När man har värmeåtervinning på ventilations luften skall till/från-luft isoleras med minst 120mm om jag inte minns fel.
Inte fel att lägga på ännu mer om man vill.
Enklast är att svepa in rören med vanlig byggmatta med papp och sedan spoltråd runt.
Avluft och uteluft behöver normalt inte isoleras om dom går i kalla utrymme, men många isolerar dessa ändå för att t.ex. unvika uppvärmning av uteluften på en sommarhet vind.