1 622 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Ska jag isolera golvet på mitt uterum?
Jag planerar att bygga ett kall-uterum som används under sen vår- tidig höst (max). Golvet består av trall och det är ungefär 60cm från golvet till marken.
Är inte ett isolerat golv bortkastade pengar då jag inte kommer ha någon värmekälla övertid i rummet?
Är inte ett isolerat golv bortkastade pengar då jag inte kommer ha någon värmekälla övertid i rummet?
Ska du inte värma upp det så ser jag inte någon ide med att isolera det.
Jag har också ett trädäck med skärmtak som ligger ca 1 meter över mark som jag funderar på att glasa in. Jag tänker att en fördel att isolera golvet hade varit att slippa vinden som kommer upp genom golvet. Kanske det räcker med vindduk för att minska draget.
Jag tycker det verkar smidigt att isolera med cellplast men är skeptisk på grund av brandrisken i och med att jag grillar en del precis utanför trallen.
Jag tycker det verkar smidigt att isolera med cellplast men är skeptisk på grund av brandrisken i och med att jag grillar en del precis utanför trallen.
Vill du bara ha bort golvdraget så funkar en golvmatta bra. Finns i 4 metersbredd och valfri längd på exempelvis Bauhaus.
Tänk dock på att den krymper lite även om de påstår att den inte ska göra det...
Tänk dock på att den krymper lite även om de påstår att den inte ska göra det...
Jag hade isolerat. Om solen värmer och det är kallt ute så blir golvet varmt om det är isolerat, man vill ju gärna använda rummet på våren. Du behöver inte mycket isolering, jag hade lagt ett par centimeter XPS på trallen och sedan ett billigt golv på detta. Men vänta nu, det är ju nästan precis så jag har det...
...men med skillnaden att jag har spånskiva (inte trall) då det är fuktsäkrat.
...men med skillnaden att jag har spånskiva (inte trall) då det är fuktsäkrat.
Hur gick det? Går i samma tankar, vår/höst på befintlig altan som ej ska värmas upp.T Thrumir skrev:
Klicka här för att svara