Jag bor i en stuga/attefallahus där vi har sovloft i höjd med taknocken, alltså ovanpå takreglarna. Tänkte sätta en vägg på detta (pyramidformen ut mot resten av rummet) med en dörr i, samt även isolera golvet på något sätt för arr vi ska kunna bo två och jobba olika skift utan att den som sover största.

Golvet består av spontade golvbrädor ovanpå de liggande takreglarna, sedan sticker det upp några regler ifrån detta som hållet taket.

Funderar på hur stor skilnade det kan göra att lägga t.ex. ett lager golvgips ovanpå detta och sedan heltäckningsmatta.

Tänker även på väggen hur man bäst bygger denna skapligt isolerat så att en kan stå nere i köket och diska och en sova, t.ex.

Vill helst inte belasta takstolarna mer än nödvändigt.

Har ni några råd att ge?
 
Tomture61
Taknocken är så högt upp man kan komma på ett tak, på utsidan.
 
Ja, det är väl ungefär där man vill ha huvudet med tanke på hur trångt det är. 😂 Hoppas det gick att förstå ändå så det inte blev för svårt.
 
Tomture61
S Stugjänta skrev:
Ja, det är väl ungefär där man vill ha huvudet med tanke på hur trångt det är. 😂 Hoppas det gick att förstå ändå så det inte blev för svårt.
Är takreglarna underarmen på takstolar.
Dvs om man står på nedervåningen (markplan) och tittar uppåt, så det som är närmast en på takstolar.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Är takreglarna underarmen på takstolar.
Dvs om man står på nedervåningen (markplan) och tittar uppåt, så det som är närmast en på takstolar.
Bra att du rättar mig. Ja, tror du föreställer dig det rätt. Golvet är inomhus och horisontellt. 😜
 
Tomture61
Att skapa / bygga en övervåning på en befintlig byggnad kräver en byggnadsingenjör.
Detta för att räkna ut om tex takstolar håller för den ökade vikten.
Normalt har man golvspån eller trä som golv, sedan kanske golvgips om man vill ljudisolera lite bättre.
Du skriver attefallare/ stuga men vi vet ej måtten på ngt. i din byggnad.
Tippar också att det ej finns så många byggnadsingenjörer här som kan hjälpa dig gratis.
Man måste vara ytters försiktig när man gör om i en byggnad.

Det normala är annars 4 m spännvidd med 220 x 45 reglar/ bjälkar med 600 cc.
Detta gäller då möblerad övervåning.
 
Redigerat:
  • Haha
Intet
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Att skapa / bygga en övervåning på en befintlig byggnad kräver en byggnadsingenjör.
Detta för att räkna ut om tex takstolar håller för den ökade vikten.
Nej, det gör det inte.
Jag skulle säga att det är bra om nån räknar på det men att de flesta äldre hus är byggda helt utan folk med nån formell utbildning mer än 7årig folkskola.

Man kan ju använda sej av spännviddstabeller eller sunt förnuft utan att vara byggnadsingenjör även nuförtiden..
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Tomture61
F fribygg skrev:
Nej, det gör det inte.
Jag skulle säga att det är bra om nån räknar på det men att de flesta äldre hus är byggda helt utan folk med nån formell utbildning mer än 7årig folkskola.

Man kan ju använda sej av spännviddstabeller eller sunt förnuft utan att vara byggnadsingenjör även nuförtiden..
Svårt att veta årsmodellen på TS stuga/attefallahus.
Svårt att veta TS kunskap om vad som kan vara lämpligt sätt att bygga en ö-våning.
Svårt att veta storleken på TS byggnad.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Svårt att veta TS kunskap om vad som kan vara lämpligt sätt att bygga en ö-våning.
Vi kan av texten gissa att den ännu inte är så stor, men att påstå att det för den skull krävs en byggnadsingenjör är direkt felaktigt.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Svårt att veta TS kunskap om vad som kan vara lämpligt sätt att bygga en ö-våning.
Sovloftet finns ju redan.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.