Hej!
Ny på sidan. Har planer på att isolera en kallvind i sommarstugan. Plåttak, vindskyddspapp och sedan träspont spikat på snedställda takbalkar. Huset närmar sig 90 år.
Hur gör jag för att minimera risk för fuktskador?
Är det möjligt att fästa masonit i bjälkarna och sedan bygga på med innerväggar innanför detta? Hur gör jag med fuktspärr?
/ Henrik
Hej!
Ny på sidan. Har planer på att isolera en kallvind i sommarstugan. Plåttak, vindskyddspapp och sedan träspont spikat på snedställda takbalkar. Huset närmar sig 90 år.
Hur gör jag för att minimera risk för fuktskador?
Är det möjligt att fästa masonit i bjälkarna och sedan bygga på med innerväggar innanför detta? Hur gör jag med fuktspärr?
/ Henrik
Generell konstruktion utifrån och in är: Ytskikt (plåt, papp, tegel osv), underlagspapp, råspont, luftspalt, vindpapp/masonit, isolering, ångbroms/ångspärr och sen innertak (iblan med ett installationsskikt, men för gamla hur är detta sällan parktiskt då det bygger ned taket).
I ditt fall skulle jag först ha kollat hur du kan få cirkulation i luftspalten (nere vid takfoten är där man har en öppnign med nät vanligtvis), och sedan satt läkt för att bygga upp för den (25-28mm borde räcka) och sen typ masonit, isolering, ångbroms (inte spärr om det är ett gammalt hus), och sen innertaket.
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.