7 145 läst ·
9 svar
7k läst
9 svar
Isolera källarväggar, ej dränering
Ska gräva upp och isolera de oisolerade källarväggarna nu i vår. Funderar på val av cellplast samt tjocklek. Ovan mark sitter 100mm XPS, och ovan grundmur ca.150mm timmer + 170mm cellulosa. Under mark kan man sätta hur tjockt som helst, men hur resonerar man för att få ungefär likvärdig isolering?!? (Källarväggarna är murade med 25cm betonghålsten) Temperaturen svänger ju inte direkt likadant under som ovan mark. Som det är nu så kör jag inte ut nån värme alls på värmesystemet från ca. -5grC ute vilket resulterar i en rätt kall källare.
Kan såklart köra ut värme i bara källaren, vilket jag gör hela sommaren, men jag vill inte göra det! Alltså, vill ha råd ang. tjocklek!
Val av typ, EPS eller XPS? Ser att EPS används som regel under platta på mark, men att den absorberar mer vatten. Kan man kompensera tjockleken lite och få samma resultat som med XPS, men ändå göra det billigare?!? Var skulle ni ha använt?
Jag kommer inte att dränera p.g.a. att källaren bor fint inbäddad i sand, jag kommer bara att limma cellplasten med fogskum direkt på källarmuren. Grävdjupet blir ca. 1,5m.
Val av typ, EPS eller XPS? Ser att EPS används som regel under platta på mark, men att den absorberar mer vatten. Kan man kompensera tjockleken lite och få samma resultat som med XPS, men ändå göra det billigare?!? Var skulle ni ha använt?
Jag kommer inte att dränera p.g.a. att källaren bor fint inbäddad i sand, jag kommer bara att limma cellplasten med fogskum direkt på källarmuren. Grävdjupet blir ca. 1,5m.
Någon som har åsikter om val av cellplast?
Har pris på 70kr/kvm för "vanlig" frigolit (Jackopor® EPS 60, falsad) i måtten 1200x2400x150. Det blir ungefär det dubbla för XPS men då kanske 100mm istället. Försäljaren rekommenderar såklart XPS, vad säger ni? Såg på jackopor källarväggsskiva är av vanlig EPS, men då med spår för dränering.
Har pris på 70kr/kvm för "vanlig" frigolit (Jackopor® EPS 60, falsad) i måtten 1200x2400x150. Det blir ungefär det dubbla för XPS men då kanske 100mm istället. Försäljaren rekommenderar såklart XPS, vad säger ni? Såg på jackopor källarväggsskiva är av vanlig EPS, men då med spår för dränering.
Jag skulle använda en diffusionsöppen cellplast som både dränerar och isolerar typ Ignucell eller Isodrän. då får du en torr och varm grundmur!
Med en tät cellplast förblir grundmuren fuktig då den utåtriktade fuktvandringen förhindras.
Med en tät cellplast förblir grundmuren fuktig då den utåtriktade fuktvandringen förhindras.
Det finns ingen anledning med några fuktåtgärder hos mig då marken består av sand, dessutom grov sådan. D.v.s. platon eller isodrän är helt bortkastat.
Förresten, gör det nåt om fukt vandrar utåt i väggen? Det är betonghålsten, och den tål ju vatten.
Mina källarväggar är sedvanligt asfaltmålade och garanterat ej diffusionsöppna i nuläget. Det har varit så i ca. 50 år och besiktningsmannen sa att han aldrig mätt torrare källarväggar. Det är målat för typ 30 år sen och inte en färgflaga borta.
Någon som har åsikter kring vanlig cellplast mot den dyrare extruderade, homogena varianten?
Det lutar åt 150mm vanlig.
Förresten, gör det nåt om fukt vandrar utåt i väggen? Det är betonghålsten, och den tål ju vatten.
Mina källarväggar är sedvanligt asfaltmålade och garanterat ej diffusionsöppna i nuläget. Det har varit så i ca. 50 år och besiktningsmannen sa att han aldrig mätt torrare källarväggar. Det är målat för typ 30 år sen och inte en färgflaga borta.
Någon som har åsikter kring vanlig cellplast mot den dyrare extruderade, homogena varianten?
Det lutar åt 150mm vanlig.
Betonghålsten tål vatten sisådär. Jag bor i en kåk med betonghålsten i grunden. Den var ganska hårt åtgången i grunden under marken, särskilt i hörnorna där regnvatten kommit ut från stuprören. De stenarna var helt söndervittrade. Jag förespråkar isodrän eller liknande om man vill isolera. Då kommer vattnet igenom och temperaturen i källaren blir lättare att höja.
Då du har ett tätt fungerande asfaltsskikt på utsidan så skulle jag välja att limma vanlig eps direkt på som du tänkt. Att fukten skulle vandra innefrån ut är nog en skröna. Isåfall skulle dina väggar vara genomfuktiga på insidan, men de är ju helt torra !! Ev rulla på en byggmax el biltema platon utanpå allt. Varför inte vända slätsidan mot epsen! då hindrar man fukt o väta att nå epsen. Lite okonventionellt , men jag tror att den bästa fuktskyddet fås genom att ha en helt tät utsida. väggarna torkar bra inåt. Det har fungerat bra sedan man började med asfalt.. ..
Klicka här för att svara