Hej!
Flyttar in till ny kåk snart och tänkte isolera garaget innan vintern slår till.

Är lite fundersam över hur jag ska lägga luftspalten samt ventilationen när det är byggt såhär.

Takbalkarna går ju tvärs över och kommer inte ge något luftflöde?

Någon som har en bra idé på hur jag bäst går tillväga?

• IMG_1917.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rätt sätt är att ha en ventilationsspalt mellan isolering och tak. Luftspalten ligger mellan takbjälkarna och går i detta fall från långsida till långsida på garaget. Där måste öppnas upp så luft kan strömma från ena sidan till den andra.

Isoleringen måste ha vindpapp på ovansidan.

Med tanke på att det ser ut att vara plyfa som underlagstak så finns det inget tillräckligt tjockt mtrl att spika/skruva distansläkt i heller.

Kanske styva skivor med inbyggd vindtätning, dvs typ västkustskivor, kan fungera...

Ska det vara uppvärmt?
Användas som garage eller förråd?

Hej, tack för ditt svar!

Tanken är att ha det uppvärmt.
Min största fundering är egentligen hur jag får till luftflödet mellan luftspalterna då balkarna går imellan?
Borra lufthål i samtliga balkar?

Luftflödet går längs med takbjälkarna, dvs från långsida till långsida på garaget.

Yes men får jag då ventilation till luftspalterna?
Om luftspalterna ligger imellan balkarna och sedan isolering.
Då är ju varje segment instängt imellan balkarna.

Ta upp hål i bägge långsidorna så du får luftcirkulation i varje fack

Det är ett kedjehus där garagen är länken mellan husen så jag kan enbart göra ventilationen ut mot gården och mot uppfarten

Då får du väl montera mögel stopper eller nån annan ventil i yttertaket så du får luftcirkulation

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.