Hallå experter! Håller på att bygga garage i min ladugård och kan inte riktigt bestämma mig för hur jag skall isolera taket. Garaget är på 86m2, skall montera in luftvärmepump och önskar hålla 12-15 grader. I väggarna har jag 45mm för spikregel +145mm. Så totalt 190mm. Garaget har 3,60 i takhöjd skall klämma upp Ångbroms, ovanför garaget blir det ett kallt loft/loge. Bjälklaget/takstolarna är 220mm. Varit inte på o spruta i polyuretan eller bara kasta i 195 isoleringsskivor alternativt lösull. Vad säger folket där ute?

Lägg lösull och gärna 400mm tjockt, för med den där takhöjden får du högt värmetryck mot taket.

N Nissegandhi skrev:
Lägg lösull och gärna 400mm tjockt, för med den där takhöjden får du högt värmetryck mot taket.
Då får jag dock regla på rätt rejält på takstolarna, drar ju med sig en hel del jobb. Läst mig till att polyuretan har bättre isoleringförmåga per cm

Har ingen erfarenhet av polyuretan-isolering ser onekligen smidigt ut men jag känner mig inte bekväm ur brandskydds aspekten. Men utan tvekan behöver du isolera väl, för det är ju en stor volym du ska värma.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.