4 149 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Isolera gäststuga eller inte
Hej!
Jag ska bygga ett attefallshus (25 kvm) ute i Stockholms skärgård, ö utan broförbindelse, kan inte bestämma mig om jag ska isolera eller inte.
Så här ser mitt lösvirkeshus ut, kortversion om isolering (mineralull):
Väggarna inifrån, samma princip i tak och golv panel, plast, isolering, vindpapp, luftspalt, panel
Golv, 220 mm
Väggar, 145 + 45 mm
Tak 220 mm
Så började jag läsa på lite om isolering och stötte på det här med att man SKA underhållsvärma om man plastar (och man bör plasta om det är minerallull). Eftersom när det blir varmare ute så kommer den varma luften söka sig till den kalla i huset och då kommer den varma luften eventuellt kondensera på plasten inuti väggen och fälla ut fukt där.
Nu hade jag i och för sig tänkt underhållsvärma huset men börjar tveka om det verkligen är värt det. Detta kommer vara en gäststuga som främst kommer användas på sommaren. Vi har ett huvudhus på tomten också som vi själva bor i, som vi har uppvärmt under vintern minst 10 grader när vi inte är där. Möjligen onödigt att isolera ett hus som inte ska användas vintertid?
Så frågan är om jag ska isolera med cellulosa eller nåt sånt och köra diffusionsöppet för att kunna transportera fukten eller helt enkelt strunta i att isolera. Vi kommer kanske ha gäster ute på vintern då och då men då kan man väl värma upp huset tillfälligt även om det är oisolerat (om det inte är någon fara med det?)?
En annan farhåga är också att vi helt plötsligt kommer på att vi vill använda attefallshuset vintertid och då får isolera i efterhand, då kan man väl kanske förbereda för det?
Sammanfattning av mina frågor:
1. Strunta i att isolera?
2. Isolera med naturmaterial och köra diffusionsöppet?
3. Plasta och underhållsvärma?
Mycket tacksam för svar och reflektioner! Hur skulle ni gjort?
Jag ska bygga ett attefallshus (25 kvm) ute i Stockholms skärgård, ö utan broförbindelse, kan inte bestämma mig om jag ska isolera eller inte.
Så här ser mitt lösvirkeshus ut, kortversion om isolering (mineralull):
Väggarna inifrån, samma princip i tak och golv panel, plast, isolering, vindpapp, luftspalt, panel
Golv, 220 mm
Väggar, 145 + 45 mm
Tak 220 mm
Så började jag läsa på lite om isolering och stötte på det här med att man SKA underhållsvärma om man plastar (och man bör plasta om det är minerallull). Eftersom när det blir varmare ute så kommer den varma luften söka sig till den kalla i huset och då kommer den varma luften eventuellt kondensera på plasten inuti väggen och fälla ut fukt där.
Nu hade jag i och för sig tänkt underhållsvärma huset men börjar tveka om det verkligen är värt det. Detta kommer vara en gäststuga som främst kommer användas på sommaren. Vi har ett huvudhus på tomten också som vi själva bor i, som vi har uppvärmt under vintern minst 10 grader när vi inte är där. Möjligen onödigt att isolera ett hus som inte ska användas vintertid?
Så frågan är om jag ska isolera med cellulosa eller nåt sånt och köra diffusionsöppet för att kunna transportera fukten eller helt enkelt strunta i att isolera. Vi kommer kanske ha gäster ute på vintern då och då men då kan man väl värma upp huset tillfälligt även om det är oisolerat (om det inte är någon fara med det?)?
En annan farhåga är också att vi helt plötsligt kommer på att vi vill använda attefallshuset vintertid och då får isolera i efterhand, då kan man väl kanske förbereda för det?
Sammanfattning av mina frågor:
1. Strunta i att isolera?
2. Isolera med naturmaterial och köra diffusionsöppet?
3. Plasta och underhållsvärma?
Mycket tacksam för svar och reflektioner! Hur skulle ni gjort?
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Eftersom det finns så mycket diskussion om plastens ja eller nej kan det inte finnas någon självklarhet. Vid blygsam användning vintertid är full isolering ekonomiskt inte försvarbart.
Jag skulle bygga så att det håller mekaniskt (45x95 reglar) och fylla med cellulosa, utan plast. Har fungerat i mitt förra kök/matsal utmärkt i 15 år och nuvarande ägare har inte rivit det ännu.
Jag skulle bygga så att det håller mekaniskt (45x95 reglar) och fylla med cellulosa, utan plast. Har fungerat i mitt förra kök/matsal utmärkt i 15 år och nuvarande ägare har inte rivit det ännu.
Den nackdel jag kan tänka mig med ångbroms är att det innebär en förhöjd risk för mögel i hus som har övertryck och permanent uppvärmning jämfört med plastade hus. Jag skulle dock inte överdriva risken, som Thomas_Blekinge skriver så har det funkar utmärkt utan plats med cellulosa. Och mineralull andas också.
Tack för svaret!Thomas_Blekinge skrev:Eftersom det finns så mycket diskussion om plastens ja eller nej kan det inte finnas någon självklarhet. Vid blygsam användning vintertid är full isolering ekonomiskt inte försvarbart.
Jag skulle bygga så att det håller mekaniskt (45x95 reglar) och fylla med cellulosa, utan plast. Har fungerat i mitt förra kök/matsal utmärkt i 15 år och nuvarande ägare har inte rivit det ännu.
Varför skulle du isolera överhuvudtaget? Ljudisolering? Nödvändigt för att stänga ute värmen på sommaren?
Redigerat:
Angående naturmaterial som isolering:
Letade efter naturmaterial-isolering på nätet men hittar inte mycket att köpa, mest entreprenörer som använder det och jag har ju tänkt göra detta själv (+ säkert ganska dyrt att låta en entreprenör isolera på en ö utan broförbindelse). Hittade Isolina på Bauhaus, linisolering, som kostar 289 kr / kvm (!!) för 145 mm. Isover 145 mm på Byggmax kostar 57 kr / kvm, alltså ca 5 ggr dyrare. All mineralullisolering jag tänkt köpa kostar ca 10 000 kr, med Isolina skulle det alltså kosta ca 50 000 kr, lätt överslagsräknat. Det låter ju helt absurt, hoppas jag har fel nånstans här.
Stämmer detta?
Letade efter naturmaterial-isolering på nätet men hittar inte mycket att köpa, mest entreprenörer som använder det och jag har ju tänkt göra detta själv (+ säkert ganska dyrt att låta en entreprenör isolera på en ö utan broförbindelse). Hittade Isolina på Bauhaus, linisolering, som kostar 289 kr / kvm (!!) för 145 mm. Isover 145 mm på Byggmax kostar 57 kr / kvm, alltså ca 5 ggr dyrare. All mineralullisolering jag tänkt köpa kostar ca 10 000 kr, med Isolina skulle det alltså kosta ca 50 000 kr, lätt överslagsräknat. Det låter ju helt absurt, hoppas jag har fel nånstans här.
Stämmer detta?
Klicka här för att svara
