Hej!
Jag har ett oisolerat kallgarage, med synliga reglar från insidan. Det är "öppet" ute i takstolarna för ventilation runtom.
Jag vill nu isolera tak och väggar. Dock blir jag fundersam kring taket. Idag har jag (utifrån) betongpannor-Plastskive-rutigt-nät och sedan kommer reglar. Inget mer. Jag vill att garaget skall vara varmt året runt. Jag kollar och kollar hur detta skall göras, men blir inte klok, vissa säger att luftspalt behövs, vissa inte.
Hur skulle ni göra? Se bilder Jättetacksam för hjälp!
Jag har ett oisolerat kallgarage, med synliga reglar från insidan. Det är "öppet" ute i takstolarna för ventilation runtom.
Jag vill nu isolera tak och väggar. Dock blir jag fundersam kring taket. Idag har jag (utifrån) betongpannor-Plastskive-rutigt-nät och sedan kommer reglar. Inget mer. Jag vill att garaget skall vara varmt året runt. Jag kollar och kollar hur detta skall göras, men blir inte klok, vissa säger att luftspalt behövs, vissa inte.
Hur skulle ni göra? Se bilder Jättetacksam för hjälp!
Kan du inte bygga ett innertak och isolera det och lämna vinden som kallvind?
Hej Kvackatore, jag vill ha takhöjden upp till nock, så det är lite det 
Du behöver skapa en luftspalt mellan plastduken ("undertaket") och isoleringen.
Plastduken måste kunna hänga ner i mitten mellan takstolarna så inträngande vatten kan rinna bort utan att stanna vid pannornas bärreglar.
Plastduken måste kunna hänga ner i mitten mellan takstolarna så inträngande vatten kan rinna bort utan att stanna vid pannornas bärreglar.
Klicka här för att svara
