Hej!
Ny på sidan. Har planer på att isolera en kallvind i sommarstugan. Plåttak, vindskyddspapp och sedan träspont spikat på snedställda takbalkar. Huset närmar sig 90 år.

Hur gör jag för att minimera risk för fuktskador?
Är det möjligt att fästa masonit i bjälkarna och sedan bygga på med innerväggar innanför detta? Hur gör jag med fuktspärr?
/ Henrik

• Vind med snedställda takbalkar, kartonger, träpaneler och mattor. Förberedelse för isolering av kallvind i sommarstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Henke2218 skrev:
Hej!
Ny på sidan. Har planer på att isolera en kallvind i sommarstugan. Plåttak, vindskyddspapp och sedan träspont spikat på snedställda takbalkar. Huset närmar sig 90 år.

Hur gör jag för att minimera risk för fuktskador?
Är det möjligt att fästa masonit i bjälkarna och sedan bygga på med innerväggar innanför detta? Hur gör jag med fuktspärr?
/ Henrik
Generell konstruktion utifrån och in är: Ytskikt (plåt, papp, tegel osv), underlagspapp, råspont, luftspalt, vindpapp/masonit, isolering, ångbroms/ångspärr och sen innertak (iblan med ett installationsskikt, men för gamla hur är detta sällan parktiskt då det bygger ned taket).

https://www.traguiden.se/konstrukti...derlag-av-trapanel/spantak/varmeisolerat-tak/

I ditt fall skulle jag först ha kollat hur du kan få cirkulation i luftspalten (nere vid takfoten är där man har en öppnign med nät vanligtvis), och sedan satt läkt för att bygga upp för den (25-28mm borde räcka) och sen typ masonit, isolering, ångbroms (inte spärr om det är ett gammalt hus), och sen innertaket.

• Gilla
Henke2218
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.