910 läst ·
4 svar
910 läst
4 svar
Isolera källarväggar invändigt med Cellplast
hej. jag vill inreda källaren i 3 rum. ytterväggarna vill jag isolera. jag började riva tapet och insåg att det sitter som f*n. jag vill använda 75mm tjock cellplast då jag tänkte sätta osb skiva och gips uppe på. vill inte bygga ut för mycket då jag har utanpåliggande rör överallt. o det kommer för nära inpå. tänkte kolla med er experter här. jag tänkte strunta i att riva tapeten. jag tänkte limma direkt på tapeten sen limma på osb och sen skruva på gipsen till sist. men!. går detta att göra? jag menar hur bra håller väggen?. kan jag hänga tv på väggen bara så igenom osbskivan. eller måste jag hela vägen in i betongen?. funkar det ens o limma direkt på tapeten? mögel tänker jag på. har rätt bra ventilation. ska även lägga platonmatta på backen. eller måste jag minska till 50 mm för att på 2 cm luftspalt?. det där känns som mer mögelvänligt. eller?. berätta för den lata killen här vad jag borde göra. mina väggar ät putsade målade och tapetserade. säkert 3 lager tapet utan på detta. mvh latmasken
Är det en källare är det dömt att misslyckas att limma upp cellplast på insidan av väggen. Risken för mögel och en högst osund boendemiljö är påtaglig. Om du ska isolera gör det på utsidan av väggen, i andra hand låt bli att isolera. Som ett tredje alternativ regla upp med stålreglar och en luftspalt och allra allra allra längst ner på listan så limma upp cellplast på tapeten.
Funderade på XPS för invändig isolering av ett gästrum i källaren (ny dränering, hus -51). Väggarna har inga fuktproblem, betongväggar som nu är målade. Ngn menade att xps kunde sättas direkt mot vägg dvs utan luftspalt utan att riskera fuktproblem? Risker?B Boxer63 skrev:Är det en källare är det dömt att misslyckas att limma upp cellplast på insidan av väggen. Risken för mögel och en högst osund boendemiljö är påtaglig. Om du ska isolera gör det på utsidan av väggen, i andra hand låt bli att isolera. Som ett tredje alternativ regla upp med stålreglar och en luftspalt och allra allra allra längst ner på listan så limma upp cellplast på tapeten.
Det är en lösning som innebär stora fuktrisker. Under rätt förutsättningar kan det fungera, och hela väggkonstruktionen kommer att bli kallare. Med en tät cellplast och en kall vägg så finns inget som kan hjälpa till att torka upp och transportera bort fukt. Skulle jag isolera en källarvägg innefrån är det stålreglar med en luftspalt bakom som gäller. Men det blir sällan helt bra. Cellplast hör hemma under bottenplattan och ibland på utsidan av källarväggar. Aldrig inomhus i min bok.
Min relativt nybyggda källare består utifrån av -platonmatta, tio cm Frigolit, Lecablock, 70mm glasull, plyfaskiva och gipsskiva. Säkert inte enligt någon norm men hittills har jag inte upptäckt någon fukt. Men även jag är skarpt skeptisk till limmetoden.
Klicka här för att svara