längs med frånluftskanalen. Det stod en hink (!) precis innan 90 graders böjen nedborrad i isoleringen, med någon gammal papp i uppstickandes mot röret. I stunden tänkte jag att hinken fungerade som stöd/distans men nu slår det mig att pappskivan ev. är tänkt att fånga kondens och ledas ner i hinken(!?).
Min fundering är om det räcker att låta detta torka och kondensisolera ventilationen på kallvinden? Tänker om jag även i samma veva ska isolera luftningen. Det finns ingen skorstenshuv och jag funderar även på att installera mekanisk frånluft på skorstenen framöver.
Tack på förhand.
Nybliven husägare och min första tråd på byggahus. Vi bor i en "skokartong" från 40-talet, 1-plan och källare med självdrag.
Jag har rivit upp vårt tak i gäst-WC då jag misstänkte (med all rätt) fukt i taket. Se bild nedan.
Jag har varit uppe på kallvinden (som är direkt ovanför) och ser att frånluftskanalen som går in i murstocken är oisolerad. Jag märkte då inte av någon fukt under isoleringen men ska upp dit igen för att kika (visste då inte omfattningen av skadan). Jag kunde inte se något läckage från taket.
Som ni ser kvarstår viss rivning, förhoppningsvis har det inte tagit sig till hallen intill. Min teori är att det är kondens som vandrar ner längs med frånluftskanalen. Det stod en hink (!) precis innan 90 graders böjen nedborrad i isoleringen, med någon gammal papp i uppstickandes mot röret. I stunden tänkte jag att hinken fungerade som stöd/distans men nu slår det mig att pappskivan ev. är tänkt att fånga kondens och ledas ner i hinken(!?).
Min fundering är om det räcker att låta detta torka och kondensisolera ventilationen på kallvinden? Tänker om jag även i samma veva ska isolera luftningen. Det finns ingen skorstenshuv och jag funderar även på att installera mekanisk frånluft på skorstenen framöver.
Tack på förhand.
Ser mer ut som vatten har sökt sig via avluftningen. I böjen på det svarta röret så har det runnit ner på ventröret och vidare ner. Om vent röret hade haft kodens utanpå så borde pappen ovanpå isoleringen ha tecken på att de blivit blött.J jgm200 skrev:Hej,
Tack på förhand.
Jag skulle ha kollat genomföringar och tätningar runt röret på taket. Misstänker att de följer murstocken, där brukar det vara rätt vanligt att det läker igenom och sen följer murstocken ner. Eller i ditt fall avluftningen.
Sen är det absolut inte fel att skaffa en riktig skorstenshuv.
Det är inte heller fel att isolera ventilationsröret så att inte den varma luften blir nedkyld på vinden och blir kondens som sen rinner tillbaka i röret ner.
Tack för svar! Det har du såklart helt rätt i. Förhoppningsvis är det gammalt läckage, då taket byttes för 8 år sedan. Men jag får kolla på taket och även se hur det är nedtill. Gällande ventilationsröret så var det hål undertill, precis innan böjen ned mot badrummet. Hinken som var nedtryckt och dold i isoleringen var till för att fånga upp men har rostat. Hade såklart föredragit att föregående ägare tänkt ut en mer långsiktig och säker lösning..S svebbe skrev:Ser mer ut som vatten har sökt sig via avluftningen. I böjen på det svarta röret så har det runnit ner på ventröret och vidare ner. Om vent röret hade haft kodens utanpå så borde pappen ovanpå isoleringen ha tecken på att de blivit blött.
Jag skulle ha kollat genomföringar och tätningar runt röret på taket. Misstänker att de följer murstocken, där brukar det vara rätt vanligt att det läker igenom och sen följer murstocken ner. Eller i ditt fall avluftningen.
Sen är det absolut inte fel att skaffa en riktig skorstenshuv.
Det är inte heller fel att isolera ventilationsröret så att inte den varma luften blir nedkyld på vinden och blir kondens som sen rinner tillbaka i röret ner.
Tänker mig följande åtgärder:
* Kolla tak efter läckage kring avluftning. Ev. lagning
* Byta ut trasig ventilation
* Isolera ventilation
* Sätt på skorstenshuv
Åtgärder jag är mer osäker kring:
* Låta råspont torka och säkerställ med fuktmätare att det är torrt och sedan på med gips undertill.
* Räcker det att det torkar från undervåningen? Eller behöver jag flytta på all isolering (träflis) och riva bort tjärrpappen mellan råspont och isolering för att låta torka?
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Om råsponten fortfarande är fuktig så är det något som tillför fukt. Kontrollera som sagt tak men även att det är en hatt/huv på ventilationsröret. Så det inte regnar in där och ut genom skadan. Gäller att få kontroll på fukten.J jgm200 skrev:Tack för svar! Det har du såklart helt rätt i. Förhoppningsvis är det gammalt läckage, då taket byttes för 8 år sedan. Men jag får kolla på taket och även se hur det är nedtill. Gällande ventilationsröret så var det hål undertill, precis innan böjen ned mot badrummet. Hinken som var nedtryckt och dold i isoleringen var till för att fånga upp men har rostat. Hade såklart föredragit att föregående ägare tänkt ut en mer långsiktig och säker lösning..
Tänker mig följande åtgärder:
* Kolla tak efter läckage kring avluftning. Ev. lagning
* Byta ut trasig ventilation
* Isolera ventilation
* Sätt på skorstenshuv
Åtgärder jag är mer osäker kring:
* Låta råspont torka och säkerställ med fuktmätare att det är torrt och sedan på med gips undertill.
* Räcker det att det torkar från undervåningen? Eller behöver jag flytta på all isolering (träflis) och riva bort tjärrpappen mellan råspont och isolering för att låta torka?
Jag skulle tagit undan träflis i ett område där det runnit ner vatten, mest för att se hur det ser ut där under. Så det inte är någon bjälke också som blivit rötskadad men även se hur råsponten ser ut. Kan ju även vara bra att få bort den blöta träflisen. Använd skyddsmask, kan vara massa skit I flisen, råttbajs och annat.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden